نکاتی برای نقل مکان به گرجستان

مهاجرت و نقل مکان به گرجستان، بهترین راه برای تجربه فرهنگ غنی این کشور است. گرجستان به داشتن مردمانی خونگرم و رفتاری دوستانه و طبیعت خیره‌کننده شهرت دارد. اما هنوز برای بسیاری از کشورها، از نظر مهاجرت و نقل مکان ناشناخته مانده است و اطلاعات چندانی در این رابطه ارائه نمی‌شود. اگر تصمیم دارید با تور گرجستان سفر کنید و به این کشور نقل مکان نمایید، لازم است نکاتی را مدنظر داشته باشید که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

 

قانون جدید، مجوز اقامت خارجی‌ها را به مدت یکسال صادر می‌کند

دولت گرجستان در سال 2014، حکمی را صادر کرد که به شهروندان 95 کشور جهان اجازه می‌دهد تا برای مدت یک سال بدون ویزا در این کشور بمانند. این امر، یک راه عالی برای ارزیابی شما از متعهد شدن به این کشور و زندگی در آن است. در این صورت می‌توانید ببینید که شرایط موجود، آیا با انتظارات شما برای زندگی مطابقت دارد یا خیر.

 

بخوانید: دانستنی‌های مهم در سفر به تفلیس

 

 

زندگی در گرجستان و تعطیلات در این کشور کاملاً متفاوت است

اگر در گذشته به گرجستان سفر کرده باشید، احتمالا دلیلش گذراندن تعطیلات یا سفر کاری بوده است. در این صورت، سنت مهمان‌نوازی مردم گرجستان را تجربه کرده‌اید. با این حال در زمان اقامت در این کشور، باید انتظار این را داشته باشید که دیگر مانند یک مهمان برای شما امتیاز قائل نشوند. این امر قابل درک است، زیرا شما در حال تبدیل شدن به بخشی از جامعه آنها هستید.

لازم است که خود را با این شرایط وفق داده و شروع به درک اطرافتان کنید. البته فکر نکنید که گرجی ها به یکباره شما را رها خواهند کرد. آنها هنوز هم حاضر هستند به شما کمک کنند و وقتی به آنها نیاز دارید به یاری‌تان خواهند شتافت.

همواره به یاد داشته باشید که مهاجران دیگری نیز در گرجستان وجود دارند. حتی اگر جامعه مهاجران نسبتاً اندک باشد، اما روابط آنها قابل اعتماد است. این بدان معنی است که آنها، پشتیبانی کاملی از یکدیگر بعمل می‌آورند و همدیگر را تنها نخواهند گذاشت.

 

 

انتظار نداشته باشید که همه انگلیسی بدانند

گرجستان، زبان خاص و منحصر به فردی دارد که فقط توسط گرجی‌ها صحبت می شود و به هیچ زبان دیگری در جهان شباهت ندارد. ممکن است یادگیری این زبان در ابتدا، به دلیل ناآشنایی شنوایی با آن بسیار دشوار به نظر برسد. اما صحبت کردن و آموختن آن غیرممکن نیست و باید از عبارات مناسب در ارتباط با مردم گرجستان استفاده کرد. بهتر است که در بدو امر، با عبارات و اصطلاحات متداول این زبان آشنا شوید.

 

 

گرجستان به کالاهای وارداتی، وابستگی زیادی دارد

گرچه گرجستان دارای فروشگاه‌های محلی و محصولات تازه و خوشمزه‌ای است که در بازارها به فروش می‌رسند، اما تا حد زیادی به واردات وابسته است. به این معنی که قیمت برخی کالاهای خاص، می‌تواند بالاتر از آنچه انتظار دارید باشد. این مورد بیشتر برای مواد غذایی مانند روغن نارگیل یا شیر، محصولات ارگانیک، شیر بادام یا آرد، ادویه‌جات یا خمیرهای آسیایی، پستو ایتالیایی و مواردی نظیر اینها صدق می‌کند. در ضمن در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، لباس نیز ممکن است گران باشد. حتی مارک‌های مطرح در این کشور، قیمت‌های بالایی نسبت به هزینه زندگی دارند.

 

بخوانید: راهنمای سفر از تفلیس به باتومی

 

 

ارسال کالا را از ایالات متحده به گرجستان

عدم وجود طیف گسترده‌ای از کالاهای وارداتی در گرجستان، تقاضا برای به دست آوردن محصولات از کشورهای دیگر به ویژه ایالات متحده و خرید آنلاین آنها را (معمولا از طریق آمازون)  بالا برده است. چندین شرکت حمل و نقل بین‌المللی، کالاهای فروشگاه‌های مختلف آنلاین ایالات متحده، آلمان، چین و انگلیس را به گرجستان ارسال می‌کنند. رسیدن کالا به دست شما در گرجستان، حدود یک هفته طول می‌کشد و قیمت حمل و نقل با وزن و نه بر اساس ابعاد محاسبه می‌شود.

 

 

پیدا کردن یک آپارتمان می‌تواند دشوار باشد

هنگام مهاجرت به یک کشور جدید، سخت‌ترین کار پیدا کردن یک آپارتمان مقرون به صرفه و جذاب است که در آن زندگی کنید. قیمت‌ها در گرجستان، برای اجاره آپارتمان متفاوت است. ممکن است به منطقه وابسته باشد یا نباشد. معمولاً مناطق مرکزی نسبت به حومه گران‌تر هستند، اما هنوز هم می‌توانید یک آپارتمان مناسب در قسمت مرکزی شهر با قیمت مناسب پیدا کنید.

قیمت اتاق کار یا اتاق خواب یک تخته از 250 دلار آمریکا شروع می‌شود و ممکن است ماهانه تا 1000 دلار افزایش یابد. این بستگی به محل، وضعیت آپارتمان و متراژ آن دارد. طبیعی است که هرچه آپارتمان قابل توجه‌تر باشد، قیمت بالاتر می‌رود. بسیاری از مالکین، نرخ ماهیانه را به دلار آمریکا اعلام می‌کنند و انتظار دارند که شما اجاره را با آن ارز بپردازید. با این حال، تعداد کمی از مالکین وجود دارند که لاری گرجستان را درخواست کنند. خرید یک آپارتمان در اینجا بسیار گران است، مگر اینکه قصد داشته باشید برای همیشه در گرجستان اقامت کنید.

 

بخوانید: پوشش مناسب برای سفر به گرجستان

 

 

شما باید بیمه بخرید

سیستم بهداشت و درمان در گرجستان، کاملاً خصوصی است. بیمارستان های خصوصی در کلیه مراکز اصلی منطقه فعالیت می‌کنند. بنابراین خدمات پزشکی را برای مردم در سراسر کشور قابل دسترسی می‌نمایند. هزینه‌های خدمات درمانی در گرجستان بالاست و مهاجران حق دریافت خدمات یارانه یا رایگان را ندارند. بنابراین، خرید یک بیمه نامه جامع ضروری است. بسیاری از شرکت‌های بیمه خدمات درمانی، بسته به ارائه دهنده و بودجه ماهانه شما گزینه‌هایی در اختیارتان قرار خواهند داد.

 

 

گرجستان اجازه تابعیت دوگانه را می‌دهد

این کشور قوانین مهاجرتی نسبتاً مناسبی دارد، به ویژه برای کسانی که از ایالات متحده، اتحادیه اروپا، اسرائیل و سوئیس وارد کشور می‌شوند. گرجستان یکی از معدود کشورهایی است که اجازه تابعیت دوگانه را میدهد و برای به دست آوردن آن باید اثبات کنید که یک دارایی برای گرجستان دارید. این روند سریع است و نهایتا دو ماه طول می‌کشد. شرایط لازم برای اخذ تابعیت می تواند شامل یکی از موارد سرمایه‌گذاری در کشور، خرید ملک، ازدواج با یک شخص گرجی، خود اشتغالی یا ثبت شرکت و یا داشتن شغل طولانی مدت باشد.

 

بخوانید:‌ تفریح و سفر با کودکان در تور تفلیس

 

 

گرفتن اجازه اقامت

اجازه اقامت گرجستان، به یک خارجی اجازه ورود و ماندن در این کشور و همچنین دعوت از یک فرد خارجی دیگر را می دهد. برای دریافت اجازه اقامت، باید به صورت حضوری یا آنلاین در سرویس هال عمومی شرکت کنید. مدارک مورد نیاز باید به زبان گرجی باشد، اما یک درخواست تکمیل شده به زبان انگلیسی نیز قابل تأیید است. چندین نوع اجازه اقامت نظیر کاری، تحصیلی، کوتاه مدت، موقت و اقامت دائم قابل صادر شدن در گرجستان هستند.

 

 

پرداخت صورتحساب آسان است

گرجستان، ساده ترین روش‌ها را برای پرداخت قبوض و صورتحساب‌ها داراست. کل کشور، مملو از صندوق‌های پرداخت است که می‌توانید برای هر پرداختی از آنها استفاده کنید. بنابراین دیگر نیازی به انتظار در صف بانک‌ها، ادارات و یا هر دفتر ارائه دهنده خدمات نیست. اگر ناگهان قصد سفر به نقطه‌ای دیگر از کشور را داشته باشید، حتی می‌توانید بلیط قطار را نیز از صندوق‌های پرداخت مشخص خریداری کنید.

 

 

در نهایت باید گفت که گرجستان، کشوری است که به سرعت در حال رشد و پیشرفت است. اگر از زندگی در جایی که هستید راضی نیستید، این کشور می‌تواند گزینه ای مناسب باشد زیرا دلایل بسیاری برای زندگی و عشق به ماندن در گرجستان پیدا خواهید کرد. شاید بهتر باشد که حداقل با ۴ دلیل خاص برای سفر به گرجستان آشنا شوید.

مطالب مرتبط