مختصری بر زندگی فرهنگی در تفلیس

گرجستان کشور زیبای اروسیایی با طبیعتی زیبا، فرهنگی غنی و تاریخی کهن است. پایتخت این کشور تفلیس پر از رستوران‌های باکیفیت و غذاهای فوق‌العاده خوشمزه، کافه‌هایی با دسرهای بی‌نظیر و بستنی فروشی‌های جادویی‌ست. این بار اما به جای پرداختن به غذاهای وسوسه‌انگیز به سراغ غذای روح خواهیم رفت. در این شهر همیشه جشنواره‌های جالب، برنامه‌های فرهنگی، اجرای تئاتر و کنسرت برگزار می‌شود. ما در اینجا قصد داریم شما را با جاهایی آشنا کنیم که طعم و مزه زندگی فرهنگی تفلیس را به شما نشان می‌دهند. در سفر با تور گرجستان از این نقاط دیدن کنید.

 

سالن تئاتر اپرا و باله بعد از پالیاشویلی

تئاتر ملی باله و اپرا گرجستان که قبلاً با عنوان تئاتر امپریال تفلیس شناخته می‌شد در سال 1851 تأسیس شده است. خانه اپرای تفلیس سالن اصلی اپرا گرجستان و یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های چنین سالن‌ها در اروپای شرقی است. این تئاتر در سال 1896 توسط یک معمار مشهور آلمانی‌الاصل ساخته شده است و از بهترین سالن‌های اپرا و تئاتر در تفلیس است. فضای داخلی و بیرونی ساختمان از ابتدا به سبک نئوموریش عجیب و غریبی طراحی شده بود اما قسمت‌بندی و ترکیب‌بندی ساختمان، مرکز اجتماع و سالن اصلی به سبک مشترک اروپایی سالن‌های اپرا درآمد. این سالن تئاتر زیبا و باشکوه پس از 6 سال بازسازی مستمر سرانجام در سال 2016 رونمایی شد که نتیجه این بازسازی مشتاقان را ناامید نکرد هیچ بلکه به دل مردم به شدت خوش نشست. در بازسازی این سالن دقت و ظرافت در متر به متر آن به کار گرفته شده است. چیزی که همچنان مثل قبل به حفظ آن توجه شد حفظ زیبای سبک اروپای شرقی آن است.

اپرای تفلیس در شریان‌های فرهنگی شهر، خیابان رستاولی واقع شده است. بناهای اصلی معماری کشور و تعداد زیادی بوتیک، گالری، رستوران و کافی شاپ‌ها در این خیابان متمرکز شده‌اند بنابراین خواه ناخواه گذر هر توریستی به این سالن فوق‌العاده زیبا می‌افتد. اجراهای سالانه این سالن باله و اپرا در کشورهایی مثل روسیه، اوکراین، ارمنستان و همچنین در چندین کشور اروپایی دیگر برگزار می‌شوند. شهرت این سالن اپرا به حدی رسیده که حالا میزبان برنامه‌هایی از مشهورترین اجرای دنیا می‌شود. خانه اپرا همچنین به عنوان محلی برای تعطیلات سنتی ملی و مراسم تحلیف ریاست جمهوری نیز فعالیت می‌کند.

آدرس: 25, Rustaveli Avenue

تلفن: +995(32)214 32 03

 

بخوانید: دانستنی‌های جالب درباره فرهنگ گرجستان

 

 

تئاتر خیمه‌شب بازی رزو گابریادزه

این سالن تئاتر منحصر به فرد و محبوب توسط هنرمند مشهور گشوده شد. به طوری که به حق سهم او در فرهنگ گرجستان قابل توجه است. گابریادزه اصالتا اهل کوتایسی است اما مرکز فعالیت خود را به پایتخت آورده است. گابریادزه فیلمنامه برخی از فیلم‌های موفق دوره شوروی همچون Mimino، Kin-Dza-Dza، Three on the Road و موارد دیگر را نوشته است. این هنرمند نابغه و باهوش مایه افتخار گرجستان و میراث ملی این کشور شناخته می‌‌شود احساسات نمایشی خود پیدا کرد. سرانجام او در سال 1981 تئاتر عروسکی نمایشی گابریادزه را در بخش قدیمی تفلیس تأسیس کرد. اجراهای برجسته او به نام‌های Alfred and Violetta، The Autumn of Our Spring، The Emperor of Trebizond’s Daughter و The Battle of Stalingrad توجهات بین‌المللی را به خود جلب کردند به طوری تئاتر در صحنه جهانی به رسمیت شناخته شد. در واقع نمایش‌های عروسکی عمیق و معناگرایانه احترام و شناخت مخاطبان و منتقدین بین‌المللی را برای گابریادزه به ارمغان آوردند. به علاوه در ورودی تئاتر، یک کافه هنری دنج کوچک گابریادزه وجود دارد که توسط خود استاد ساخته شده است.

آدرس: 13 Ioane Shavteli St, Tbilisi, Georgia

تلفن: +995 32 298 65 90

 

بخوانید: زیبا‌ترین فستیوال‌های سنتی و خاص در گرجستان

 

 

سینما روستاولی

سینما روستاولی، سینمای اصلی شهر است که در خیابان روستاولی و درست مقابل ساختمان پارلمان قرار گرفته است. این سینما در سال 1939 با گنجایش 1200 صندلی افتتاح شد. این سالن سینما را معمار نیکلاس سوروف به سبک معماری دوره استالین ساخته است. در 11 جولای سال 1999 این سالن مجددا با ظرفیت دو برابر و 5 سالن سینما بازسازی و دوباره افتتاح شده است. در حال حاضر این سینما مطابق با استانداردهای بین‌المللی، و مجهز به فناوری‌های 3D و Dolby Digital از میهمانان خود پذیرایی می‌کند. این ساختمان دارای مرکز سرگرمی خانوادگی "ماداگاسکار"، تعدادی مغازه، کافه‌ها و یک اسنک بار است. قیمت بلیط صبح و عصر هم فرق می‌کند. صبح‌ها بلیط 5 لاری و عصرها بین 10 تا 15 لاری است.

آدرس: 5 Rustaveli Avenue, Tbilisi

تلفن: +995 (32) 255 50 00;

 

بخوانید: برگزاری مراسم عروسی در گرجستان

 

 

کافه‌های هنری تفلیس

آیا می‌خواهید کامل‌ترین تصویر از تفلیس را داشته باشید؟ تصور کنید به شهری ایتالیایی با تأثیر فرهنگ شرقی، گمشده در اعماق کوه‌های قفقاز رفته‌اید. همین‌قدر شگفت‌انگیز! مسافران برای تجربه فرهنگی خوش رنگ و لعاب تفلیس با عطری دلبرانه می‌توانند به کافه‌های هنری، دنج و کوچک شهر پناه ببرند. این نقاط فرهنگ را بهتر از هر موزه دیگری به نمایش می‌گذارند. پنهان در حیاط‌ها و خیابان‌ها، دور از مقصد اصلی گردشگری پیدا کردن بعضی از آن‌ها دشوار است. در سفر به تفلیس می‌‌توانید به کافه‌هایی همچون آرت کافه هوم، کافه پور پور، و کافه 144 Stairs که از بهترین کافه‌های تفلیس هستند بروید.

 

مطالب مرتبط