راهنمای سفر از تفلیس به باتومی

دو شهر بزرگ و توریستی گرجستان یعنی تفلیس و باتومی در دو سمت مخالف کشور قرار گرفته‌اند. این بدان معناست که مسافرانی که به دنبال مسافرت مستقیم بین این دو شهر هستند، گزینه‌های مختلفی برای نحوه ورود از تفلیس به باتومی و یا بازگشت از باتومی به تفلیس پیش رویشان دارند. این که شما به دنبال ارزان‌ترین گزینه ممکن، راحت‌ترین، سریع‌ترین راه هستید یا به دنبال توقف در مکان‌هایی در طول مسیر، گزینه‌های مختلفی برای انتخاب وجود دارد. بنابراین تصمیم گرفتیم در ادامه مطلب شما مسافران تور گرجستان راهنمایی کنیم.

 

نحوه سفر از تفلیس به باتومی

به طور کلی شما 5 راه اصلی برای رفتن از تفلیس به باتومی دارید مگر اینکه بخواهید راه طولانی‌تری را انتخاب کنید. برای سفر از تفلیس به باتومی می‌توانید بین اتوبوس، قطار، تاکسی، ماشین یا هواپیما با هر کدام که راحت‌تر بودید و مناسب گروه همراه و یا بودجه‌تان بود سفر کنید.

 

اتوبوس

به طور کلی دو نوع اتوبوس برای انتخاب وجود دارد که می‌توانید از هر کدام که خواستید برای پیمودن مسیر استفاده کنید: مارشروتکا (مینی‌بوس) و اتوبوس‌های معمولی

مارشروتکا همیشه به طور مرتب از ایستگاه دیدوبه تفلیس به سمت باتومی با بلیط 25 لاری برای هر صندلی در حرکت است. این ایستگاه یکی از مهم‌ترین پایانه‌های حمل و نقل تقلیس است که از آنجا برای شهرهای دیگر مثل کوتایسی، برجومی یا کازبگی نیز اتوبوس حرکت می‌کند. برای رسیدن به ایستگاه دیدوبه می‌توانید با 50 تتری سوار مترو شوید و خودتان را به این ایستگاه برسانید. البته هزینه اولیه کارت مترو 2 لاری است که می‌توانید شارژ کنید. به غیر از مترو می‌توانید با گرفتن تاکسی به هزینه 5 تا 7 لاری به ایستگاه برسید. پیشنهاد می‌کنیم برای رفت و آمد با تاکسی در تفلیس را از طریق برنامه Bolt یا Yandex رزرو کنید تا از قیمت مناسب‌تری بهره‌مند شوید.

 

 

سفر با کارشروتکا در گرجستان (همچنین ارمنستان و آذربایجان) سطح راحتی می‌توانید خیلی متغیر باشد. بنابراین، از آنجا که سفر از تفلیس به باتومی بیش از 6 ساعت طول می‌کشد، گزینه راحت‌تر اما کمی گران‌تر خرید بلیط مترو جورجیا است که اپراتورها تمام طول مسیر بین دو شهر را مدیریت می‌کنند. اتوبوس‌های Metro Georgia به باتومی، ایستگاه اتوبوس اورتاچالا را که در جنوب شهر واقع شده (همان پایانه اتوبوس‌های تفلیس به ارمنستان) به مقصد باتومی ترک می‌کنند. هزینه بلیط این اتوبوس‌ها 30 لاری برای هر نفر خواهد بود. اتوبوس‌ها با فضای کافی برای پا و نوشیدنی‌های گرم و آب تهیه شده و بسیار راحت هستند. در پشت صندلی تلویزیون نیز وجود دارد که فیلم‌هایی به زبان‌های مختلف پخش کرده و وای‌فای در اختیار شما قرار می‌دهد. منتها همیشه این ویژگی‌ها کار نمی‌کنند.

از آنجایی که قیمت بلیط این اتوبوس‌ها بالاتر از مارشروتکا است قطعا ارزش سفر با آن‌ها را دارند وقتی صندلی‌ها و فضای راحت‌تری در اختیار شما قرار می‌دهند. این اتوبوس‌ها در طول مسیر توقف‌هایی برای استفاده از سرویس بهداشتی، غذا و نوشیدنی خواهند داشت.

 

بخوانید: در سفر به باتومی از دیدن موزه‌های آن غافل نشوید

 

 

قطار

یکی دیگر از گزینه‌های سفر برای مسافران عازم باتومی از تفلیس قطار است. سفر فقط 5 ساعت طول می‌کشد، که آن را به گزینه‌ای سریع‌تر از اتوبوس سواری تبدیل می‌کند. با این حال روزانه فقط چند قطار به سمت باتومی حرکت می‌کند. در حال حاضر روزانه قطار تفلیس به باتومی در ساعات 6:30، 8، 10:30 صبح و 5:35 عصر تفلیس را ترک کرده و به ترتیب 11:45 صبح، 1 و 3:30 بعد از ظهر و 10:35 شب به مقصد می‌رسند. شما می‌توانید با ایجاد حساب کاربری آخرین جدول زمان قطارها را در وبسایت راه آهن گرجستان مشاهده کنید. در حالی که قیمت پایه از 25 لاری شروع می‌شود اما به حسب کلاس شما می‌تواند بالاتر هم برود. شما می‌توانید بلیط را به صورت آنلاین هم بخرید اما باید در سامانه راه آهن گرجستان حساب کاربری باز کنید که می‌تواند برای مسافران بین‌المللی مشکل‌ساز شود. از طرف دیگر می‌توانید مستقیما چند روز قبل از عزیمت به ایستگاه میدان بروید و بلیط را حضوری تهیه کنید.

 

بخوانید: تاریخچه قطار کابلی تفلیس و رازهای آن

 

 

تاکسی

اگر گروهی سفر می‌کنید، افراد کم‌سن همراه خود دارید و یا به هر ترتیبی می‌خواهید کنترل اوضاع سفر را در دست داشته باشید می‌توانید از تاکسی استفاده کنید. برای سفر مستقیم از تفلیس به باتومی انتظار می‌رود بین 300 تا 350 لاری هزینه برایتان آب بخورد که البته قابل چانه‌زنی بوده و می‌توانید به توافق برسید. حتی اگر بخواهید بر سر راه توقف‌های کوتاهی انجام دهید می‌توانید در متستخا، کوتایسی و گوری گردش کوتاهی داشته باشید که سفر به کوتایسی در میان‌شان به حق سزاوار بازدید است. شما می‌توانید از دیدوبه راننده پیدا کنید و یا از تاکسی‌های مشترک که قبلا توضیح داده‌ایم استفاده کنید و یا از هتل و مهمانخانه درخواست ماشین کنید.

 

 

ماشین

یکی از گزینه‌های بسیار راحت برای سفر از تفلیس به باتومی با ماشین است و از آنجایی که جاده بین این دو شهر دارای وضعیت مناسبی هستند رانندگی یکی از گزینه‌های عالی برای سفری شخصی‌ست. فاصله بین دو شهر حدودا 380 کیلومتر است که رانندگی بین آن‌ها حدود 6 ساعت تنها طول می‌کشد. با این همه داشتن ماشین شما را برای داشتن سفری کاملا خودمختار آماده می‌کند که یکی دو شب را در شهرهای بین راه بگذراند. شما می‌توانید این خودروها را از شرکت‌های کرایه خودرو کرایه کنید.

 

بخوانید: راهنمای گردشگری در کوتایسی

 

 

پرواز

ما به خاطر محیط جذاب ماجراجویی بین دو شهر گزینه پرواز را توصیه نمی‌کنیم اما ممکن است دلایل دیگری همچون صرفه‌جویی در زمان شما را برای استفاده از این روش مجاب کند که ما توصیه میکنیم قبل از خرید بلیط هواپیما مقاله راهنمای جامع فرودگاه شهر تفلیس را بخوانید. عموما پروازها صبح زود تفلیس را ترک می‌کنند و ظرف 40 دقیقه به باتومی می‌رسند. این پروازها سه بار در هفته توسط شرکت Georgian Airways انجام می‌شوند.

 

مطالب مرتبط