۸ برتری چیانگ مای نسبت به بانکوک

 بانکوک در مقابل چیانگ مای: رقابت شدیدی برقرار است. هر کدام از این شهرها، ویژگی‌های منحصر به فرد و هیجان انگیزی را برای گردشگران تور تایلند به ارمغان می‌آورند. اما سوال اینجاست که کدامیک بهترند؟ در این مقاله به بررسی برتری‌های چیانگ مای نسبت به بانکوک خواهیم پرداخت. اگر با تور تایلند سفر می‌کنید و برای رفتن به یکی از این دو شهر مردد هستید، این مطالب در تصمیم‌گیری به شما کمک خواهند کرد.

 

گستره پادشاهی لانا

چیانگ مای در مرکز پادشاهی باستانی لانا قرار دارد، زیرا این پادشاهی بیشتر در شمال تایلند سیطره داشته است. اصلی‌ترین یادگارهای این پادشاهی 700 ساله، که امروزه با دکوراسیون مدرن در آمیخته‌اند را عمدتا در چیانگ مای شاهد خواهید بود.

این شهر شمالی، دارای تاریخچه غنی است و به همین دلیل معابد بسیاری را می‌توان در سراسر آن یافت. البته این معابد عموما کوچکتر از اکثر معابد بانکوک هستند، اما به سبک قابل‌توجهی از برمه طراحی شده‌اند. یکی از برجسته‌ترین معابد تایلند، معبد بودایی Doi Suthep است که در بالای کوه واقع در مرکز شهر چیانگ مای قرار دارد.

 

بخوانید: شرایط و مدارک اخذ ویزای تایلند

 

 

رفت و آمد آسان‌تر

وسایل حمل و نقل عمومی در بانکوک نظیر قایق، اتوبوس، مترو، موتورسواری، تاکسی و غیره است. اما این نکته را نباید از یاد برد که این شهر، بدترین شرایط ترافیک در جهان را داراست. آمار وحشتناکی از ترافیک در سال 2016 ارائه شد مبنی بر اینکه رانندگان در بانکوک، به طور میانگین 64.1 ساعت در ترافیک گیر کرده بودند. اما شهر چیانگ مای از این مشکلات فارغ است. در واقع ترافیک سبک این شهر، اجازه گشت و گذار آسان را برای افراد محلی و گردشگران فراهم کرده است.

 

 

گیاهخواری

اگرچه بانکوک برای ایجاد فرهنگ گیاهخواری همچنان در حال تلاش است و انواع رستوران‌های گیاه خواران در بانکوک وجود دارد، اما چیانگ مای در این زمینه به نتایج قابل قبولی دست یافته است. در این شهر، رستوران‌های وگان با ارائه غذاهای گیاهی بسیار باکیفیت و خوشمزه و مقرون به صرفه پذیرای مشتریان هستند. این رستوران‌ها، طیف گسترده‌ای از غذاهای تهیه شده از سویا و توفو که خواصی نظیر خواص گوشت دارند را سرو می‌کنند. 

 

بخوانید: بهترین کارهای رایگان در چیانگ مای

 

 

قیمت‌های مناسب

می‌توان گفت که تقریباً همه چیز در چیانگ مای، نسبت به بانکوک ارزان‌تر است. بعنوان مثال، هتل‌های مقرون به صرفه در چیانگ مای روی بودجه گردشگران حساب بی‌مورد باز نمی‌کنند. به طور معمول وعده‌های غذایی، بیش از 100 بات هزینه ندارند. زندگی و تفریحات شبانه در چیانگ مای مطمئناً بازدید کنندگان را مشتاق می‌کند، اما جیبشان را خالی نمی‌نماید. به هر حال شرایط در بانکوک، اینقدر به نفع مردم محلی و مسافران نیست.

 

 

آب و هوا

بر اساس آمار انجمن هواشناسی جهانی، پایتخت تایلند یعنی بانکوک دارای گرم‌ترین دما در طول سال است و میانگین دما در زمستان 79 درجه فارنهایت است. در مقایسه باید گفت که چیانگ مای، در ارتفاعات بالاتر تایلند نسبت به اکثر شهرهای این کشور واقع شده است. این امر باعث می‌شود رطوبت چیانگ مای کمتر باشد.

به طور متوسط، دمای این شهر حدود 78 درجه فارنهایت است که میانگین این دما در زمستان به 72 درجه فارنهایت کاهش می‌یابد. البته در این جا هم هنوز هوا گرم است، اما مانند بانکوک غیرقابل تحمل نیست.

 

بخوانید: ۸ مورد از خوشمزه‌ترین غذاهای چیانگ مای

 

 

سفرهای یک روزه

بعضی اوقات ، مسافران فقط می‌خواهند از شهر و شلوغی‌های آن فرار کنند، حتی اگر فقط برای یک روز باشد. در حالی که بانکوک گردشگران بسیاری دارد، اما هیچ شهری به اندازه چیانگ مای، امکان سفرهای یک روزه را برای علاقمندان فراهم نمی‌کند.

از آنجا که این شهر در دره‌ای واقع گشته که توسط کوه‌ها و رودخانه‌ها احاطه شده است، قابلیت‌های بسیاری برای داشتن  پیکنیک‌های خاطره‌انگیز روزانه را در خود دارد. قایقرانی و رفتینگ، پیاده‌روی، کوه‌نوردی، صخره‌نوردی و بازدید از پناهگاه فیل‌ها تنها چند نمونه از این تفریحات یک روزه هستند. همچنین برای کسانی که به دنبال جاذبه‌های تاریخی هستند، امکان یک بازدید کوتاه مدت از معبد سفید و یا سفر 3 ساعته به چیانگ رای، پایتخت قدیمی سلسله منگرای فراهم است.

 

 

فضای سبز بی‌نظیر

گرچه معبدهای تماشایی بانکوک پر از یادگارهای تاریخی هستند، اما همچنان به سوی مدرنیته به پیش می‌رود. این امر، فضای سبز و مناظر کمی را باقی می‌گذارد. اما چیانگ مای، از هر طرف با زمین‌های کوهستانی احاطه شده و همین قابلیت، فضای سبز این خطه را تا حد امکان افزایش داده است. همچنین کسانی که به دنبال فرار از شلوغی‌های شهری هستند، می‌توانند به کوه‌های همجوار در چیانگ مای متوسل شوند.

 

بخوانید:‌ معرفی تم کافه‌های جذاب چیانگ مای

 

 

حیات وحش

گردشگران، برای یافتن حیات وحش در شهر بانکوک با مشکل مواجه می‌شوند. در واقع این شهر، بیشتر برای ماشین‌ها و انسان‌ها جا دارد. در مقابل، چیانگ مای و حومه، گونه‌های مختلفی از حیات وحش را در خود جای داده‌اند.

یکی از محبو‌ب‌ترین جاذبه‌های چیانگ مای، Night Safari یا سافاری شب است که جز بهترین سافاری‌های دنیا است. همچنین تفریحات دیگری نیز وجود دارد که نوید مواجهه با حیوانات وحشی را میدهند مانند پرواز بر فراز جنگل گیبون و تور زیپ لاین، که در آن احتمال مشاهده یکی از موجودات جنگلی بسیار زیاد است. بازدید از پناهگاه فیل نیز، راه دیگری برای نزدیک شدن و صمیمی شدن با این حیوان ملی تایلند است.

 

 

در این سفر، با هم به بررسی برتری‌های چیانگ مای نسبت به بانکوک تایلند پرداختیم. هر چند که مقاله تجربه گردشی جذاب در چیانگ مای نیز، اطلاعات مفیدی به شما در مورد چیانگ مای ارائه خواهد داد. خلاصه اینکه اگر دوست دارید در تایلند کمی از مدرنیته، شلوغی و زندگی ماشینی فاصله بگیرید و به طبیعت نزدیک‌تر شوید، چیانگ مای شما را صدا می‌زند. پس وقتتان را هدر ندهید و سراغ بانکوک نروید. 

مطالب مرتبط