میراث جهانی یونسکو در کشور ترکیه

ترکیه، یکی از قدیمی‌ترین کشورهای منطقه است که تاریخ و تمدنی غنی و ارزشمند را در خود جای داده است. از همین رو، آثار و مکان‌های زیادی در این کشور به عنوان میراث جهانی یونسکو در این کشور گردشگری به ثبت رسیده‌ است. اما منظور از میراث جهانی یونسکو چیست؟

میراث جهانی یونسکو، به مکان یا محدوده و موقعیتی گفته می‌شود که از سوی سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) به عنوان مکانی دارای ارزش تاریخی، علمی و فرهنگی تایید شده است. در مرحله بعد، پس از تشخیص و تایید ارزش تاریخی، علمی و فرهنگی مکان یا محدوده مورد نظر، با انجام معاهده‌های بین المللی تحت حفاظت قرار می‌گیرد. یکی از دلایل اصلی محافظت از این مکان‌ها، این است که سازمان جهانی یونسکو می‌خواهد این میراث را برای آیندگان نگهداری کند و از قرار گرفتن آن در معرض تهدیدهای انسانی و طبیعی پیشگیری کند.

کشور ترکیه، 18 سایت تاریخی دارد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. این کشور همچنین دارای 77 سایت در فهرست آزمایشی میراث جهانی یونسکو است که در انتظار تایید برای ثبت در این لیست هستند. در ادامه این مطلب با معروف‌ترین سایت‌های میراث جهانی یونسکو در ترکیه آشنا خواهیم شد که در میان گردشگرانی که تور ترکیه را انتخاب کرده‌اند از محبوبیت زیادی برخوردار هستند.

 

پارک ملی گورم (Goreme National Park)

پارک ملی گورم، مجموعه‌ای عظیم از صومعه‌های تاریخی و کلیساها و غارهایی که در منطقه مرکزی آناتولی قرار گرفته‌اند و محبوب‌ترین جاذبه گردشگری کاپادوکی به حساب می‌آیند. در برخی از این کلیساهای باستانی، نمونه‌های ارزشمندی از نقاشی‌های باستانی بیزانسی را خواهید دید.

 

بخوانید: ۱۰ رستوران برتر در میدان تقسیم استانبول

 

 

شهر باستانی پرگامون (Pergamon Ancient City)

این مجموعه برجسته از بناها و سازه‌هایی تشکیل شده که قدمت‌شان به سال‌های 197 تا 159 پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. مجموعه تئاتر هلنیستی، پناهگاه تراژان و کتابخانه آتنیوم در این شهر باستانی حفاظت می‌شوند. این میراث جهانی، در منطقه اژه ترکیه و در شبه جزیره ازمیر واقع شده است و از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی ترکیه است.

 

 

مسجد و دارالشفای دیوریغی (Divrigi Mosque and Hospital)

 در استان سیواس در جنوب شرقی ترکیه، مسجد و دارالشفای دیو ریغی را خواهید دید که یادگاری از معماری اسلامی باستان هستند که قدمت‌شان به سال 1228 میلادی می‌‌رسد. این مجموعه مسجد و دارالشفا توسط امیر احمدشاه از حکام محلی آناتولی، با دو گنبد و ‏یک تالار پر ستون‌ و طاق‌های تزئین شده ساخته شده است.

 

بخوانید: ۱۰ جاذبه‌‌ی برتر توریستی در آنتالیا

 

 

منطقه قدیمی استانبول (Istanbul Old District)

 از جاذبه‌های تاریخی در منطقه قدیمی استانبول می‌توان به مسجد آبی در استانبول، ایاصوفیه و کاخ توپکاپی در استانبول نام برد که از آنجا سلطان‌های عثمانی بر امپراتوری گسترده خود حکومت می‌کردند. این مکان‌های دیدنی در منطقه سلطان احمد استانبول قرار دارد که هر ساله میلیون‌ها نفر از آن بازدید می‌کنند.

 

 

کوه نمرود (Mount Nemrut)

 کوه نمرود یا نمرود داغ در جنوب شرقی ترکیه و در استان آدی‌یامان واقع شده است. بناهای تاریخی این مکان از بزرگ‌ترین سازه‌های به جای مانده از دوران هلنی هستند. جالب است بدانید که سنگینی برخی از بلوک‌های سنگی استفاده شده در این سازه‌ها به ۹ تن می‌رسد. آرامگاه آنتیوخوس اول، از پادشاهان کوماژن، در همین مکان قرار دارد.

 

 

پاموکاله و هیراپولیس (Pamukkale and Hierapolis)

 پاموکاله که در زبان ترکی به معنای قلعه‌ پنبه‌ای است، یکی از میراث‌های یونسکو است که در منطقه‌ای طبیعی در ایالت دنیزلی در جنوب غربی ترکیه قرار دارد. این منطقه چشمه‌های آب گرم طبیعی زیادی را در خود جای داده است. این چشمه‌ها، در نزدیکی ویرانه‌های باستانی هیراپولیس قرار دارند. این میراث، در منطقه‌ دریای اژه واقع شده و در بیشتر فصل‌های سال آب‌وهوایی مطلوب برای گردشگران دارد.

 

بخوانید: برترین فستیوال‌های موسیقی استانبول

 

 

شهر قدیمی سفران بلو (Safranbolu Old Town)

 شهر قدیمی سفران بلو، به عنوان یک شهر قدیمی زیبا و پر از ساختمان‌هایی با معماری امپراتوری عثمانی از جمله مساجد و خانه‌ها گردشگران زیادی را مجذوب خود کرده است. این مجموعه، از توابع استان کارابوک ترکیه است.

 

 

مسجد سلیمیه (Selimiye Mosque)

 مسجد سلیمیه و مجموعه فرهنگی اطراف آن در سال 1569 میلادی، توسط امپراتوری عثمانی به دست مشهورترین معمار دوران ساخته شد. بازار ، کتابخانه و مدارس اسلامی به جای مانده در این مجموعه، زندگی مردم عثمانی در طول قرن شانزدهم قسطنطنیه را به تصویر می‌کشد.

 

 

تروی (Troy)

 قرن‌های زیادی بدون آنکه اثری از تروی به جای مانده باشد، افراد زیادی به آن اعتقاد داشتند و باور داشتند که همانطور که هومر در افسانه ایلیاد توصیف کرده است، تروی وجود دارد. اما این باور از سوی عده زیادی تکذیب می‌شد تا آنکه در سال 1865 میلادی، بقایای به جای مانده از آن کشف شد. آثار باستانی و گنجینه‌های کشف شده در طی حفاری‌ها به خارج از کشور قاچاق شد و دولت ترکیه سال‌های زیادی را برای بازگرداندن آن‌ها صرف کرد. مجموعه شهر تروی اکنون یکی از میراث جهانی یونسکو است.

 

بخوانید: معتبرترین باغ چای‌ها در استانبول

 

 

چتل هویوک (Catalhoyuk)

 این گوهر با ارزش که قدمت آن به هفت هزار و پانصد سال پیش از میلاد باز می‌گردد، بزرگترین سایت نوسنگی است که تاکنون پیدا شده است. سازمان جهانی یونسکو در سال 2012 میلادی این مجموعه ارزشمند را ثبت کرد.

 

 

بورسا و کومالیکیزیک (Bursa and Cumalikizik)

میراث جهانی یونسکو در بورسا بسیار معروف است. بورسا نخستین مرکز حکمرانی امپراتوری عثمانی بیشتر به خاطر پیست اسکی کوه اووداگ معروف است و عده کمی از حکایت‌های تاریخی آن آگاه هستند. با این حال به محض ورود به این منطقه، خانه‌های قدیمی عثمانی در دهکده کومالیکیزیک را هم خواهید دید که به یکی از جاذبه‌های گردشگری برتر استانبول تبدیل شده‌اند.

 

 

آنی: شهر 1001 کلیسا (Ani: City of 1001 Churches)

 در منطقه شرقی کارس، آنی با نام مستعار شهر 1001 کلیسا در میان کلیساها و مساجد شگفت‌انگیز دست نخورده‌ای قرار دارد. این شهر به عنوان پایتخت پادشاهی ارمنستان با معماری قرون وسطایی آن مشهور شده است. این اثر در سال 2016 میلادی، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

 

بخوانید: برترین رستوران‌های محله گالاتا

 

مطالب مرتبط