کریسمس در استانبول: ویژگی‌های مثبت و منفی

استانبول شهر چند فرهنگی‌ست که به واسطه تقسیم شدن بین دو قاره اروپا و آسیا و جمعیت ساکن مسلمان و مسیحی، جشن کریسمس در آن اهمیت بسیاری دارد. که البته در این مقاله قصد نداریم به مقایسه دوطرف آسیایی و اروپایی استانبول بپردازیم. هرچه ایام کریسمس و جشن سال نو نزدیک می‌شود چهره شهر بیشتر و بیشتر تغییر می‌کند. همه جا با لامپ‌های رنگی چراغانی می‌شود و مراکز عمومی و فروشگاه‌ها با دکوراسیون قرمز و برفی به استقبال تعطیلات کریسمس می‌روند. به علاوه حضور گردشگران خارجی مزید برعلت شده تا مردم سعی کنند هرچه باشکوه‌تر این جشن را برپا کنند. در سفر با تور استانبول در تعطیلات کریسمس شما شانس دیدن چهره جدیدی از استانبول را دارید.

 

چرا استانبول مقصدی مناسب برای کریسمس است

دکوراسیون

از اواسط ماه دسامبر دکوربندی بهترین مراکز خرید استانبول به تم کریسمسی مشابه همان چیزی که در کشورهای غربی دیده می‌شود، تغییر می‌کند. فروشگاه‌ها و مراکز خرید و حتی کسب و کارهای کوچک‌تر ویترین و دکور داخلی خود را با لوازم کریسمسی زمستانی و چراغانی می‌کنند. گاه گاه در گوشه و کنار خیابان با بابانوئل برخورد خواهید کرد و حتی درختان کاج تزئین شده‌ای بر ورودی‌های اصلی مراکز خرید و میدان‌ها پیدا می‌شوند. با این که شهر در حال و هوای کریسمسی فرو می‌رود اما این موضوع را در سمت اروپایی پررنگ‌تر لمس خواهید کرد.

 

بخوانید: بهترین مراکز خرید سوغاتی در استانبول

 

 

به دور از شلوغی‌های کریسمس

 ایام کریسمس برای حراجی‌ها، تبلیغات پر سر و صدا و ایجاد شلوغی‌های بی‌مورد بهترین زمان است. کسب و کارها به فکر بهترین فروش هستند و تجار می‌خواهند در کم‌ترین زمان باقی کلکسیون‌های موجودشان را به فروش برسانند. این وضعیتی‌ست که در کشورهای غربی حاکم می‌شود. اما در استانبول به دور از مراکز خرید و بازارها، در خود شهر شما همان آرامش نسبی را خواهید داشت. از افراط در این شهر خبری نیست و آلودگی‌های صوتی برنامه‌های کریسمسی شما را آزار نخواهد داد.

 

 

مثل زندگی روزانه

 به طور کلی در روزهای کریسمس استانبول تبدیل به شهری پر هرج و مرج نمی‌شود. همه همان کارهایی را می‌کنند که پیش از آن انجام می‌دانند. روز 25 دسامبر که بیرون بروید هیچ چیز جز چراغانی‌ها چهره شهر را عوض نکرده است. استانبول مثل همیشه شلوغ اما در جریان است. مراکز دیدنی استانبول در دسترس هستند و از صف‌های طولانی دیوانه‌کننده هم خبری نیست. احتمالا در کم‌تر شهر غربی چنین ویژگی آرامشبخشی را پیدا کنید.

 

 

شرکت در مراسم مذهبی

 اگر دوست دارید به جشن مذهبی بپیوندید و نمی‌دانید کجا بروید و چه کاری انجام دهید می‌توانید به کلیساهای برجسته و اصلی شهر مثل کلیسای آنتونی پادوآ بروید که بزرگ‌ترین کلیسای کاتولیک در استانبول که در خیابان تقسیم واقع شده است. اگر بخواهید پیاده به آن بروید ظرف کم‌تر از نیم ساعت پیدایش خواهید کرد. اما ساعت اوج شلوغی مردم را در نظر بگیرید تا در تردد شدید مردم کلافه نشوید.

 

بخوانید: دومین آکواریوم بزرگ اروپا در استانبول

 

 

تنها یک هفته از سال نو

 جشن‌های سال نو در استانبول به شکلی جذاب برگزار می‌شوند. با این که از روزهای کریسمس شهر حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد اما جشن سال نو به نوعی همگانی بوده و تمام جنبه‌های شهر را تحت الشعاع قرار می‌دهد. شب تحویل سال نو تمامی رستوران‌ها، کافه و کلاب‌ها رزرو می‌شوند و خدمات و سرویس‌ها با برنامه‌ریزی دقیق جلو می‌روند تا به همه جوانب برسند و مشکلی در ارائه خود نداشته باشند. در سراسر شهر جشن و پایکوبی برقرار است اما مانند هر شهری در دنیا بعضی از بخش‌های شهر نسبت به بقیه جذاب‌تر بوده و به طبع شلوغ‌تر هم هستند. بنابراین اگر می‌خواهید شاهد آتش بازی‌های جذاب باشید به سمت نیشانتاشی بروید.

 

 

ویژگی‌های منفی کریسمس در استانبول

با این که عموما در زمستان، به دلیل سرد شدن هوا گردشگری افت پیدا می‌کند و به طبع قیمت‌ها نیز باید پایین بیاید اما تعطیلات کریسمس اوضاع را عوض می‌کند. مردم با وجود هوای سرد باز هم می‌خواهند سفر بروند و این یعنی خبری از کاهش قیمت‌ها نیست. برعکس در خیلی موارد می‌بینیم که قیمت‌ها بالاتر هم رفته است. بنابراین شاید بد نباشد برای رزرو محل اقامت‌تان زودتر اقدام کنید. برای افرادی که از سفر در گرمای تابستان استقبال نمی‌کنند سفرهای زمستانی دلچسب‌تر است. اما به خاطر داشته باشید که استانبول در این دوره سرد و مرطوب است و باید لباس مناسب و به اندازه همراه خود داشته باشید. زیرا اگر لباس مناسب همراه نداشته باشید راحتی سفرتان از بین خواهد رفت. مخصوصا اگر با وجود هوای سرد هنوز به فکر پیوستن به کروز هستید کلاه و شال را برای محافظت از سر و گوش‌ها فراموش نکنید.

 

بخوانید: ۸ فروشگاه‌ خاص و متفاوت در استانبول

 

مطالب مرتبط