معرفی کلیسای سنت استفان در استانبول

استانبول از لحاظ عبادتگاه‌ها هیچ چیزی کم ندارد. اما کلیسای بلغاری سنت استفان که در ساحل شاخ طلایی قرار گرفته از آن دسته از جاهایی است که درخور نگاه ویژه و موشکافانه‌تری است. این کلیسا با زیبایی منحصر به فرد و موقعیت قرارگیری مناسب نسبت به خیلی دیگر از کلیساها بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند. به علاوه تاریخ و جزئیات جذاب پشت آن بر محبوبیت آن افزوده است. ما در این مقاله به بررسی دقیق‌تری از این کلیسا می‌پردازیم تا در سفر با تور استانبول به شما دیدگاه شفاف‌ترین نسبت به آن داده باشیم.

کلیسای سنت استفان را به "کلیسای آهنین" هم می‌شناسند. ساختمان کلیسا به سبک گوتیک رویوال ساخته شده و در شاخ طلایی قرار دارد. فضای داخلی ساختمان با استفاده از آجرها و کاشی‌های چشمگیر بسیار زیبا شده و نوری که از بالکن‌ها به داخل و بر روی ستون‌ها می‌تابد بر زیبایی آن می‌افزاید، و به جرات میتوان گفت که این کلیسا یکی از زیباترین ساختمان‌های استانبول با معماری متفاوت است.

 

داستان کلیسای بلغاری سنت استفان

در طول تاریخ استانبول دارای شهرک‌هایی برای ملیت‌های مختلفی بوده که در آن‌ها زندگی می‌کردند. یکی از این محلات، ساکنان ارتدکس بلغارستان بودند. آن‌ها برای این که پایه‌های خود را در استانبول محکم کنند و از آن خانه‌ای جدید برای خودشان بسازند، کلیسای سنت استفان را که زیباترین کلیساهای استانبول شمرده می‌شود را ساختند. امروزه زیبایی معماری این کلیسا توجه گردشگران استانبول را به سوی خود جلب می‌کند. اگر در یکی از تورهای فرهنگی شرکت کنید می‌توانید به صورت گروهی از کلیسا دیدن کرده و چیزهایی یاد بگیرید، وگرنه خودتان هم می‌توانید برای بازدید بروید.

 

بخوانید: معرفی میراث فرهنگی یونسکو در ترکیه

 

 

درباره کلیسای بلغاری سنت استفان

در بالات مشرف به شاخ طلایی شما می‌توانید کلیسای سنت استفان در استانبول را پیدا کنید که در آن سنت و شیوه‌های بلغاری اجرا می‌شود. در حالی که نمای بیرونی سفید و پیچیده ساختمان از جنس سنگ به نظر می‌رسد اما در حقیقت از چدن ساخته شده است. این یکی از حقایقی است که در مورد کلیسا شما را غافلگیر می‌کند. این کلیسا قبل از حادثه آتش سوزی از جنس چوب ساخته شده بود اما بعد از این که ساختمان آن در آتش سوخت توسط معماری از یک شرکت ایتالیایی بین سال‌های 1893 تا 1896 مورد بازسازی قرار گرفت. ساختمان کلیسا از جنس آهن و در وین به صورت صفحات پیش ساخته، ساخته شد و سپس با 100 کشتی از طریق دانوب به استانبول ارسال گردید. این کلیسا در محل کلیسای اولیه سرهم‌بندی شده و در سال 1989 افتتاح شد. از آن زمان تا کنون کلیسا به قوت و زیبایی خود باقی ماند و پیش‌بینی می‌شود برای سال‌ها به همین وضع باقی بماند.

 

 

داستان ساختن کلیسای بلغاری سنت استفان

در دوره سلطنت عثمانی‌ها مردم مختلفی در استانبول زندگی می‌کردند. جامعه مسیحیان در آن زمان متشکل از اروپایی‌های مختلفی بود. بلغاری‌هایی که از سلطه‌گری یونانی‌ها و ارتدس‌ها به تنگ آمده بودند از سلطان عبدالعزیز درخواست جدایی کلیسا را دادند. عبدالعزیز با درخواست آن‌ها در یک بازه زمانی بسیار کوتاه موافقت کرد. کلیسای سنت استفان با تلاش‌های شبانه روزی بلغاری‌ها ساخته شد و امروزه نیز توسط یک کشیش بلغاری اداره می‌شود.

 

بخوانید: مقایسه طرف آسیایی و اروپایی استانبول

 

 

  بازدید از کلیسای بلغارستان سنت استفان

این کلیسا برای بازدید و دادن خدمات بر روی عموم مردم باز است. شما می‌توانید با استفاده از اتوبوس و یا قایق خودتان را به شاخ طلایی برسانید. اگر هوا خوب بود با 15 دقیقه پیاده‌روی از امینونو به سمت فاتح می‌توانید خودتان را به این کلیسا برسانید. به این ترتیب نه تنها فرصت لذت بردن از هوا و منظره را دارید بلکه برخی از نقاط گردشی را هم از نظر می‌گذرانید و اگر حوالی عصر و هنگام درخشش انوار خورشید این مسیر را پیش بگیرید علت اسم‌گذاری شاخ طلایی را به خوبی درک خواهید کرد. هر هفته صبح یکشنبه کلیسا برنامه‌های هفتگی خودش را اجرا می‌کند و ورود برای همه نیز آزاد است. بازدید از کلیسا تنها در ساعات ارائه خدمات امکان‌پذیر است در غیر این صورت باید به نمای بیرونی آن اکتفا کنید.

 

بخوانید: آشنایی با تونل مارماری در استانبول

 

 

کارهایی که می‌توانید در نزدیکی کلیسا انجام دهید

بعد از بازدید از کلیسا به امینونو بازگردید و به یکی از بهترین رستوران‌های دریایی استانبول بروید. اگر غذای دریایی دوست ندارید به سمت فاتح بروید و خودتان را در یکی از رستوران‌های سنتی ترکی پنهان کنید. این روشی عالی برای لمس زندگی واقعی مردم استانبول است.

شاید کلیسای سنت استفان در رده مشهورترین جاذبه‌های استانبول نباید اما به عنوان جواهر پنهانی که ارزش بازدید دارد در نظر گرفته می‌شود. وقتی بازدیدها در اینجا کم‌تر از جایی مثل ایاصوفیه باشد یعنی با جمعیت کم‌تر فضای بیشتر و آزادانه‌تری برای گشتن در اطراف و دقت در جزئیات خواهید داشت.

آدرس: Balat, Mürselpaşa Cd. No:10, 34087 Fatih/İstanbul, Turkey

ساعت بازدید: 9 صبح تا 5 عصر

 

مطالب مرتبط