تجربه خریدی متفاوت در گرجستان

خرید بخش جدایی‌ناپذیر از سفر به نقاط مختلف است. خوشبختانه گرجستان از لحاظ خرید وضعیت خوبی داشته و می‌توان در آن مخلوطی از برندها تا لوازم دست دوم دوره شوروی را پیدا کرد. خرید در گرجستان می‌تواند شامل اجناس مختلف و متنوعی مثل لباس و کفش تولید داخلی، لوازم جانبی و زیورآلات غیر معمول، ظروف خانه، وسایل دکوراسیون داخلی و موارد دیگر شود. در سفر با تور گرجستان از خریدی دلچسب لذت ببرید.

 

اوت لت و بازار دست دوم فروشی

در تمام شهرهای کشور خیابان‌های خرید وجود دارد که در آن‌ها مراکز خرید، فروشگاه‌های بزرگ، فروشگاه‌ها و بوتیک‌ها را خواهید دید. جالب است بدانید تنها اوت‌لت گرجستان، تفلیس اوت‌لت پارک (Tbilisi Outlet Park) است. به علاوه مردم برای خرید سبزیجات تازه، میوه و مواد غذایی به بازار می‌روند. بازارهای دست دوم فروشی نیز راهی عالی برای آشنایی بیشتر با فرهنگ مردم این کشور محسوب می‌شود. در اینجا می‌توانید کتاب‌های قدیمی، سکه‌ها، بشقاب‌ها، وسایل دکوراسیون منزل، ظروف قدیمی و اسباب بازی‌های نوستالژی را خریداری کنید. حتی امکان دارد با عتیقه‌های واقعی روبرو شوید. عتیقه‌هایی جالب که با کمی سلیقه و آرایش به هدیه‌ای بی‌نظیر تبدیل می‌شوند. بزرگ‌ترین بازار دست دوم فروشی گرجستان را می‌توانید در نزدیکی پل خشک (Dry Bridge) پیدا کنید.

 

بخوانید: خرید و گردش هنرمندانه در تفلیس

 

 

فصل حراج در گرجستان

زمان حراجی‌ها در گرجستان به دو دوره تقسیم می‌شود. یکی در ژانویه و فوریه درست هنگامی که مجموعه‌های پاییزی زمستانی به فروش رسیده و کالکشن‌ها ناقص شده‌اند. دیگری زمان جون و آگوست زمانی که می‌توانید کالاهای بهاری تابستانی مانده از کالکشن نیم سال اول را با قیمت‌هایی پایین خریداری کنید. به علاوه در تعطیلات رسمی عموما پیشنهادات حراجی خوبی بر محصولات زده می‌شود.  تخفیفات در گرجستان عموما بر محور 50 درصد می‌چرخد اما ممکن است از این هم فراتر برود. اغلب مغازه‌های گرجستان از صبح ساعت 9 صبح تا 7 عصر بی‌وقفه و بدون ساعت ناهار فعال هستند. البته برخی از آن‌ها دیرتر تعطیل می‌کنند و تا 9، 10 شب باز می‌مانند. معمولا هیچ تعطیلات آخر هفته‌ای در برنامه مغازه‌ها وجود ندارد یا این همه ممکن است یکی دو ساعتی دیرتر باز کنند و یا زودتر تعطیل کنند.

 

بخوانید: در تفلیس از کجا خرید ارزان کنیم؟

 

 

خرید سوغاتی

اگر آنقدر وقت دارید که چند روز را برای خرید سوغاتی صرف کنید و نقاط مختلف شهری که در آن هستید را بگردید بی‌شک می‌توانید به انتخاب‌های زیادی برسید. برخی از بهترین سوغاتی‌های گرجستان شامل انواع نوشیدنی‌ها می‌شود که البته در این مورد، شما می‌توانید تنها نوشیدنی‌های غیرالکلی را همراه خودتان بیاورید. از انواع سوغاتی‌ها می‌توان به آب معدنی برجومی، چای، پنیر سولگونی، میوه، سبزیجات خشک شده، مخلوط ادویه، نمک سوان، شاه بلوط شیرین، شاه بلوط عسلی و مربا اشاره کرد که برای سوغاتی و هدیه دادن فوق‌العاده‌اند. می توانید گوشواره‌های طلای یا نقره، حلقه و هنر میناکاری از هنرهای قدیمی گرجی را هم بخرید. از دیگر سوغاتی‌ها می‌توان به عروسک‌های نمدی، فرش‌های دستبافت ابریشمی و یا پشمی و دستمال‌های نقاشی شده سنتی گرجستانی اشاره کرد.

 

 

مراکز خرید در تفلیس

بهترین مراکز خرید در گرجستان، در شهر تفلیس است. این شهر دارای مجموعه‌ای از مراکز خرید بزرگ شامل "است پوینت" بزرگ‌ترین مرکز خرید در منطقه قفقاز، مرکز خرید 8 طبقه "کارواسلا" و مرکز خرید 6 طبقه "تفلیس مال" نمونه‌هایی از این مراکز خرید هستند. شما می‌توانید مارک‌های شناخته شده را در خیابان‌های مجلل شهر همچون میدان آزادی، خیابان رستاولی و خیابان چاوچاوادزه، سابورتالو پیدا کنید. به علاوه محصولات و کالاهای خانگی به بهترین وجه در فروشگاه‌های خرده فروشی زنجیره‌ای همچون گودویل، پُپولی، و لولی عرضه می‌شوند.

همچنین بهترین مکان برای خرید انواع پنیرها، چورچخلا، تکمالی، ادژیلی و ادویه‌جات بازار کویر (desert market) است. اما برای چیزهایی معمولی و در عین حال خاص می‌توانید در نزدیکی میدان آزادی بازار "پل خشک" را پیدا کنید که در آن سوغاتی‌های دست‌ساز در آن به فروش می‌رسد. اینجا بازاری با لوازم دست دوم جالب و غرفه‌های کتاب فروشی است. اما در بازار خیابان روستاولی می‌توانید خنجرهای زیبا، نوشیدنی‌های سنتی، انواع زیورآلات و سرامیک‌های سنتی و لوازم نمدی را پیدا کرده و خریداری نمایید.

 

 

خرید در باتومی

بزرگ‌ترین مرکز خرید باتومی "باتومی مال" با بوتیک‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، سوغاتی فروشی، کافی شاپ‌، سالن بدنسازی و سالن بازی است. در مرکز خرید "باتومی پلازا" شما "هتل ماردی" را پیدا خواهید کرد که اقامت و خرید را یک جا در دسترس قرار می‌دهد. به علاوه یک کازینو و استخر المپیک نیز در این مجموعه جای گرفته است. مجموعه خرید "مترو سیتی فروم"نیز شامل فروشگاه‌های پوشاک، مغازه‌هایی با کالاهای ورزشی، عطرفروشی، رستوران و یک سالن مراسم می‌شود که همگی را زیر یک سقف جمع کرده است.یکی دیگر از مراکز خرید باتومی "بلک سی مال" است که از سوپر مارکت "کارفور"، بوتیک‌ها، کفش، لوازم الکترونیک، داروخانه و فود کورت میزبانی می‌کند.

 

بخوانید: راهنمای خرید سیم کارت در گرجستان

 

 

خرید در کوتایسی

برای خرید در کوتایسی باید به بازار چاوچاوادزه در نزدیکی چشمه Colchis بروید. آنها مواد غذایی، کالاهای تولیدی و سوغاتی‌های سنتی و بومی را به فروش می‌رسانند. دو مرکز خرید دیگر نیز در این شهر با نام‌های گرند مال و کارواسلا وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها سری زده و به دنبال چیزهایی که مدنظر دارید بگردید.

 

مطالب مرتبط