ماجراجویی در تفلیس در سال نوی میلادی

هنگامی که برای نخستین بار به گرجستان سفر می‌کنید، آن‌قدر جاذبه‌های گردشگری و امکانات تفریحی خواهید دید که احتمالا دست و پای خود را گم خواهید کرد و هنگام بازگشت به ایران، از اینکه نتوانسته‌اید به بسیاری از این دیدنی‌ها سر بزنید، یا ماجراجویی‌های جدید را تجربه کنید، حسرت خواهید خورد. اما نگران نباشید. آویسا در کنار شماست.

تفاوتی نمی‌کند که برای نخستین بار با تور تفلیس یا تور باتومی راهی گرجستان شده‌اید، یا این چندمین بار است که برای سال نوی میلادی می‌خواهید از این کشور زیبا بازدید کنید. به هر حال بهتر است پیش از عزیمت به این سفر، با جاذبه‌های گردشری و ماجراجویی تفلیس آشنا شوید و برای سفر خود برنامه‌ریزی داشته باشید.

 

کشف تفلیس قدیم

بخش قدیمی شهر تفلیس، یکی از دیدنی‌تین مکان‌های تفلیس است که بدون هیچ هزینه یا محدودیت زمانی می‌توانید از آن بازدید کنید.بخش قدیمی شهر تفلیس، قسمتی از شهر است با کلیشه‌هایی که بی تردید شما را شیفته خود خواهد کرد، خیابان‌های زیبا با سنگفرش که با خانه‌های قدیمی، درختان انگور و گلدان‌های رنگارنگ زینت شده است.

البته برخی از این خانه‌ها به تازگی نوسازی شده‌اند. در حالی که برخی دیگر به شکل خرابه‌هایی درآمده‌اند که هنوز هم شگفت‌انگیز هستند و روح زندگی در آن‌ها جاری است. در تفلیس قدیم، کلیساهای زیادی را هم خواهید دید که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خودشان را دارند. بازدید از کلیساها و کنیسه‌های این بخش قدیمی از تفلیس را حتما در برنامه خود جای دهید.

 

بخوانید: دیدنی‌های جالب در موزه استالین در گرجستان

 

 

طعم دلپذیر غذاهای خوشمزه گرجی

غذاهای گرجستان ممکن است در سراسر جهان بسیار مشهور نباشد، اما از هر کسی که روزگاری گذرش به روسیه یا کشورهای سابق شوروی افتاده باشد، سوال کنید، به شما پیشنهاد خواهد کرد که حتما در منطقه قفقاز، غذاهای محلی گرجستان را امتحان کنید و از طعم دلپذیر آن‌ها لذت ببرید. خبر خوب برای شما این است که بسیاری از رستوران‌های تفلیس، غذاهای سنتی خود را به خوبی سال‌ها قبل سرو می‌کنند.

توصیه گردشگران حرفه‌ای به شما این است که حداقل دو نوع خاچاپوری و کوفته گرجی را امتحان کنید. همچنین تجربه خوردن خینکالی در تفلیس از کارهای خوشمزه در سفر است. نوعی کوفته که با ترکیبی از گوشت چرخ کرده، پنیر، سیب زمینی یا قارچ پر شده است. البته با خوردن این غذاها، خوب است که وقت بیشتری را به پیاده‌روی اختصاص دهید چراکه این غذاهای خوشمزه، کالری بسیار بسیاری زیادی دارند.

 

 

کاوش در بازار مرکزی تفلیس

بازدید از بازار مرکزی تفلیس یکی از سرگرمی‌های مورد علاقه گردشگرانی است که زیاد به تفلیس سر می‌زنند. با این حال تعداد کمی از گردشگران تازه کار این کار را انجام می‌دهند. این بازار واقع در نزدیکی ایستگاه مترو Station Square واقع شده است. در این بازار همه چیز می‌توانید پیدا کنید. انواع لباس و اکسسوری‌های گرجی، مواد غذایی سالم و ارگانیک و هر چیز دیگری که به دنبالش هستید.

همان‌طور که گفتیم دسترسی به این بازار آسان است چراکه در نزدیکی ایستگاه متروی میدان واقع شده است. با بیرون آمدن از ایستگاه، غرفه‌های کوچکی را خواهید دید که لباس و کتاب می‌فروشند. اگر همین غرفه‌ها را دنبال کنید، به بازار اصلی خواهید رسید. اگر برای خرید سوغاتی‌های گرجستان برنامه‌ریزی کرده‌اید، این بازار محل مناسبی برای این کار است.

 

 

بازدید از کلیسای ترینیتی سامبا (Sameba Trinity Church)

کلیسای جامع ترینیتی سامبا یا همان کلیسای مقدس جامع ارتدکس گرجستان، یکی از بلندترین کلیساهای ارتدکس در جهان است. ساخت و ساز این کلیسا در سال 2004 میلادی به پایان رسید. هدف از ساخت این کلیسا، برگزاری جشن دو هزار سالی میلاد حضرت عیسی مسیح و هم‌چنین هزار و پانصد سالی استقلال کلیسای ارتدکس گرجستان بود.

فضای داخلی این کلیسا، با نقاشی‌های مذهبی پر شده است. گنبد کلیسا، شکوهمند و چشمگیر است وشما را بهت‌زده خواهد کرد. بهتر است طوری برنامه‌ریزی کنید که یک مراسم واقعی در این کلیسا در حال برگزاری باشد تا بتوانید شکوه و عظمت واقعی آیین مردم این منطقه را از نزدیک تماشا کنید.

 

بخوانید: معرفی بهترین مراکز خرید گرجستان

 

 

میدان لادو گودیویشویلی (Lado Gudiashvili Square)

هنگام قدم زدن در تفلیس قدیم، به احتمال زیاد یکی از سازه‌هایی که نظرتان را به خود جلب خواهد کرد، همین میدان لادو گودیویشویلی است. این میدان زیبا، با درختان بلند و سرسبز احاطه شده است. این میدان هم‌چنین با نقاشی‌های هنری قدیمی و ساختمان‌های قرن هجدمی در بر گرفته شده است.

نکته جالب ماجرا این است که یک چشمه عجیب و کوچک در وسط این میدان جاری شده است. البته این میدان از سال 2018 در حال بازسازی و مرمت است اما قرار است به زودی و در سال نوی میلادی دوباره بازگشایی شود.

 

 

تجربه حمام‌ آبانتوبانی با چشمه‌های گوگردی (Abanotubani, The Sulphur Baths)

تفلیس در منطقه‌ای جغرافیایی قرار گرفته که چشمه‌های گرم گوگردی زیادی در آن‌جا جوشیده‌اند. حمام‌های گوگرد در منطقه آبانتوبانی، درست در شهر قدیمی تفلیس واقع شده‌اند. برای تشخیص این محله، قرار نیست کار سختی انجام بدهید، با دیدن گنبدهای پیوسته فراوان متوجه خواهید شد که در میان حمام‌های گوگردی تفلیس هستید.

جالب است بدانید که در زمان‌های قدیم، وقت‌گذرانی و سر زدن به این حمام‌ها یک فعالیت اجتماعی بود که مردم برای سلامتی‌شان انجام می‌دادند. درست مانند باشگاه رفتن‌های این روزها. علاوه بر این زنان هم با حضور در این حمام‌ها، مراسمی مانند دوره‌های امروزی را برگزار می‌کردند و این حمام‌ها به محلی برای معاشرت مردم تبدیل شده بود.

 

بخوانید: معرفی قلعه‌های با شکوه گرجستان

 

 

مطالب مرتبط