آشنایی با زیباترین شهرهای ترکیه

ترکیه پر از زیبایی طبیعی خیره‌کننده است، از سواحل آرام گرفته تا کوه‌های دراماتیک و مجموعه‌ای از معماری‌هایی که به خوبی حفظ شده‌اند. در بین شهرهای متعددی که در این کشور وجود دارند، برخی به لحاظ سابقه تاریخی و بناهای زیبا و یا مناظر طبیعی‌شان نسبت به دیگران شاخص هستند. در این مقاله قصد داریم به معرفی زیباترین شهرهای این کشور برای مسافران تور ترکیه و دلایل این انتخاب بپردازیم.

 

Amasya

شهر کوچک آماسیا واقع در شمال ترکیه‌، به طرز چشمگیری در یک دره باریک در سواحل رودخانه Yeşilırmak و در جلوی کوه‌های سنگی واقع شده است و یکی از محبوب‌ترین شهرهای ترکیه است. گفته می‌شود این شهر، مکانی است که در آن یکی از معروف‌ترین داستان‌های فولکلور ترکی، Ferhat و Şirin در آن اتفاق افتاده است.

طبق این افسانه، فرهاد عاشق شیرین می‌شود که یک شاهزاده خانم زیبا بود. فرهاد، تونل‌هایی را در زیر کوه حفر می‌کند تا آب را به کاخ پدر شیرین بیاورد و او را خرسند کند. باید گفت که در بالای شهر، چند مقبره کنده‌کاری شده به صورت صخره قرار دارد، در حالی که خود این شهر پر از خانه‌های زیبا به سبک عثمانی و پل‌های آنتیک است.

 

 

Bozcaada

این شهر درجزیره‌ای در کناردریای اژه، موفق به فرار از مدرن شدن ترکیه شد و هنوز هم بیشتر معماری و بناهای اصلی خود را به شکل تاریخی و قدیم‌شان حفظ کرده است. جالب است بدانید که این شهر، دارای یک قلعه زیباست که قدمت آن به قرن 15 باز می‌گردد.

این جزیره همچنین از زیبایی طبیعی فراوانی برخوردار است، از سواحل نرم و شنی گرفته تا تپه‌هایی که چشم انداز بی‌نظیری به اطراف دارند. بوزکادا با داشتن خیابان‌های پر پیچ و خم جذاب و کافه‌های ساحلی سنتی، یک جزیره کامل و مناسب برای مدیترانه به شمار می‌آید.

 

بخوانید: موزه تاریخ علم و فناوری اسلام در استانبول

 

 

Göreme

این شهر در منطقه کاپادوکیا واقع شده است، منطقه‌ای که به دلیل سازندهای سنگی خارق العاده‌اش مشهور است و یکی از توریستی‌ترین شهرهای ترکیه است. آنچه این سازنده‌ها را منحصر به فرد می‌کند، کاربردهای فوق العاده‌ای است که در طی قرن‌ها توسط افراد محلی در رابطه با آنها درنظر گرفته شده است. کلیساها، خانه‌ها و شهرهای زیرزمینی با زیبایی‌شان این منطقه را تزئین کرده‌اند. همچنین پرواز بی‌نظیر بالن‌ها بر پهنه آسمان این شهر، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

 

 

Istanbul

استانبول بزرگ‌ترین و مشهورترین شهر ترکیه، مکانی است که برخی از زیباترین ساختمان‌ها و مناظر در سراسر ترکیه را در برگرفته است. این شهر، در تنگه‌ای بین دریای مرمره و دریای سیاه قرار دارد و تضاد زیبایی بین آب‌های آرام آبی و شلوغی شهر ایجاد می‌کند.

هنر و معماری این شهر، از قدیم الایام حفظ شده که این امر آن را به یکی از بهترین مکان‌ها برای کنکاش بین بقایای بیزانس و عثمانی بدل می‌کند. اگر با تور استانبول سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که برای آشنایی بیشتر با این شهر غنی و بی‌نظیر، مقاله مشهورترین دیدنی‌های استانبول را مطالعه کنید.

 

 

Kaş

این روستای جذاب و غیرمجاز برای ماهیگیری که در پای تپه‌های سرسبز در سواحل دریای مدیترانه واقع شده، به یک مقصد گردشگری بسیار محبوب در سال‌های اخیر بدل شده است. این اقبال عمومی عمدتاً به دلیل زیبایی طبیعی آن، بقایای تاریخی، خیابان‌های عالی و همچنین فرصت‌های غواصی فراوان ایجاد شده است.

ویرانه‌های باستانی Antiphellos، خانه‌های سنتی و کافه‌های زیبا، سواحل آرام شنی و بکر از مشخصات این منطقه پرطرفدار است. بسیاری از زیبایی‌های این ناحیه در زیر سطح آب قرار دارند و می‌توان با غواصی از مجموعه‌ای از ماهی‌ها، لاک پشت‌ها و موجودات دریایی حیرت‌انگیز و ویرانه‌هایی در زیر آب دیدن کرد.

 

بخوانید: پیشنهاد یک سفر رمانتیک در استانبول

 

 

Mardin

ماردین در جنوب شرقی آناتولی واقع شده و یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ترکیه است. کل این شهر، به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و بخاطر ساختمان‌های بی‌شمار تاریخی که از تپه سرازیر شده‌اند، چشم اندازی بی‌نظیر دارد. در بالای تپه، یک ارگ قرار دارد.

این شهر همچنین، دارای مساجد و کلیساهای خیره‌کننده است. در میان آنها، مسجدی بزرگ قرار دارد که قدمت آن به قرن دوازدهم میلادی بازمی‌گردد و مناره بلندش از بالای خیابان‌های پر پیچ و خم شهر کاملا مشهود است. همچنین صومعه Deyruz-Zafaran، که یکی از قدیمی‌ترین صومعه‌های جهان است، در این شهر واقع شده است.

 

 

Safranbolu

این شهر، سابقا یکی از مراکز مهم  تجارت در زمینه ادویه‌ای گرانبها نظیر زعفران بود. اما امروزه، به دلیل مکان‌های تاریخی فوق‌العاده و خانه‌های خوب و مرتفع شهرت دارد. این منطقه، دارای بیش از 1000 اثر تاریخی ثبت شده از جمله مقبره‌ها، حمام‌های ترکی و چندین مسجد قرن هفدهم است. Safranbolu همچنین به دلیل داشتن خانه‌های سنتی به سبک عثمانی قابل توجه است که نمای بلند، پهن و نیمه برجسته آنها به همراه پنجره‌های متعدد و شیشه‌های تزئینی جذاب به راحتی قابل تشخیص است.

 

بخوانید: مهم‌ترین دلایل سفر به استانبول

 

 

Sanliurfa

این شهر که در امتداد مسیرهای اصلی تجارت بین اروپا، آسیا و آفریقا واقع شده است، شاهد اتفاقات تاریخی مهمی در ترکیه و حضور مصریان، یونانی‌ها، رومی‌ها و اسکندر بزرگ بوده است و یکی از نقاط تاریخی ترکیه محسوب می‌شود. همچنین گفته می‌شود Sanliurfa، زادگاه حضرت ابراهیم است که به گفته دین یهود و اسلام، توسط پادشاه زمان یعنی نمرود به درون آتش پرتاب شد، اما خدا این آتش را به گلستان تبدیل کرد. گفته می‌شود که این بخش تاریخی، در حیاط مسجد هلیل الرحمان در این شهر واقع شده است.

 

 

سفر در بین زیباترین شهرهای ترکیه و آشنایی با مشخصه‌های حیرت‌انگیز آنها، روح انسان را جلا می‌دهد. بی‌شک گشت و گذار در بین مناظر بی‌بدیل و آثار تاریخی سرشارش، خاطره‌ای محوناشدنی را برای گردشگران در تمام عمر رقم خواهد زد.

مطالب مرتبط