سفر به تفلیس: از میدان آزادی تا حمام گوگرد

تفلیس، پایتخت گرجستان که درست در میان قاره اروپا و آسیا واقع شده، شهری است که در آستانه یک شکوفایی چشمگیر در صنعت گردشگری است. شهری که در میان آن یک رودخانه باشکوه جریان دارد و در سفر با تور گرجستان به هر جای آن که نگاه کنید، جذابیت‌هایی خواهید دید که حکایت از تاریخ غنی این سرزمین دارند.

 

در میدان آزادی تفلیس پیاده روی کنید

برای آنکه بتوانید از همه زیبایی‌های این شهر بهره‌مند شوید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از قدم زدن بر روی سنگفرش‌های تفلیس، غافل نشوید. می‌توانید پیاده روی خود را از میدان اصلی شهر یا همان میدان آزادی آغاز کنید یا به انتخاب خود در بهترین خیابان‌های تفلیس پیاده‌روی کنید. خیابان‌های سنگفرش شده شهر قدیمی را پشت سر بگذارید و با ترکیبی از معماری مسحور کننده کلیساهای ارتدکس گرجستان، ساختمان‌های تزیین شده هنری مدرن و خانه‌های چوبی رنگارنگ قرن نوزدهم که پایین تپه قرار گرفته‌اند، هیجان‌زده شوید.

 

 

از فراز تله کابین تفلیس به تماشای شهر بنشینید

اگر فرصت زیادی برای گردش کردن در شهر ندارید و یک تور تفلیس کوتاه را انتخاب کرده‌اید و یا اگر به هر دلیلی نمی‌توانید با پیاده روی به گوشه و کنار شهر سری بزنید، حتما برای رسیدن به فراز تله کابین تفلیس برنامه‌ریزی کنید.

ابتدای این برنامه با بازدید از بقایای قلعه قرن چهارمی ناریکالا آغاز می‌شود و سپس هنگامی که سوار بر تله کابین شدید، می‌توانید مسیر صخره‌ای را ببینید که به مجسمه نمادین مادر شهر تفلیس می‌رسد. اما بهترین چشم‌انداز شهر را می‌توانید از فراز تله کابین تفلیس ببینید و آن هم یک منظره پانوراما از شهر قدیمی و باغ‌های گیاه‌شناسی ملی شهر است.

 

 

در یک رستوران سنتی گرجی غذا بخورید

هنگامی که در حال پیاده روی در شهر تفلیس هستید، اگر در میان راه چشم‌تان به خانه‌های چوبی رنگارنگ افتاد، کمی دقیق‌تر شوید، چراکه احتمالا در میان این خانه‌ها که در بافت قدیمی شهر تفلیس خواهید دید، حتما رستوران‌های سنتی گرجی را هم پیدا خواهید کرد.

یکی از معروف‌ترین این رستوران‌ها، Keto & Kote نام دارد. یک رستوران تپه‌ای که می‌توانید بهترین غذاهای گرجی را در آنجا نوشِ جان کنید. دکوراسیون داخلی این رستوران با سقف و لوسترهای بلند و دیوارهای قرن نوزدهمی حال و هوای عجیب شهر را به شما منتقل خواهد کرد. در منوی این رستوران، می‌توانید غذاهای سنتی گرجی مانند کوفته‌های کینکالی و خاچاپوری را ببینید که بسیار هم پر طرفدار هستند.

 

بخوانید: معرفی ویلای هنری گاریکولا در گرجستان

 

 

سری به هتل تراس در شهر قدیمی تفلیس بزنید

هتل تراس در بالای شهر قدیمی تفلیس واقع شده است. این هتل تنها حدود 20 دقیقه پیاده روی با میدان آزادی شهر فاصله دارد. هتل تراس تفلیس 26 اتاق دارد که هر کدام ظاهری زیبا و منحصر به فرد دارند؛ از سقف و پنجره‌های بلند گرفته تا یک ویژگی بی نظیر که آن هم چشم‌انداز زیبایی از شهر تفلیس است.

پیشنهاد ما به شما این است که در تور تفلیس برای یک وعده صبحانه خود به این هتل بروید و صبحانه خوشمزه خود را در رستوران تراس پشت بام نوش جان کنید؛ تردید نداشته باشید که این یکی از لذت‌بخش‌ترین صبحانه‌هایی خواهد بود که در طول زندگی‌تان نوش جان کرده‌اید.

 

بخوانید: عید پاک در گرجستان چگونه برگزار می‌شود

 

 

حمام گوگرد تفلیس را امتحان کنید

پس از گذراندن یک روز پر از گشت و گذار، خودتان را به حمام گوگرد معروف آبانوتوبانی تفلیس دعوت کنید. هنگام نزدیک شدن به این حمام، پیش از آنکه چشم‌تان به ساختارهای آجری گنبدی ظریف حمام‌ها بیوفتد، احتمالا عطر و بویی که از حمام‌ها بیرون آمده و فضا را پر کرده است، توجه‌تان را جلب خواهد کرد.

هنگامی که وارد ساختمان حمام شوید، چشمه‌های غنی از مواد معدنی را خواهید دید. برای تجربه حمام گوگرد در تفلیس دو گزینه پیشِ روی شماست. می‌توانید از فضای عمومی حمام استفاده کنید و یا اتاق‌های خصوصی حمام را انتخاب کنید. جالب است بدانید که الکساندر دوما و پوشکین هم در این حمام، ماساژ گرفته و یک حمام گوگردی گرجی را تجربه کرده‌اند.

 

 

از صومعه ارتودکس قرن ششمی بازدید کنید

صومعه ارتدوکس جاواری همان جایی است که بر روی بیشتر کتاب‌های تاریخی گرجستان و کارت پستال‌های این شهر نقش بسته است. قدمت این صومعه به قرن ششم باز می‌گردد. صومعه ارتودکس جاواری بر روی یکی از بلندترین تپه‌های شهر قرار گرفته که در گذشته مرکز مذهبی گرجستان بود.

برای رسیدن به این صومعه باید نیم ساعت با خودرو از تفلیس فاصله بگیرید، تا بتوانید علاوه بر جاواری، منظره‌ای عالی از شهر باستانی همان حوالی را هم تماشا کنید. صومعه جواری در سال ۱۹۹۴ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است.

 

 

از خرید در خیابان روستاولی غافل نشوید

خیابان روستاولی یکی از بهترین مکان‌های تفلیس برای کسانی است که عاشق خرید کردن هستند. این خیابان که به عنوان خیابان مرکزی تفلیس هم شناخته می‌شود، به یادمان شاعر گرجی، شوتا روستاولی، نام گرفته است. خیابان روستاولی تفلیس از میدان آزادی شروع می‌شود و به سمت خیابان کاستاوا ادامه می‌یابد. نکته مهم درباره خرید در این خیابان این است که در هر کجای شهر که ساکن شده باشید، می‌توانید با مترو و یا اتوبوس‌های شهری خودتان را به روستاولی برسانید.

 

بخوانید: بهترین مراکز خرید لباس از نظر طراحان لباس گرجی

 

 

بسیاری از برندهای مشهور دنیا در این خیابان شعبه‌هایی دارند. علاوه بر این با حضور در این خیابان می‌توانید به یکی از محبوب‌ترین مراکز خرید تفلیس یعنی مرکز خرید گالریا تفلیس هم سری بزنید. یک مرکز خرید پنج طبقه که علاوه بر فروشگاه‌های متنوع، امکانات رفاهی و تفریحی خوبی هم برای گردشگران در نظر گفته است.

مطالب مرتبط