مهارت‌های لازم برای سفر به استانبول

استانبول از شهرهای پرطرفدار غرب آسیا است که به دلیل فرهنگ و تاریخ تلفیقی‌اش به سلیقه اکثریت گردشگران خوش می‌آید. فرهنگ و عادات مردم ترکیه به عرف و عادات ما ایرانی‌ها در خیلی موارد شبیه است. اما با این وجود شما برای گشت و گذار و تفریح در آن به مهارت‌هایی نیاز دارید تا سفر بهتری را تجربه کنید. تور استانبول برای شما فرصتی خواهد بود تا خودتان را در محیطی دور از خانه اما شبیه به آن محک بزنید.

 

چای نوشیدن

چای در زندگی مردم ترکیه نقشی بسیار اساسی دارد. البته در بین مردم ما نیز عادت به چای به شدت پررنگ است که این برای چای‌خورهای حرفه‌ای خبر خوشی در استانبول محسوب می‌شود. مردم ترکیه در هر جا و هر مناسبتی به عنوان نوشیدنی برای جمع چای سرو می‌کنند. چای ترکی از نوشیدنی‌های قیمت مناسب برای هر قشری است و تمامی گروه‌ها در دورهمنشینی‌ها آن را سفارش می‌دهند. بعد از هر وعده غذا وقتی دور هم می‌نشینید، برای صبحانه و عصرانه تبدیل به یک چای‌خور حرفه‌ای شوید. در ترکیه هنوز به شکل سنتی در استکان‌های کمر باریک شیشه‌ای با غلظت زیاد و طعم و عطر تند سرو می‌کنند.

 

بخوانید: فعالیت‌های جذاب در مرکز خرید استانبول

 

 

در استفاده از وسایل نقلیه چابک باشید

گرفتن صندلی در مترو مخصوصا زمان شلوغی کار سختی است، پس اگر خسته‌اید و می‌خواهید روی صندلی بنشینید سعی کنید سریع باشید و صندلی خالی را تصاحب کنید. میان انواع راه‌های حمل و نقل در استانبول، ون‌سواری  یکی از تجارب جالب شما در استانبول خواهد بود. محکم بنشینید و سعی کنید از جمع دوستان لذت ببرید زیرا حرکت این ون‌ها در خیابان شما را به یاد رفتینگ خواهد انداخت!

 

 

در ترافیک مدیتیشن کنید

استانبول یکی از بدترین ترافیک‌های دنیا را دارید. در واقع رفتن از نقطه به نقطه شهر آنقدرها هم آسان نیست و نیاز به صبر و شکیبایی دارد. مخصوصا این که تعداد کمی از آن‌ها از چراغ‌های راهنما هنگام تغییر مسیر و چرخش استفاده می‌کنند. خونسردی‌تان را حفظ کنید و سعی کنید با تمرکز بر نحوه دم و بازدم مدیتیشن کنید. به طور میانگین حدود یک ساعت طول می‌کشد تا شما از جایی به جای دیگر برسید.

 

بخوانید: سفر به استانبول فرصتی برای خریدهای فصلی

 

 

ترکی یاد بگیرید

زبان یکی از مهم‌ترین عوامل رفاه در سفر است. وقتی زبان بدانید راحت‌تر می‌توانید آدرس بپرسید، اشاره کنید و به مقصدتان برسید. با 6 ماه یادگیری می‌توانید کارهای اولیه خودتان (مثل اتوبوس گرفتن، خرید غذا، سفارش چای و بستنی) را انجامدهید. بعد از یک سال یادگیری می‌توانید به راحتی در رستوران سفارش دهید و با گارسون صحبت طولانی داشته باشید. بعد از یک سال و نیم یادگیری می‌توانید موضوع اصلی صحبت دوستان را متوجه شوید. بنابراین به این به خود شما، میزان علاقه و کاری که برای انجامش به استانبول سفر می‌کنید بستگی دارد.

 

 

پذیرای مهمان‌نوازی مردم بومی باشید

ترک‌ها با روحیه‌ای همچون ایرانیان دارای مهمان‌نوازی زیادی هستند. به همین دلیل در برخورد با هم و خارجی‌ها خیلی دست و دل‌باز عمل می‌کنند. اگر محبتی به شما کردند آن را رد نکنید. اگر شما را برای وعده غذایی به منزل‌شان دعوت کردند قبول کنید و از مصاحبت با آنان و چند نوع غذایی که جلو رویتان می‌گذارند لذت ببرید.

 

بخوانید: ۶ هتل باکیفیت در محله سلطان احمد، استانبول

 

 

در غذاهای خیابانی صاحب نظر شوید

شاید کم‌تر جایی این جمله را بشنوید اما استانبول غذاهای خیابانی استانبول فوق‌العاده هستند. در این شهر همیشه بیدار شما پیشنهادات متنوعی مثل ایسلاک همبرگر(همبرگر آبدار) تا کوکورچ (ساندویچ جغول وغول) و midye dolma (خوراک صدف) انتخاب‌های مختلفی پیش رو دارید. شجاع باشید و همه آن‌ها را امتحان کنید اما ما پیشنهاد می کنیم در این رابطه مقاله مفید بایدها و نبایدهای غذایی در سفر به استانبول را مطالعه فرمایید. سپس می‌توانید نظرات گسترده‌ای درباره غذاهای خیابانی و مقایسه سلیقه‌های مختلف داشته باشید.

 

 

در صبحانه ترکی غرق شوید

صبحانه در ترکیه از مهم‌ترین عادات مردم است که آن را به صورت مفصل برگزار می‌کنند. تا زمانی که در استانبول هستید سعی کنید از خوردن بهترین صبحانه‌های ترکی در استانبول و لذت بردن از خوراکی‌های گسترده آن غافل نشوید. اگر هنوز bal kaymak (خامه و عسل) پخته شده را امتحان نکرده‌اید عجله کنید. فرقی نمی‌کند در کدام محله هستید شما همیشه می‌توانید کافه‌های فوق‌العاده‌ای را در سطح شهر پیدا کنید.

 

 

چانه بزنید

چانه‌زنی روشی برای صرفه‌‌جویی در سفر، و از نکات کاربردی در هنگام خرید در استانبول است. اما در سوپرمارکت‌ها این کار را نکنید. وقتی به بازار می‌روید، برای گرفتن تاکسی و یا اجازه سوییت و آپارتمان از فنون چانه‌زنی استفاده کنید.

 

بخوانید: هتل‌های اطراف گرند بازار استانبول

 

 

استانبول شهری شلوغ و پر هرج و مرج است و چون بین آسیا و اروپا محبوبیت بالایی دارد هر سبک آدمی را در آن می‌بینید. سعی کنید روحیه بالایی داشته باشید. صبور باشید و آمادگی این را داشته باشید که در لحظه آخر برنامه‌ریزی‌ها به هم بخورد، در ترافیک بمانید، کسی با زرنگ بازی بخواهد از شما جلو بزند، فقط آرام باشید و با بخشندگی از کنار چنین پیش‌آمدهایی بگذرید.

مطالب مرتبط