بهترین دسرهای ترکیه در استانبول

اگر به استانبول سفر کرده باشید بهتر از هرکس دیگری می‌دانید که سفر به استانبول یعنی نوش جان کردن غذاهای رنگارنگ ترکی، چای در استکان‌های کمر باریک، قهوه ترک در بازار و ساحل و البته دسرها و شیرینی‌های خوشمزه‌ای که نمی‌توانید به سادگی از آن‌ها بگذرید، حتی اگر در سخت‌ترین رژیم‌های لاغری باشید. در طول تاریخ هم، ترکیه و سرزمین عثمانی به خاطر داشتن غذاهای متنوع و شیرینی‌هایی که از مواد اولیه متنوع و مقوی تهیه می‌شوند، شهرت زیادی از آن خود کرده بودند. در این مطلب، آویسا شما را با چند دسر فوق‌العاده ترکیه، که برخی از آن‌ها هم شباهت‌هایی با شیرینی‌های ایرانی دارند، آشنا خواهیم شد تا در سفر خود با تور استانبول، شانس نوش جان کردن آن‌ها را از دست ندهید.

 

کنافه (Künefe)

کنافه، در واقع یک دسر عربی است که از فلسطین به ترکیه آمده است اما ترک‌ها آن‌قدر در تهیه آن حرفه‌ای شده‌اند که امروزه کنافه، یکی از اصلی‌ترین دسرهایی است که مردم ترکیه با آن از شما میزبانی خواهند کرد. کنافه، از رشته‌های نازک شیرینی تهیه شده است که همراه با مواد اولیه مقوی پوشانده می‌شود و حالت کشسانی دارد.

 

بخوانید: یک فنجان قهوه لذیذ در سمت آسیایی استانبول

 

 

باقلوا (Baklava)

باقلوا، یکی از مرسوم‌ترین دسرها و میان وعده‌هایی است که در بسیاری از شهرهای ترکیه از آن استفاده می‌کنند و شما میتوانید در سفر خود از معروفترین باقلوا فروشی‌های استانبول این دسر خوشمزه را خریداری کنید. این دسر حتی در برخی مناطق کشور، مانند یک پودینگ، به عنوان وعده اصلی غذایی نوش جان می‌شود. این دسر خوشمزه یا همان باقلوای معروف ترکی، از لایه‌های شیرینی پوسته پوسته شده تشکیل شده است. میان این لایه‌ها با انواع آجیل مانند پسته، گردو و یا بادام پر می‌شود. و اما قسمت هیجان‌ انگیز ماجرا، شربت شیرینی است که روی این لایه‌ها ریخته می‌شود.

 

 

دسر آشوره یا پودینگ نوح (Aşure)

آشوره یکی از دسرهای کمتر شناخته شده ترکیه است که به نام پودینگ نوح نیز شناخته می‌شود. مردم ترکیه بر اساس اعتقادشان در یکی از روزهای سال، که معتقدند روز حرکت کشتی نوح است، به طور عمومی این دسر را تهیه و سرو می‌کنند. البته نگران نباشید، در روزهای دیگر سال هم می‌توانید این دسر خوشمزه را در قنادی‌های سنتی و بهترین رستوران‌های استانبول پیدا کنید. این دسر از مواد مقوی مانند گندم پوست کنده، کشمش، انجیر خشک، برگه زردآلو، برنج، شیر، شکر، پوست پرتقال رنده شده، سیب و گلاب تهیه می‌شود.

 

 

دسر روانی (Revani)

به زبان ساده دسر روانی یک نوع کیک است که طعم آن شباهت زیادی به کیک پرتقالی دارد. این دسر در اصل یک دسر ترکی نیست و از سرزمین‌های دیگر به سرزمین عثمانی آمده است اما مردم ترکیه آن را بومی کرده‌اند. این دسر امروز در شیرینی‌ فروشی‌های لوکس استانبول سرو می‌شود. روی این کیک، با پودر پسته تزئین شده است و طعم بی‌نظیری دارد.

 

بخوانید: بهترین نقاط استانبول برای خوردن غذای خانگی

 

 

پروفیترول (Profiterols)

پروفیترول، یک مدل نان خامه‌ای حجیم ترکی است که شباهت زیادی به نان خامه‌ای های ایرانی دارد. یک نان حجیم شده اشتها آور که با خامه شیرین و جذاب پر می‎‌شود و سپس روی آن را با شکلات آب شده تزئین می‌کنند. بهترین پروفیترول‌های استانبول را می‌توانید در شیرینی فروشی کوچکی به نام نظر (Nazar) پیدا کنید. مغازه‌ای که آن‌قدر کوچک و نقلی است که شاید در نگاه اول به چشم‌تان نیاید اما وقتی وارد آن شوید، دیگر به سادگی نمی‌توانید از شیرینی‌هایش دل بکنید.

 

 

لقمه (Lokma)

لقمه چیزی شبیه به بامیه ماه رمضان ایرانی‌هاست که به عنوان یک میان وعده شیرین یا دسر خورده می‌شود. این دسر خوشمزه، شامل شیرینی‌های لقمه‌ای کوچکی است که از خمیر سرخ شده خوشمزه‎‌ای تهیه می‌شوند و سپس با یک شربت شیرینِ خوشمزه، طعم‌دار می‌شوند. این دسر را هم می‌توانید هم در رستوران‌های لوکس استانبول و و هم در دکه‌های خیابانی و اغذیه فروشی‎های کوچک استانبول نوش جان کنید .

Tavuk Göğsü برای بسیاری تعجب آور است زیرا یک پودینگ است که شامل مرغ و شیر است. این ظرف سالها مورد علاقه سلاطین عثمانی بود. این دسر هنوز در لیست من از پودینگهای ترکیه قرار دارد.

 

بخوانید: راهنمای گردش در غذاهای خیابانی استانبول

 

 

دوندرما یا بستنی سنتی ترکیه (Dondurma)

دوندرما یا بستنی سنتی ترکیه، شاید نام بستنی داشته باشد اما با بستنی که ما می‌شناسیم تفاوت‌های زیادی دارد. این بستنی طعم و قوام بسیار بیشتری دارد و برای همین هم به راحتی آب نمی‌شود. در بیشتر خیابان‌ها و مراکز رفاهی و تفریحی استانبول می‌توانید این بستنی خوشمزه را نوش جان کنید.

 

 

حلوای استانبولی

حلوا یکی دیگر از دسرهای معروف ترکیه است که انواع مختلفی دارد. حلوای سنتی ترکیه، را در منوی دسر بیشتر رستوران‌ها و هتل‌ها خواهید دید. اما یکی از بهترین رستوران‌هایی که در آن‌جا می‌توانید حلوای استانبولی نوش جان کنید، رستوران Hünkar است که حلوای مخصوصی را با آرد سمولینا برای شما سرو خواهد کرد. این حلوا با یک قاشق بستنی مخصوص استانبولی تزئین می‌شود و این یعنی علاوه بر دسر می‌توانید به عنوان یک میان وعده هم روی آن حساب باز کنید.

 

 

کازاندیبی (Kazandibi)

کازاندیبی یکی از دسرهای خوشمزه و منحصر به فردی است که فقط می‌توانید در ترکیه نوش جان کنید. اگر از آن دسته افرادی هستید که به ته دیگ علاقه زیادی دارند، حتما باید برای یک بار هم که شده در سفر خود به استانبول، دسر کازاندیبی را نوش جان کنید، چراکه هم ظاهری شبیه به ته دیگ دارد و هم بافت آن شبیه به ته دیگ است. این دسر در کف یک ظرف تهیه می‌شود و یک پودینگ با روکش قهوه‌ای است. این دسر هم مانند برخی دیگر از دسرهای استانبولی، با یک قاشق بستنی برای شما سرو خواهد شد.

 

بخوانید: در کدام رستوران‌های ساحلی بدروم غذا بخوریم؟

 

مطالب مرتبط