جاذبه‌های دیدنی سامگرلو در گرجستان

سامگرلو، یک منطقه ساحلی و یک استان تاریخی در بخش غربی گرجستان است که در گذشته با نام اودیشی شناخته می‌شد. در زبان انگلیسی نیز این منطقه با نام مستعار مینگلریا شهرت دارد. مگرلیان‌ها، در این این استان سکونت دارند. این ساکنین، گروهی از مردم گرجستان هستند که زبان محلی منحصر به فرد خود را دارند. این منطقه با آبخازیا، سوانتی، ایمرتی، گوریا و دریای سیاه هم مرز است و جاذبه‌های متنوعی را به گردشگران هدیه می‌دهد.

سامگرلو سرشار از سنت‌های فرهنگی، آثار باستانی و همچنین زیبایی‌های طبیعی دست نخورده است. دریای سیاه، تأثیر عمده‌ای بر آب و هوای نیمه گرمسیری این منطقه دارد و محیطی را برای گیاهان و جانوران ایجاد می‌کند که در مناطق شرقی گرجستان نظیرش را نخواهید یافت. بعلاوه اگر با تور گرجستان سفر می‌کنید، غذاهای خوشمزه و پرادویه‌ای را در سامگرلو خواهید یافت که عمدتا بر اساس سنت‌های مگرلیان‌ها طبخ می‌شوند. اما حالا بیایید با هم  به معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری سامگرلو گرجستان سر بزنیم.

 

کاخ دادیانی

خاندان دادیانی، در شمار دوک‌های سامگرلو بودند. کاخ آنها، در سال 1921 در زوگدیدی به موزه تبدیل شد. در این موزه، بیش از 50 هزار اثر نادر از یادگاری‌های خانوادگی دادیانی، سلاح‌های نظامی، مصنوعات، همچنین آثار باستانی مسیحی، نسخه‌های خطی از قرن سیزدهم تا چهاردهم و مینیاتورها در معرض نمایش گذاشته شده‌اند. یکی از مهم‌ترین آثار این موزه، ماسک مرگ ناپلئون بناپارت و کفن سنت مری است.

این موزه شامل کاخ‌های سلطنتی گرجستان، باغ و کلیسای اکاترین چاوچاوادزه دادیانی و نیکو دادیانی است. جالب است بدانید که کاخ نیکو دادیانی، وسیع‌ترین سالن اجتماعات در گرجستان را در خود جای داده است.

 

بخوانید: معرفی کاخ باتونیس در گرجستان

 

 

باغ گیاه‌شناسی

این باغ در اواخر قرن نوزدهم توسط دیوید دادیانی، شاهزاده سامرگرلو ساخته شد. باغ گیاه‌شناسی زوگدیدی در کاخ دادیانی واقع شده است. این باغ دارای بیش از 80 گیاه عجیب و غریب است که از جنوب شرقی آسیا، ژاپن، هند، قاره آمریکا و مدیترانه آورده شده‌اند.

 

 

سد Enguri

این سد آبی با طاق بتونی که بر روی رودخانه Enguri ساخته شده است، دومین سد مرتفع جهان است. ارتفاع این سد، معادل 271.5 متر است. پیشنهاد ساخت این سند را  نیکیتا خروشچف، رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی داد. وی در ابتدا می‌خواست آن را بر روی رودخانه Bzyb  در نزدیکی توچال مورد علاقه خود پیتسوندا در آبخازی، که اکنون یک منطقه خود مختار در گرجستان است بنا کند. با این حال، کارشناسان وی به او اطلاع دادند که این امر منجر به فرسایش ساحل پیتسوندا خواهد شد. بنابراین این پروژه به رودخانه Enguri منتقل شد.

 

بخوانید: خوشمزه‌ترین غذای گیاهی گرجستان

 

 

پل عابر پیاده Anaklia-Ganmukhuri

این پل عابر پیاده در سامگرلو، در تفرجگاه دریای سیاه سمت آناکلیا واقع شده است. این پل پیوندی مهم و اساسی را بین رودخانه Enguri و شهر سامگرلو برقرار می‌کند. در واقع این پل چوبی با کابلی به طول 552 متر، طولانی‌ترین پل در نوع خود در اروپا به شمار می‌آید. شما می‌توانید با خیال راحت روی این پل به پیاده‌روی بپردازید و از دیدن مناظر اطراف آن لذت ببرید.

 

 

بزرگ‌ترین جشنواره موسیقی الکترونیکی گرجستان

آناکلیا که یک یک منطقهٔ مسکونی در گرجستان است، در سامگرلو-زمو سوانتی واقع شده‌ است. این منطقه، مقصدی عالی برای افراد محلی و گردشگران در حوالی دریای سیاه به شمار می‌آید. نکته جالب اینکه، آناکلیا محل برگزاری بزرگ‌ترین جشنواره موسیقی الکترونیکی گرجستان با نام Gem Fest در ماه‌های تابستان است. در طی برگزاری این جشنواره، دی جی‌های مشهور جهان و هزاران بازدیدکننده علاقمند به موزیک الکترونیک، به این منطقه روی می‌آورند.

 

 

ویرانه‌های شهر باستانی

نوکالاکوی به معنی "مکانی که یک شهر در آن قرار داشت"، توسط دوک اگریسی و سوانتی در سده 3 قبل از میلاد ساخته شد. اعتقاد بر این است که این بخش اساطیری از شهر، پایتخت پادشاهی Colchis  بوده است. در طول کاوش‌های باستان‌شناسی، دانشمندان لایه‌های مختلف تمدن را در این قلمرو به همراه وسایل با ارزش مانند آثاری از نقره، طلا، برنز و شیشه‌های تزئینی، اشیاء سرامیکی و سفال کشف کردند.

با سفر به سامگرلو می‌توانید در میان ویرانه‌های این بخش از شهر و فضای سبز و بی‌نظیرش به گشت و گذار بپردازید و از حس تاریخی آن آکنده شوید.

 

بخوانید: بهترین نقاط باتومی برای لذت بردن از موسیقی زنده

 

 

قلعه Rukhi

این قلعه، نمایی از دوک‌های سامگرلو را به نمایش می‌گذارد که در قرن هفدهم توسط لوان دادیانی دوم، دوک سامگرو ساخته شد. در گذشته، این مکان به عنوان قلعه اصلی دفاعی سامگرلو بکار گرفته می‌شد. این منطقه، دارای ارگ و حیاط داخلی با دو برج چشمگیر است و از شکوهمندترین قلعه‌های گرجستان است.

 

 

کلیسای جامع Tsalenjikha

قدمت این کلیسای جامع، به قرن 10 باز می‌گردد. این کلیسا در لبه رشته کوه Egrisi، در فاصله 30 کیلومتری از زوگدیدی واقع شده است. معروف‌ترین اثر در این کلیسا، کتیبه‌ای دو زبانه (گرجی و یونانی) و نقاشی‌هایی است که توسط یک هنرمند بیزانسی از قسطنطنیه به نام سیروس امانوئل یوژنیکوس ارائه شده‌اند. گفتنی است که شاهزاده مگرلیانی، یعنی لوان دادیانی دوم به همراه همسرش در اینجا به خاک سپرده شده‌اند.

 

بخوانید: برجسته‌ترین کلیساهای ارتدکس گرجستان

 

 

کلیسای Khobi

این کلیسا در سامگرلو که در چهار کیلومتری شهر Khobi  واقع شده، یک سیستم معماری متشکل از یک کلیسا، برج ناقوس، کاخ و ویرانه‌های بناها است. برج کلیسای سنگی، دارای هفت پنجره است. این برج، یکی از برجسته‌ترین برج‌های ناقوس گرجستان به شمار می‌آید و با نقاشی‌های دیواری تزئین شده است.

 

 

پارک ملی kolkheti  و تنگه Martvili

علاوه بر بناهای تاریخی، منطقه سامگرلو همچنین دارای پارک‌های مختلف ملی و تنگه‌هایی دیدنی است. از جمله آنها می‌توان به پارک ملی کلخیتی که از بهترین پارک‌های ملی گرجستان است و تنگه مارتویلی اشاره کرد. پارک ملی کلخیتی که برای حفظ و تضمین بقای اکوسیستم تالاب تاسیس شده است، به منطقه شرقی ساحل دریای سیاه و حوضه دریاچه پالیاستومی می‌رسد. این دریاچه به ویژه اوایل بهار و اواخر پاییز، پرندگان مهاجر را به خود جلب می‌کند و یک مقصد محبوب برای پرنده‌ها است.

پارک ملی کلختی همچنین انواع تورهای قایقرانی و رفتینگ، تورهای آموزشی محیط زیست و همچنین خدمات دیگری مانند اجاره چادر، دوربین دو چشمی و مناطقی برای پیک نیک را ارائه می‌دهد. می‌توانید ضمن پیاده‌روی در این منطقه، با یک قایق، سوار بر رودخانه زمردین رنگ تنگه مارتویلی برانید و به سمت آبشار بروید. مبلغ ورودی پارک، 3 دلار و سفر با قایق 5 دلار برای هر نفر است. این منطقه همه روزه به جز دوشنبه‌ها، از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر پذیرای علاقمندان است.

 

بخوانید: سرگرمی‌های مهیج در پارک واکه تفلیس

 

 

غذاهای بی‌نظیر مگرلیانی

منطقه سامگرلو مانند سایر مناطق کشور گرجستان، وعده‌های غذایی منحصر به فرد خود را دارد. غذاهای مگرلیانی، به دلیل ادویه‌هایشان شهرت دارند و بیشتر وعده‌های غذایی شامل غذاهای گرم هستند. شاید بهتر باشد در این رابطه، گذری به مقاله بهترین غذاهای منطقه سامگرلو؛ گرجستان داشته باشید.

یکی از معروف‌ترین این غذاها، الارجی است که یکی از انواع قمی‌ها بوده و محتوای اصلی آنرا ذرت و پنیر سولگونی فراوان تشکیل می‌دهند.  خاچاپوری مگرلیانی، نوع دیگری از غذاهای این منطقه است که برش‌های پنیر اضافی را شامل می‌شود. غذای دیگر موسوم به گبجالیا، یک رولت پنیر نرم است که متشکل از نعنا و پنیر کورد می‌باشد.

 

 

 یکی دیگر از خوراکی‌های معروف مگرلیانی در سامگرلو، کوپاتی است که از کبد، ریه و طحال مخلوط شده خوک که داخل روده قرار می‌گیرند و با ادویه‌جات ترکیب می‌شوند، تهیه می‌شود. کوپاتی برای مدت طولانی در هوای آزاد یا دود حلقه و آویزان می‌شود تا خشک شود. هنگام سرو، کوپاتی در یک تابه معمولی یا ظرف سفالی برشته می‌شود.

 

 

در این مقاله با معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری سامگرلو آشنا شدیم و در میان انواع شگفتی‌ها به گشت و گذار پرداختیم. لازم است بدانید که همه مناطق بزرگ در سامگرلو نظیر زوگدیدی و پوتی، امکانات گسترده‌ای برای اقامت در اختیار بازدید‌کنندگان قرار می‌دهند. اگر به این شهر محبوب سفر کردید، چندین هتل رده بالای 5 ستاره، نظیرهتل Anaklia و هتل Golden Fleece و همچنین مهمانخانه‌های ارزان قیمت انتظار شما را می‌کشند. 

مطالب مرتبط