گردش در پارک ملی خاراگائولی در برجومی

پارک ملی خاراگائولی در نزدیکی برجومی که قرن بیستم تاسیس شده اولین منطقه حفاظت شده در قفقاز است. این پارک در مرکز گرجستان و در فاصله 140 کیلومتری غرب تفلیس قرار دارد. این پارک را امروزه بزرگ‌ترین منطقه حفاظت شده اروپا در نظر می‌گیرند. اگر قصد گردش با تور گرجستان را دارید حتما از این پارک دیدن کنید و مطمئن باشید هرگز پشیمان نخواهید شد. در این پارک جنگلی احساسات الهام‌بخش فراموش نشدنی و فرصت کشف طبیعت وحش انتظار شما را می‌کشد و به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر به یان پارک زیبا در برجومی مقاله راهنمای گردشگری برجومی را مطالعه فرمایید. این پارک در سال 1995 به پارک ملی تبدیل شد و حالا یکی از نقاط برجسته گرجستان شناخته می‌شود.این پارک با مجموع 851 کیلومتر مربع از سه ناحیه ایمرتی، سامتسخه و کارتلی تشکیل شده است. در واقع این پارک بین برجومی تا شهر خاراگائولی گسترده شده. این پارک 851 کیلومتری تقریبا 1 درصد از خاک کشور را به تصرف خود در آورده است.

در این پارک جالب و جذاب برای سهولت گردشگران مسیرهای پیاده‌روی و گردش مشخص شده که می‌توانید در هر کدام خواستید حرکت کنید. به طور کلی شما در این پارک 11 مسیر پیاده‌روی در دسترس دارید که به شرح زیر هستند:

 

بخوانید: پوشش مناسب برای سفر به گرجستان

 

مسیر نیکلاس رومانف

از تفریحات جذاب در برجومی گردش در این مسیر است، در اینجا شما می‌توانید در اطراف درختان کاج پرسه بزنید و کوه لُمی و کلیسای سنت جورجیس لومی را ببینید. این مسیر 43 کیلومتر است و هر قدمی که در آن برمی‌دارید شما را به ماجراهای جدید سوق می‌دهد. برخی از نایاب‌ترین درختانی که در فهرست سرخ گرجستان ثبت شده‌اند را پیدا کنید.

 

 

مسیر سنت آندرا آپستل

این مسیر که شما را به بالاترین قله پارک ملی به نام سامتسخواریو (محل چوپان‌ها) می‌برد. شما از اینجا می‌توانید کوه طلیب آهنی را ببینید. در طول روز شما می‌توانید تماشایی‌ترین مناظر اطراف را با درختان عظیم و جادویی که نفس‌ها را می‌برند به نظاره بنشینید و عکس‌های فوق‌العاده‌ای بیاندازید.

 

 

مسیر پاناروما

پاناروما مسیری مدور است که در آن قفس بزهای وحشی قرار دارد. چون این گونه نادر در حال انقراض هستند و به این وسیله به آن‌ها کمک شده و پرورش داده می‌شوند. در اینجا نه تنها با مناظر فوق‌العاده‌ای احاطه می‌شوید بلکه با رد پای حیوانت وحشی و آزاد هم روبرو می‌شوید. برخورد با یکی از آن‌ها از هیجانات این مسیر محسوب می‌شود که بعضی‌ها شانسش را پیدا می‌کنند. احتمالا با رد پای گوزن‌ها، خرس‌ها و گرگ‌ها روبرو شوید.

 

بخوانید: معرفی بهترین هتل‌های برجومی

 

 

 مسیر جنگلی بکر

اگر حرفه‌ای هستید احتمالا عاشق این مسیر چالش برانگیز و سخت می‌شوید زیرا مسیر Untouched Forest سخت‌ترین مسیر این مجموعه وسیع است.

 

 

مسیر زاکری اورپس

این مسیر از ایستگاه نگهبانی آباستومانی شروع می‌شود.

 

 

مسیر فوت پرینت

این مسیر برای طبیعت دوستان عاشق گونه‌های نادر مثل بهشت است. زیرا این مسیر محل زندگی برخی از نادرترین گونه‌های درختانی‌ست که به عمرتان ندیده‌اید. نام آن‌ها در فهرست سرخ گرجستان به ثبت رسیده است. بعضی از قدیمی‌ترین‌ها را می‌توانید بین درختان اروپایی پیدا کنید.

 

بخوانید: دانستنی‌های مهم در سفر به تفلیس

 

 

مسیر اطلاعات پارک ملی

در طول مسیر شما با کلیسای سنت نینو و زیباترین منظره‌های بروجومی آشنا می‌شوید. به علاوه این مسیر دارای موقعیت‌هایی برای پیک‌نیک‌های خانوادگی و دوستانه است. به همین دلیل هم از طرف خانواده‌ها به شدت مورد استقبال قرار می‌گیرد. اگر به این مسیر می‌روید می‌توانید از تمامی امکانات پیک‌نیک بهره ببرید اما رعایت موارد ایمنی را فراموش نکنید تا مسبب اتفاقات بدی نشوید.

 

 

دره موقروکی

این مسیر دارای پل با پیچیدگی و سختی سطح متوسط است بنابراین با یک بدن تقریبا آماده و سطح مهارت متوسط می‌توانید از پس عبور از این مسیر بربیایید.

 

 

مسیر چوپان

در این مسیر شما با کلبه‌های چوبی چوپانان مواجه جایی که تعدادی از آن‌ها حضور دارند می‌شوید. این کلبه‌ها محل زندگی تابستانه گله گاو و گوسفندها بوده و به طور فصلی از آن استفاده می‌کنند.

 

بخوانید: راهنمای خرید سیم کارت در گرجستان

 

 

مسیر کفش‌های برفی

این مسیر با زیبایی‌های بهشتی و مسیری قابل عبور و ساده یکی از محبوب‌ترین‌ مسیرهای کل این پارک بین پیاده‌گردها و طبیعت دوستان است.

 

 

مسیر ایکانی جورج

اگر وقت زیادی ندارید و می‌خواهید در یکی از بهترین جاهای این پارک باشید و تنوعی از زندگی گیاهی و مناظر زیبای پاناروما را در دست داشته باشید این مسیر بی‌شک مناسب شما خواهد بود.

 

بخوانید: مختصری بر زندگی فرهنگی در تفلیس

 

 

به طور خلاصه، پارک بروجومی- خاراگائولی پدیده‌ای تمام نشدنی‌ست. جایی که هر از چند گاهی شاهکار جدیدی از طبیعت، احساسات جدید، و زیبایی بی‌پایان جدیدی را پیدا خواهید کرد. شک نکنید زمان‌تان هرگز برای دیدن همه چیز در اینجا کافی نخواهد بود. بنابراین فکر چیزی را نکنید، فقط کیف خود را بردارید، کفش ورزشی به پا کنید و بروید!

مطالب مرتبط