آشنایی با فرهنگ و جشن‌های گرجستان

گرجستان کشوری تاریخی‌ست که بین اروپا و آسیا قرار گرفته است. چیزی که امروزه به عنوان فرهنگ و سنت گرجستان می‌بینیم در نتیجه تلفیق سنت‌های اروپایی و خاورمیانه به وجود آمده‌اند. تعطیلات سنتی و جشنواره‌های شاد فرصتی بی‌نظیر را به بازدیدکنندگان این کشور با تور گرجستان می‌دهند تا از فضای فرهنگی آن لذت ببرند و تاثیرات مثبتی از فرهنگ و نوع برخورد مردم بگیرند. مردم گرجستان به تعطیلات و جشن‌های خود بسیار احترام گذاشته و سعی می‌کنند آن‌ها را به نحو احسنت انجام دهند. از مهم‌ترین این جشن‌ها می‌توان به کریسمس، عید پاک، اپیفانی اشاره کرد.

 

روز بزرگداشت مستختا

یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های گرجستان Svetitskhovloba، روز پایتخت باستانی این کشور یعنی روز بزرگداشت مستختا است. این جشن که در 14 اکتبر برگزار می‌شود آن‌قدر مهم است که در تقویم گرجستان به عنوان تعطیلی ملی قرمز شده است. در این روز صدها نفر به متسختا می‌روند تا شاهد جشن و سرور و برنامه‌های مختلف باشند. در طول این جشن مذهبی خدمات موقت در معابد برگزار می‌شود و هر کسی هم که مایل باشد در سواحل رودخانه کورا و آراگوی غسل تعمید داده می‌شود.

 

بخوانید: مختصری بر زندگی فرهنگی در تفلیس

 

 

فرهنگ بزرگداشت اشخاص تاریخی

گرجی‌ها در روز اول جون یاد سنت نینو مبلغ مسیحی که اوایل قرن چهارم برای آموزش مردم به این کشور آمده بود را گرامی می‌دارند. سنت نینو در منطقه کاختی گرجستان، جایی که زائران مسیحی از همه جای دنیا در آن جمع می‌شوند به خاک سپرده شده است. در این روز کلیسای سیونی تفلیس خدمت ویژه‌ای ارائه می‌دهد. از طرفی در اوسط ماه می جشن دیگری به نام ملکه تامارا برگزار می‌شود. او شخصیتی تحسین‌ برانگیز و قابل احترام است که توانسته در طول خدمتش اقوام پراکنده کوهنشینان را متحد کند، کلیسا را با دولت آشتی داد و بسیاری از مؤسسات دینی و آموزشی را تأسیس کرد.

بعد از آن در ماه نوامبر گرجی‌ها روز ملی سنت جورج را جشن می‌گیرند. او فرماندهی نظامی سپاه رومی بود که مبالغ دریافتی‌اش را خرج دفاع و محافظت از مسیحیان زیر بار ظلم می‌کرد. در این روز مردم معمولا در شام‌های خانوادگی شرکت می‌کنند.

 

بخوانید: راهنمای بازدید از کلیساهای باتومی

 

 

سنت‌های گرجستان برای سال نو

سنت‌های گرجی برای سال نو هم جالب توجه هستند. چیچیلاکی اسمی‌ست که مشخصا برای درخت جشن کریسمس به کار می‌رود. چیچیلاکی درختی سفید با موهای فر است که از چوب ساخته شده و با میوه‌های خشک تزئین می‌شود. در پایان مراسم چیچیلاکی را می‌سوزانند. در غروب شب عید نوروز، زنان خانه‌دار گرجستانی نان گردی را از آرد گندم می‌پزند. شادی‌های جشن تا شب دوم ژانویه ادامه دارد، که به آن bebodis dge"" (روز خوشبختی) می‌گویند. سنت مهمان نوازی در گرجستان نیز زبانزد همه گردشگران است.

 

 

چیاکوکونوبا،‌ چهارشنبه سوری گرجستان

یکی از معتبرترین تعطیلی‌های گرجی‌ها مربوط به دوران باستان قبل مسیحیت است. چیاکوکونوبا شبیه به چهارشنبه سوری ماست. در این روز بعد از تاریکی هوا مردم هیزم می‌آورند و آتش می‌زنند، سپس برای ایمن ماندن از ارواح شیطانی چندبار از روی آن می‌پرند. اما یکی از جشن‌هایی که مختص به تفلیس است و که مردم برای تجدید ارزش‌ها دور هم می‌شوند. گردشگران در این روز به خوبی با زوایای فرهنگی تفلیس آشنا می‌شوند و می‌تواند مقدار زیادی غذاهای خوشمزه سنتی بخورند و سوغاتی‌های خوبی بخرند.

 

بخوانید: معرفی موزه هنرهای زیبای تفلیس

 

 

جشنواره برداشت انگور در گرجستان

اما یکی از مهم‌ترین رویدادهای گرجستان که در فصل پاییز انجام می‌شود جشن Rtveli جشنواره برداشت انگور است. اوج شادی و جشن را می‌توان در برنامه‌های رنگارنگ ناحیه کاختی دنبال کرد. در طول جشنواره، تمام اعضای خانواده برای شرکت در آیین سنتی جمع می‌شوند. دسته‌های رسیده انگور جمع آوری شده، داخل سبد ها قرار می‌گیرند و متعاقبا به ظروف ساخته شده از خاک رس معروف به Kvevri منتقل می‌شوند. میز غذای این جشن به شدت رنگی و متشکل از انواع غذاهای سنتی گرجی مثل لوبیا، کباب، خینکالی، خاچاپوری، پنیر، نان تازه، میوه، ساتسیوی و نوشیدنی است به طوری که اصلا نمی‌توان از وسوسه خوردن غذاهای روی آن گذشت. Rtveli در یک فضای سرگرم کننده، موسیقی و رقص برگزار می‌شود.

 

 

جشنواره فولکلور

جشنواره فولکلور سالانه از ابتدای قرن بیست و یکم در مناطق مختلف کشور برگزار می‌شود. این بزرگ‌ترین رویداد مردم نگاری گرجستان مدرن است که با تلفیق سبک فلکلور سنتی و علایق نسل جوان، موسیقی باستانی گرجستان رواج می‌یابد و آثار فولکلور تازه کشف شده به نمایش گذاشته می‌شود. شما می‌توانید از آواز سنتی گرجستان و رقص‌های سخت و اصیل ملی لذت ببرید، با هنرهای رزمی محلی آشنا شوید، در کارگاه‌های مختلف شرکت کنید و صنایع دستی را به عنوان سوغاتی در فضای شگفت انگیز جشنواره خریداری کنید. این جشن نه روزه در نقاط مختلف سراسر کشور برگزار می‌شود و سرانجام با کنسرت باشکوهی در موزه مردم نگاری تفلیس به پایان می‌رسد.

 

بخوانید: جشنواره‌ موسیقی الکترونیک در گرجستان

 

مطالب مرتبط