راهنمای استفاده از استانبول کارت

حمل و نقل در سفر به نقاط مختلف دنیا از اساسی‌ترین مواردی است که باید به آن توجه شود. در واقع هر چقدر هم که بهترین هتل‌ها و محله‌ها را برای اقامت انتخاب کنید اما تا زمانی که درباره راه‌های رفت و آمد و گزینه‌های موجود ندانید نه تنها وقت‌تان به خاطر سردرگمی به هدر می‌رود بلکه مجبورید هزینه‌های گزاف هم بپردازید. در سفر با تور استانبول، کارت حمل و نقل استانبول کارت می‌تواند در صرفه جویی هزینه‌های شما سودمند باشد.

 

استانبول کارت چیست؟

شما می‌توانید از طریق این کارت حمل و نقل تعاملی به انواع حمل و نقل عمومی استانبول دسترسی داشته باشید. در واقع این کارت ارزان‌ترین و کارآمدترین روش برای گشت و گذار در این شهر را به شما ارائه می‌دهد. از آنجایی که استانبول کارت، خدماتی عمومی‌ست متعلق به شهرداری است.

 

بخوانید: بهترین رستوران‌های ارزان در استانبول

 

 

از جا می‌توان استانبول کارت را تهیه کرد؟

تهیه استانبول کارت در این کلان‌شهر کاری راحت است، برای داشتن سفری ارزان به استانبول شما می‌توانید استانبول کارت را از بیش از 2 هزار نقطه استانبول مانند ایستگاه‌های مترو، تراموا، کشتی، متروبوس و مراکز تفریحی از طریق دستگاه‌های فروش زرد یا آبی یا بلیط فروشی‌ها و از طریق کیوسک‌هایی که در اکثر ایستگاه‌های اتوبوس‌های عمومی واقع شده‌اند، خریداری کنید. به علاوه برنامه استانبول کارت هم وجود دارد که می‌توان به صورت آنلاین اعتبار آن را افزایش داد و بارگذاری کرد. منتها از آن‌جایی که خرید کارت به صورت فیزیکی و همچنین استفاده از آن راحت‌تر است واقعا به کاربردن برنامه موبایلی آن را توصیه نمی‌کنیم. این نیز از برنامه‌های جدید شهرداری استانبول است. اگر به برنامه‌های موبایلی علاقه دارید، می‌توانید با جستجوی کلمه istanbulkart  در AppStore یا Google Play آن را پیدا کرده و دانلود کنید.

 

 

چگونه می‌توان استانبول کارت را در فرودگاه جدید استانبول تهیه کرد؟

بی‌شک فرودگاه جدید استانبول با آن عظمت و امکانات این کارت حمل و نقل عمومی و حیاتی را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید به روش‌های مختلفی در اینجا استانبول کارت را تهیه کنید. ما پیشنهاد میکنیم مقاله رفت و آمد از فرودگاه جدید به شهر استانبول را مطالعه فرمایید. شما با ورود به فرودگاه جدید استانبول، می‌توانید استانبول‌کارت را از 24 دستگاه زرد یا آبی رنگ واقع در طبقه ورودی -2، یا از پیشخوان هاواایست (Havaist) همان شاتل فرودگاه، واقع در امتداد خروجی و یا دفاتر صرافی‌های تهیه کنید.

باید اشاره کنیم، خرید استانبول کارت از داخل فرودگاه کاری ضروری است. زیرا برای رسیدن به مرکز شهر از فرودگاه، نیاز به استفاده از شاتل‌های فرودگاه و اتوبوس‌های عمومی دارید. شما نمی‌توانید به شاتل‌ها و اتوبوس‌ها وجه نقد بپردازید. بنابراین به آن استانبول کارت‌های کارگشا نیاز دارید.

 

بخوانید: مهم‌ترین دلایل سفر به استانبول

 

 

قیمت استانبول کارت چند است؟

قیمت استانبول کارت بدون اعتبار 6 لیر است. کارتی که شما می‌خرید بی‌نام است که برای توریست‌ها مناسب است. در واقع استانبول کارت انواع مختلفی دارد که شامل طرح‌های استفاده متنوعی می‌شود اما شما که برای چند روز یا بیشتر در این شهر می‌مانید به کار نمی‌آید و تنها برای افراد محلی کاربردی است. بنابراین از پرداختن به آن‌ها صرف نظر می‌کنیم.

 

 

هزینه هر بار سواری چقدر است؟

طبق آخرین تصویب شهرداری هزینه هر بار سواری از سال 2019، 2,60 لیر ترکیه است که در سال 2020 نیز همین نرخ جاری خواهد بود.

 

 

چگونه کارت را شارژ کنید؟

استانبول کارت در لحظه خرید هیچ اعتباری ندارد و برای شارژ کردن آن باید به صورت نقدی مبلغی را بپردازید تا روی کارت بارگذاری شود. تنها کاری که باید بکنید این است که کارت را درون دستگاه خودپرداز زرد یا آبی قرار دهید و صبر کنید تا دستگاه کارت شما را اسکن کرده و مبلغ نقدی را روی کارت بارگذاری کند. حتما در طول مدت اقامت در استانبول میزان تقریبی استفاده از کارت را محاسبه کرده و آن مبلغ نقدی (بدون سکه) را بر روی کارت بارگذاری کنید. زیرا دستگاه‌های زرد که متداول‌تر هستند، اعتبار باقی مانده را به شما برنمی‌گردانند. دستگاه‌های آبی هم تنها اسکناس 20 لیری را تا سقف 3 عدد برمی‌گردانند.

در این دستگاه‌ها فقط می‌توانید اسکناس‌های 5 - 10- 20-50 و 100 لیری را در دستگاه‌های زرد و اسکناس‌های 5 - 10-20- 50 – 100 و 200 لیری را در دستگاه‌های آبی قرار دهید. ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد اما باید به صورت فرضی بارهایی که سوار وسایل نقلیه عمومی می‌شوید را محاسبه کنید. مثلا اگر 20 بار سوار می‌شوید باید اسکناس 50 لیری در دستگاه بگذارید.

 

بخوانید: به محبوب‌ترین شهرهای ترکیه سفر کنید

 

 

چگونه از کارت استفاده کنید؟

پس از بارگیری کارت، می‌توانید از آن در بهترین وسایل حمل و نقل عمومی استانبول مانند مترو، مترو زیرزمینی، تراموا، اتوبوس برقی، کشتی، اتوبوس‌های عمومی با تخفیف استفاده کنید. کارت‌خوان‌ها در ایستگاه‌ها و یا در داخل اتوبوس‌ها جلوی چشم هستند، کارت را نزدیک بگیرید و وارد شوید. از آنجا که این کارت شخصی نیست، اگر یک گروه هستید، می‌توانید یک کارت خریداری کنید و برای هر فرد همراه از همان کارت استفاده کنید.

 

مطالب مرتبط