دیدنی‌ترین موزه ها و گالری‌های استانبول

بازدید از بهترین موزه‌های ترکیه در سفری به شهر رویایی استانبول، پایتخت امپراتوری‌های نام‌آشنا و سرزمینی که امروز به عنوان یکی از مدرن‌ترین همسایه‌های کشورمان ایران شناخته می‌شود، فعالیتی است که نباید از دست بدهید. بسیاری از نمایشگاه‌ها، گالری‌ها و مراکز هنری فرهنگی استانبول نشانه‌هایی از تاریخ غنی این کلانشهر را در کنار دستاوردهای امپراتوری‌ها‌ و تمدن گذشته و امروز ترکیه را به شما نشان خواهند داد.

استانبول، به عنوان یک شهر نمادین از تاریخ، هنر و فرهنگ تلفیقی آسیا و اروپا موزه‌ها و گالری‌های زیادی را در خود جای داده است. تفاوتی نمی‌کند که در تور استانبول، در کدام منطقه از این شهر ساکن شده باشید، هر جای شهر که باشید احتمالا با یک پیاده‌روی ده تا پانزده دقیقه‌ای می‌توانید خودتان را به یکی از صدها موزه شهر برسانید.  

برخی از این موزه‌ها برای بسیاری از گردشگران شناخته شده هستند. به عنوان مثال، چه کسانی که به استانبول سفر کرده‌اند و چه کسانی که برای نخستین بار می‌خواهند از این شهر بازدید کنند، حتما نام موزه کاخ توپکاپی و یا موزه ایاصوفیه در استانبول را شنیده‌اند. بازدید از این موزه‌ها، یک خاطره به یاد ماندنی برای شما خواهد بود اما خوب است که با موزه‌های کمتر شناخته شده استانبول هم آشنا شوید، چرا که بازدید از آن‌ها نیز می‌تواند شما را با بخش‌هایی از تاریخ و تمدن این سرزمین آشنا کند.

 

موزه پرا (Pera Museum)

موزه پرا در استانبول، یک ساختمان بازسازی شده است که از ژوئیه سال 2005 میلادی، درهای خود را به روی بازدیدکنندگان گشود. ساختمان کنونی این موزه، ساختمان متعلق به هتل بریستول بود که توسط معماری به نام آشیل مانوسوس طراحی شده است. موزه پرا، در نزدیکی میدان تقسیم و در منطقه بی‌اوغلو استانبول واقع شده است و به همین دلیل هم اگر در حوالی میدان تکسیم ساکن شده باشید، به راحتی می‌توانید به آن‌جا دسترسی داشته باشید. پرا، مجموعه ارزشمندی از آثار هنری مانند مجموعه نقاشی، مجموعه عکس‌های استانبول قدیم، مجموعه سرامیک و موزاییک و مجموعه ابزار اندازه‌گیری آناتولی را در معرض دید عموم قرار داده است.

 

 

موزه آتاتورک (Ataturk Museum)

 موزه آتاتورک در واقع یک خانه تاریخی است که در محل خانه مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه که از سال 1918 میلادی تا 1919 میلادی یعنی پیش از جنگ استقلال در آن زندگی و کار کرده، قرار گرفته است. ساختمان موزه آتاتورک در استانبول، دارای سه طبقه و یک حیاط است که هنوز هم بسیاری از وسایل زندگی و مبلمان اصلی خانه آتاتورک در آن‌جا نگهداری می‌شوند. بر روی دیوارها نیز عکس‌هایی از دوره‌های مختلف زندگی آتاتورک را خواهید دید. در یکی از اتاق‌های موزه نیز، وسایل شخصی آتاتورک مانند لباس‌ها، ابزار سیگار کشیدن و ظروف متعلق به او به نمایش گذاشته شده است.

 

بخوانید: معرفی موزه جذاب راحمی کوچ؛ استانبول

 

 

موزه باستان شناسی استانبول (Istanbul Archaeological Museum)

 موز باستان شناسی استانبول، یک مجموعه باشکوه است که توسط معماری به نام Vallaury و تحت تاثیر آثار نقاش مشهور ترک عثمان حمدی بیگ ساخته شده است. در موزه باستان شناسی استانبول بیش از یک میلیون اثر هنری و باستانی با ارزش نگهداری می‌شوند که یادگاری از دوره‌های مختلف تاریخی هستند. در این موزه، مجموعه آثار باستانی و هنری خواهید دید که قدمت آن به دوران یونان، روم و آناتولی باز می‌گردد.

 

 

موزه خوشنویسی (Calligraphy Museum)

 موزه خوشنویسی استانبول، در واقع یک کتابخانه قدیمی ترمیم شده است که اکنون در قالب یک موزه، آثاری شامل دست‌نوشته‌های ترکی و قرآنی و نوشته‌های تاریخی را در خود جای داده است. علاوه بر این، تجهیزات و دستگاه‌های مخصوص خط نگاری و خوشنویسی نیز در این موزه نگهداری می‌شوند. قدمت ساختمان این موزه به قرن شانزدهم میلادی باز می‌گردد و اکنون میزبان 3121 قطعه هنری است. همچنین یادگارهایی به جای مانده از دوره پیامبر اسلام نیز در این موزه نگهداری می‌شوند.

 

بخوانید: معرفی موزه اسباب‌بازی استانبول

 

 

موزه کاریکاتور و کارتون (Caricature and Cartoon Museum)

 در سال 1975 میلادی، موزه کاریکاتور و کارتون استانبول به همت انجمن کاریکاتوریست‌های ترکیه راه‌اندازی شد. این موزه و نمایشگاه شامل کارتون‌های طنز و کاریکاتورهایی است که برخی از آن‌ها از کارتونیست‌های بسیار قدیمی ترکیه به یادگار مانده‌اند. البته آثار کاریکاتوریست‌های معاصر و مدرن ترکیه را هم در این موزه خواهید دید.

 

 

صدبرک حنیم (Sadberk Hanim)

 موزه صدبرک حنیم، در محل اقامت قدیمی آذریان در کنار تنگه بسفر و در یک ساختمان سه طبقه قرار دارد. این موزه آثار هنری، عتیقه و آثار تاریخی آناتولی را به نمایش می‌گذارد که قدمت برخی از آن‌ها به شش هزار سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. در این موزه بیست هزار قطعه ارزشمند تاریخی و هنری نگهداری می‌شوند. در یک سالن نمایشگاه جداگانه آثار مربوط به امپراتوری عثمانی، تمدن‌های اروپایی و شرق دور نیز به نمایش گذاشته شده‌اند.

 

بخوانید: معرفی موزه موزاییک کاخ بزرگ در استانبول

 

 

موزه فرش و گلیم استانبول (Vakıflar Istanbul Carpet and Kilim Museum)

 درست در کنار مسجد آبی در استانبول که محل اقامت سلطان‌های عثمانی بوده، ساختمان قدیمی را خواهید دید که توسط بنیاد واکیف لار ترکیه راه‌اندازی شده است و مجموعه کاملی از فرش و گلیم‌های قدیمی را به شما نمایش خواهد داد. در این موزه، ارزشمندترین فرش‌های به جای مانده مربوط به دوره قرن چهارده تا بیست میلادی حفظ می‌شوند. دیدن این موزه، آن‌قدر جذاب است که خوب است زمان کافی را برای آن اختصاص دهید.

 

 

موزه پاناروما 1453 (1453 Panoramik Muze)

موزه پاناروما 1453 در استانبول، درست در نزدیکی ایاصوفیه، قصر توپکاپی و مسجد سلطان احمد قرار گرفته است. این موزه تاریخی یک اثر هنری ارزشمند و مشهور را در خود جای داده است و آن هم یک نقاشی عظیم است که طرحی از فتح قسطنطنیه را به تصویر کشیده است.

 

بخوانید: هنر معاصر ترکیه در گالری‌های استانبول

 

مطالب مرتبط