با ارزش‌ترین نقاط دیدنی گرجستان

گرجستان کشوری در محدوده قفقاز است که بیشتر وسعت آن را دشت‌های سرسبز و زیبا، مناطق کوهستانی و دریاچه‌های مرتفع پوشانده‌اند و با وجود این که دولت برنامه‌های توسعه و پیشرفت زیادی را برای این کشور در نظر گرفته اما هنوز حالت سنتی و بکر نواحی اعظم آن به همان شکل حفظ شده است. به علاوه در طی تاریخ طولانی این کشور، نقاط دیدنی متعددی در همین طبیعت بکر ساخته شده که با تور گرجستان شانس بازدید از آن‌ها را خواهید داشت. ما در این مقاله جاهایی را معرفی می‌کنیم که ارزش بازدید را دارند.

 

کلیسای سنت ماکسیموس

در میان تمام عبادتگاه‌های روی زمین بی‌شک کلیسای سنت ماکسیموس در گرجستان از موارد برجسته و قابل توجه است. اینجا همان جایی‌ست که ستون کاتسخی هم وجود دارد که یکی از جالبترین مناطق گرجستان است. ستون کاتسخی یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین جاذبه‌های طبیعی کشور محسوب می‌شود. ارتفاع این ستون سنگ آهکی که در طی سالیان سال رسوب و فرسایش به وجود آمده 40 متر است. این اولین کلیسایی‌ست که روی صخره، حدود هزار سال پیش ساخته شده است. سال‌هاست که مردم محلی معتقدند این ستون سمبل خدای ثروت و حاصل‌خیزی بوده و امیدوارند تا مردان با صعود به آن به نیروهای آسمانی نزدیک شود. در اوایل قرون وسطا این کلیسا ویرانه شد تا این که بازمانده آن در سال 1944 کشف شد. در اوایل دهه 90 این کلیسا تحت نظارت راهب کاکسیموس مورد بازسازی قرار گرفت. به همین دلیل بعد از آن نام ماکسیموس روی آن ماند. تصور این که در سال‌های دور مردم چگونه به این محل می‌رفتند دشوار است زیرا سال‌ها فرسایش روی بدنه صخره هیچ اثری از پله‌ها باقی نگذاشته است. در دنیای مدرن گردشگران از نردبان فلزی زنگ زده‌ای که روی بدنه صخره قرار دارد استفاده می‌کنند. نکته قابل توجه این است که بازدید از این کلیسا برای زنان ممنوع است.

 

بخوانید: کاتیسخی پیلار از کلیساهای خاص گرجستان

 

 

سد اینگوری

سد اینگوری که بر روی رودی به همین نام ساخته شده با 272 متر ارتفاع یکی از مرتفع‌ترین زیستگاه‌های دنیاست که ارزش بازدید را دارد. کار ساخت و ساز بر روی این رودخانه از 50 سال پیش آغاز شد. این سد برای بار اول در سال 1977 به هدف تولید برق ساخته شد. این سد به همراه نیروگاه زیرزمینی، مجموعه هیدروتکنیک غول پیکری را تشکیل می‌دهد که به نیروگاه برق آبی که در رودخانه اریستسکالی متصل است. اینگوری به لطف مناظر فوق‌العاده کوهستانی اطراف، یکی از زیباترین سدهای جهان محسوب می‌شود. از آنجایی که پروژه سد به روی مردم بسته است سکوی مشاهده‌ای وجود دارد که از آن می‌توان مناظر زیبا و دیدنی اطراف را تماشا کرد. جاده‌ای که به سد می‌رسد دارای چندین جاذبه گردشگری زیبا است که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

 

بخوانید: آب و هوای فصل های مختلف گرجستان

 

 

پل صلح

پل صلح در تفلیس سازه‌ای عجیب و مدرن است که از جاذبه‌های شهر برشمرده می‌شود، همچنین هتل‌های اطراف پل صلح در تفلیس نیز بسیار باکیفیت هستند. در این پل که بر روی رود کورا احداث شده شهر قدیمی تفلیس را به قسمت جدید آن متصل می‌کند. این پل با طراحی منحصر به فردش 156 متر طول دارد. در واقع پل صلح با سایبان شیشه‌ای غول‌پیکرش در طول روز و زیر تابش نور خورشید همچون جواهری بزرگ می‌درخشد. پل توسط معمار ایتالیایی Micele de Lucci ساخته شده اما بخش طراحی نور و روشنایی آن را فیلیپ مارتینو طراح فرانسوی بر عهده داشته است. علاوه بر صدها صفحه شیشه‌ای، این پل با 30 هزار چراغ ال‌ای‌دی تزئین شده که شب‌ها روشن می‌شوند. در نگاه اول به نظر می‌رسد چراغ‌ها فقط می‌درخشند اما در واقع آن‌ها حاوی پیام مهمی به زبان مورس هستند. این پیام شامل عناصر تشکیل دهنده بدن انسان هستند. این پل که در سال 2010 افتتاح شده آغازگر ساخت و ساز رئیس جمهور میشیل ساکاشویلی بوده است.

 

 

معبد جامع تفلیس

معبد تسمیند سامبا بر روی تپه سنت الیاس در تفلیس قرار گرفته است. اسم این به زبان گرجی "مقدس‌ترین تثلیث" ترجمه می‌شود. این کلیسا بین سال‌های 1995 تا 2002 ساخته و به نوعی کلیسایی جوان محسوب می‌شود. مساحت این سازه حدودا 5 هزار متر مربع است که برای یک معبد زیاد به نظر می‌رسد. معبد تسمیند سامبا بزرگ‌ترین ساختمان در کل شهر است که هر کجا باشید می‌توانید آن را بر فراز شهر ببینید. در عین حال که ظاهر تسمیند سامبا با شکوه است از داخل طراحی مدرنی دارد. برای تزئین این معبد از هیچ چیزی استفاده نشده فقط نمادها و اشیای مذهبی سنتی را می‌توان در آن پیدا کرد. اما در ساخت آن از مواد اولیه گرانبهایی مثل مروارید و مینا استفاده شده است. این کلیسای عظیم و چشم‌گیر با باغی بزرگ و زیبا محاصره شده که بازدید از آن را جذاب و دلچسب‌تر می‌کند. اگر خانوادگی به تفلیس سفر کرده‌اید باید بدانید عموما کودکان از گردش در محیط این کلیسا و باغ بزرگش لذت می‌برند. مخصوصا که در نزدیکی آن حوضچه و خانه‌های کوچک با گوسفند و سایر حیوانات اهلی به چشم می‌خورند. اگر تابستان به این کلیسا بروید احتمال این که در باغ آن با طاووس روبرو شوید زیاد است.

 

بخوانید: برجسته‌ترین کلیساهای ارتدکس گرجستان

 

مطالب مرتبط