معرفی ۱۰ دسر خوشمزه در گرجستان

غذاها در گرجستان بسیار متنوع، خوشمزه و مهم هستند. گرجستان با این که به لحاظ مساحت کشور کوچکی محسوب می‌شود، اما هر کجای آن ذائقه خاص خودش را دارد. تفلیس به عنوان پایتخت گرجستان ترکیبی از غذاهای همه جای کشور و حتی گزینه‌های بین‌المللی را پوشش می‌دهد. اما دسرها و شیرینی‌های خوشمزه‌شان پشت منوی اصلی پنهان مانده و حالا کم‌تر کسی دسرهای خوشمزه گرجی را می‌شناسد. تور گرجستان موقعیت خوبی‌ست که تا با دسرهای فوق‌العاده گرجی از نزدیک آشنا شوید. در سفرتان خوردن این دسرها را از قلم نیاندازید.

 

Churchkhela

Churchkhela احتمالا تنها دسر به نخ کشیده شده گرجستان است و به اندازه غذاهای محلی گرجستان بین مردم طرفدار دارد . در این دسر اول به طور جداگانه آرد، شکر یا عسل و آب انگور را روی حرارت زیاد مخلوط می‌کنند و سپس رشته‌ای از آجیل‌های نخ شده را درون آن قرار داده و روکش می‌کنند. چند روزی طول می‌کشد تا زیر نور آفتاب به خوبی خشک شوند، سپس می‌توان از خوردن آن دانه‌های ترد و مغذی لذت برد. دانه‌های خشک شده تا چند ماه قابل نگه‌داری هستند. قدیمی‌ترها کاملا خشک می‌شوند و جدیدترها کمی رطوبت را در خود دارند. همه آن‌ها خوشمزه هستند، فقط فراموش نکنید که نخ را بیرون بکشید.

 

 

گزیناکی (Gozinaki)

گزیناکی از آن دسته از دسرهای خوشمزه و رایجی است که خیلی جاهای دیگر از جمله ایران هم پیدا می‌شود. در این دسر از دانه‌ها همراه با شیره عسل استفاده شده و بعد از خشک شدن به قطعات کوچک‌تر تقسیم می‌شود. مثلا گزیناکی کنجد را می‌توانید به راحتی پیدا کرده و همراه چای داغ نوش جان کنید. توصیه می‌کنیم این دسر را از فروشگاه‌ها و رستوران‌ها تهیه نکنید، زیرا آن‌ها این دسر را با طعم اصیل و واقعی‌اش سرو نمی‌کنند. در عوض می‌توانید در اوایل ژانویه از خانواده‌های محلی که گزیناکی درست می‌کنند خرید کنید. با توجه به این که گرجی‌ها مردم مهمانوازی هستند نباید خوردن آن ماموریت دشواری باشد.

 

بخوانید: نکاتی برای بیرون غذاخوردن در تفلیس

 

 

لواشک (Tklapi)

همچون ایران این دسر از میوه‌های پخته درست می‌شوند که زیر نور آفتاب خشک شده‌اند. انواع مختلفی از جمله آلو، گلابی، سیب و حتی کیوی وجود دارد که می‌توانید به حسب سلیقه و ذائقه خود هر کدام را خواستید امتحان کنید. این لواشک‌های فوق‌العاده دارای طعم‌های شیرین، ملس و ترش هستند. اگر طرفدار دسرهای ترش و شیرین هستید می‌توانید از تکلاپی‌های آلوی محلی بخورید.

 

 

پلاموشی (Pelamushi)

پلاموشی نوعی دسر فرنی مانند گرجستانی است که در پاییز و زمستان زیاد استفاده می‌شود. این دسر را که با آب انگور غلیظ و آرد درست می‌کنند هم به عنوان فرنی می‌خورند و هم برای روکش آجیل Churchkhela مورد استفاده قرار می‌دهند. به هر صورت که باشد به هر حال این خمیر جذاب و خوشمزه بسیار مغذی بوده و برای مردم بومی از جایگاه بالایی برخوردار است.

 

بخوانید: بهترین غذاهای منطقه سامگرلو؛ گرجستان

 

 

کاکلوچا (Kaklucha)

گرجی‌های بسیار کمی در مورد راز شیرین آب‌نبات‌های سلطنتی Orbeliani اطلاع دارند. واختنگ اوربلیانی شاعر مشهور گرجی و شخصیتی عمومی قرن شانزدهم بود. نویسندگان دستور تهیه سری این دسر، دختر او ماریام و سرآشپزش، پلاگیا بودند. آن‌ها این دسر خوشمزه گرجی را با شکر کارامل شده و گردو درست کردند. امروزه شما نمی‌توانید همه جا این دسر خوشمزه را پیدا کنید. در تفلیس فقط کافه لیلا و لیت کافه کاکلوچا که از بهترین کافه‌های تفلیس هستند این دسر را سرو می‌کنند.

 

 

مربا

مربا با همان تلفظ ایرانی، چیزی است که ما نیز برای صبحانه و عصرانه سرو می‌کنیم. گرجی‌ها مثل ما در ایران مرباها را با میوه‌های درسته و گاهی خرد شده درست می‌کنند. شاید به نظر برسد مزه آن‌ها با چیزی که ما عادت داریم متفاوت باشد اما کاملا ارزش امتحان کردن را دارند. شما می‌توانید این دسر را برای صبحانه، عصرانه و حتی برای خوردن با چای استفاده کنید.

 

 

کرکتی (Korkoti)

کرکتی از گندم، کشمش، آجیل، عسل، میوه‌های خشک و کمی نوشیدنی تهیه می‌شود. این از غذاهایی است که برای تشریفات مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که از مواد تشکیل دهنده‌اش پیداست نه تنها طعم فوق‌العاده‌ای دارد بلکه بسیار هم مقوی و مفید است. بنابراین سعی کنید در سفر با تور گرجستان هرجا که هستید یک بار امتحانش کنید.

 

بخوانید: خوشمزه‌ترین غذای گیاهی گرجستان

 

 

Qada

Qada یکی از شیرینی‌هایی است که مادربزرگ‌های گرجی به جوانان خود می‌خورانند. برای بسیاری از افراد محلی طعم آن معمولاً با کودکی همراه است. شما می‌توانید Qada را در بسیاری از مکان‌ها مثل نانوایی‌ها، کافه‌ها و حتی رستوران‌ها امتحان کنید. این دسر لذیذ با کره و شکر تهیه می‌شود، بنابراین کمی سنگین است. اگر به کالری فکر نمی‌کنید حتما Qada تازه از فر درآمده را امتحان کنید تا ببینید چقدر خوشمزه است.

 

 

چیری

Chiri در زبان گرجی برای میوه‌های خشک استفاده می‌شود. افراد محلی اکثرا آلو، سیب، انجیر و خرمالو را خشک می‌کنند. شما حتی می‌توانید چیری محلی عجیب و غریب را که از کیوی یا موز تهیه شده را پیدا کنید.

 

بخوانید: ۸ غذا‌ی گرجی که باید در تفلیس امتحان کنید

 

 

نازوکی

این نان تند گرجی، شیرین و مغذی است. مقداری دارچین، وانیل، گشنیز، میخک خاکی و شکر در آن استفاده می‌شود که طعم و مزه آن را تند می‌کند. بهترین نازوکی در بزرگراه تفلیس به باتومی، درست بعد از شهر کوچک خاشوری فروخته می‌شود. آنها را از دست نخواهید داد زیرا ده‌ها زن ایستاده در جاده، نازوکی را در دستان خود تکان می‌دهند. به دنبال مردی به نام Sergo بروید، تبلیغات وی به صورت دو زبانه و با چراغ قابل تشخیص است. او بهترین نازوکی در گرجستان را به فروش می‌رساند.

 

مطالب مرتبط