آشنایی با اکوتوریسم در چیانگ مای

شمال ناهموار تایلند، سرزمینی از جنگل‌های وسیع، فرهنگ‌های باستانی پنهان، رشته کوه‌های پانوراما و حیوانات وحشی نادر است. با توجه به اینکه گردشگران به بازدید از این منطقه علاقه وافری دارند، لازم است که در کنار تفریح، تاثیرات خود را بر جوامع محلی و محیط زیست مدنظر داشته باشند. علاوه بر این اگر با تور تایلند سفر می‌کنید، بهتر است در این مقاله ما را همراهی کنید تا با بهترین تجربه‌های اکوتوریسم در چیانگ مای آشنا شوید.

 

Mae Kampong

این دهکده کوچک با حدود 300 نفر جمعیت، اولین اقدامات را در ارائه اقامت‌گاه‌هایی شروع کرد که علاوه بر اسکان گردشگران، به آنها اطلاعات و آموزش‌هایی راجع به سبک زندگی و فرهنگشان می‌دادند. این دهکده، به عنوان پیشگام در تخمیر برگ‌های چای و کشاورزی پایدار شناخته می‌شود. با گذشت زمان، مردم محلی، مدیریت یک جامعه اکوتوریسم را که تضمین پایداری منطقه و همچنین یکپارچگی فرهنگ آنها است، به نفع روستائیان و بازدیدکنندگان آغاز کردند.

 

بخوانید: بهترین موسسات یوگا در چیانگ مای

 

 

پارک ملی Doi Inthanon

این پارک ملی در چیانگ مای، در محدوده کوه دوی اینتانون قرار دارد و از زیباترین پارک‌های ملی تایلند است. این کوه، دارای بلندترین قله در تایلند بوده و زیباترین آبشارهای تایلند و فضای سبز گسترده‌ای را شامل می‌شود. در سال 1969، هنگامی که منطقه در حال تجربه جنگل‌زدایی‌، فقر و تولید تریاک بود، این پارک چشم پادشاه وقت یعنی بومیپول آدولیاده را به خود جلب کرد. وی برای توانمندسازی جوامع محلی، پروژه سلطنتی خود را تحت نام Doi Inthanon شروع کرد.

این پروژه برای عشایر hill tribes، امکان توسعه اقتصاد محصولات زراعی را به عنوان گزینه جایگزین کشت تریاک فراهم کرد و تکنیک‌ها و تجهیزات کشاورزی مدرن را برای اطمینان از پایداری آنها در اختیارشان قرار داد. امروزه این منطقه یک منطقه تولیدی پر از شیلات، آزمایشگاه‌های اصلاح نباتات و تکثیر، شالیزارهای برنج و باغ‌های میوه‌ای است که همه این موارد را در معرض دید و مشارکت گردشگران نیز قرار داده است.

 

 

Sopmoi-Mae Sariang

گشت و گذارهای گردشگران در اطراف روستای hilltribe در چیانگ مای، تا حدودی باعث فرسایش این منطقه شده است. درضمن ساکنان این محدوده از این خدماتی که به صنعت گردشگری تایلند می‌کنند، نصیب چندانی ندارند. زیرا غالبا سودهای مالی حاصل از گردشگری، به جیب اشخاص ثالث و واسطه‌ها سرازیر می‌شود.

اما جالب است بدانید که منطقه Sopmoi-Mae Sariang، به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا این منطقه زیبا را با روشی پایدار تجربه کنند. اندازه گروه‌های کوچکتر از بازدیدکنندگان، تاثیر مخرب آنها را روی محیط و یکپارچگی شیوه زندگی محلی کاهش می‌دهد. در ضمن هر پولی که در دهکده‌ها خرج کنید، در همان جا باقی خواهد ماند و به مردم محلی خواهد رسید.

 

بخوانید: ۷ ماجراجویی طبیعی و جذاب در کرابی

 

 

روستاهای Borsang و Sankampang

اکوتوریسم واقعی فقط شامل یک نگرش مسئولانه نسبت به محیط زیست نمی‌شود، بلکه به فرهنگ و سنت‌های محلی نیز مرتبط است. Sankampang، یک دهکده صنایع دستی در چیانگ مای است و کارخانه‌ها و کارگاه‌های محلی را شامل می‌شود. این کارگاه‌ها بهترین ابریشم‌های چیانگ‌مای، جواهرات، آثار منبت کاری از چوب درخت ساج و سایر محصولات را تولید می‌کنند که برای نسل‌های مختلف در فرهنگ و اقتصاد محلی قابل توجه بوده است.

در ادامه باید گفت که روستای Borsang، منطقه‌ای است که به دلیل تولید چترهایی زیبا که برای محافظت از پوست در برابر اشعه آفتاب بکار می‌روند، شهرت دارد. این روستا، ژانویه هر سال میزبان جشنواره‌ای باورنکردنی از چترهاست که مهارت‌های ارزشمند اهالی روستا را نشان می‌دهد.

 

 

پروژه The Panya

این جامعه بین‌المللی در حوالی چیانگ مای، تمرکز خود را بر روی موارد فرهنگی و زندگی کاملاً پایدار معطوف داشته است. بازدیدکنندگان، می‌توانند در مورد فرآیندهای طراحی و ساخت بناهای سفالی و سیستم برداشت آب سازگار با محیط زیست در مقیاس متوسط اطلاعات کسب کنند. این منطقه، در تپه‌های کم ارتفاع واقع شده و توسط شالیزارهای برنج و جنگل‌های ملی با بیش از 40 نوع درخت میوه ارگانیک احاطه شده است.

 

بخوانید: ماجراجویی هیجان انگیز در دهکده فیل‌ها؛ پاتایا

 

 

Flight of the Gibbon

یکی از بهترین دوره‌های زیپ لاین در آسیا و تنها موردی که می‌توان با گیبون‌های وحشی پرواز کرد، در چیانگ مای برگزار می‌شود و از بهترین تفریحات ماجراجویانه در تایلند است. پرواز گیبون‌ها، سالهاست که مورد علاقه مردم بوده و اخیرا نگرش راجع به پایداری این امر بالا گرفته است. بنیاد مربوطه در راستای این امر، در خارج از مائه کامپونگ مستقر شده و در حال حاضر برنامه‌های مدیریتی خود را برای بازگشت مجدد گیبون‌های اسیر به دامن طبیعت گسترش داده تا تاثیر آنرا بر جامعه محلی بشناسد.

در سراسر مناطقی مانند مائه کامپونگ، تورها اغلب با تضعیف اقتصاد و فرهنگ محلی، باعث شده‌اند که افراد محلی برای یافتن شغل یا ترک ساختار سنتی زندگی، این مناطق را تخلیه کنند. اما باید گفت که Flight of the Gibbon بسیاری از کارمندان خود را مستقیماً از جامعه محلی استخدام می‌کند. این بنیاد حتی موقعیت‌هایی را برای اشخاصی نظیر نوازندگان سنتی، سرآشپزها و ماساژورها ایجاد می‌نماید. این شرکت همچنین برای ایجاد یکپارچگی فرهنگ محلی، پروژه‌هایی را با صنعتگران و کشاورزان محلی ترتیب می‌دهد تا به آنها در ادامه تجارت‌شان کمک کند.

 

بخوانید: بهترین هتل‌های ساحل لامای در سامویی

 

 

بسیار خب با بهترین تجربه‌های اکوتوریسم در چیانگ مای تایلند آشنا شدید. شاید شما نیز بعنوان یک گردشگر با مطالعه این مقاله، بینشی راجع به اکوتوریسم پیدا کرده باشید. این امر به شما کمک کند تا در سفرهای خود علاوه بر گشت و گذار و آشنایی با فرهنگ و دیدنی‌های مقصد، به تاثیر خود نیز در آن محدوده بیندیشید و گامی هر چند کوچک برای بهبود محیط زیست و زندگی مردم محلی بردارید.

 

مطالب مرتبط