مهم‌ترین دلایل سفر به استانبول

استانبول با بیش از 2500 سال تاریخ و فرهنگ، جاذبه‌های شگفت انگیز، زندگی شبانه پر جنب و جوش، مناظر نفس گیر، انواع کافه‌ها و رستوران‌ها و هتل‌ها است. این کلانشهر بین قاره‌ای، دارای چنان جاذبه‌ای است که در سفر با تور استانبول، نمی‌توانید آنرا نادیده بگیرید.

استانبول با جمعیتی بیش از 14 میلیون نفر، بسیار پویا است. این شهر وسیع که در هر دو قاره اروپا و آسیا واقع شده است، در محاصره دریای سیاه و دریای مرمره و گذشته‌ای رنگارنگ قرار دارد. در این مقاله به بررسی دلایل سفر به استانبول خواهیم پرداخت.

 

شهر چهار امپراتوری

رم و استانبول هر دو قدمت دو هزار و پانصد ساله دارند، اما استانبول بزرگ‌تر، تأثیرگذارتر و ثروتمندتر از رم به نظر می‌رسد. در واقع، باید گفت که استانبول پایتخت چهار امپراتوری بوده است: امپراتوری روم (330-395)، امپراتوری بیزانس (395-1204)، امپراتوری لاتین (1204-1261)، امپراتوری بیزانس (1261-1453) و امپراتوری عثمانی (1453 -1922). تاریخ استانبول بسیار غنی است و هنوز هم می‌توان شاهد بقایای هر یک از این امپراطوری‌ها در این شهر ارزشمند بود.

 

بخوانید: معرفی بهترین هاستل‌های کوله‌گردی استانبول

 

 

شهر تفاوت ها

همانطور که می‌دانید، استانبول جایی است که شرق با غرب ملاقات می‌کند. ساختمان‌های قدیمی و کلاسیک استانبول، در نزدیکی آسمان خراش‌های مدرن قرار دارند. در همان منطقه مساجد، کلیساها و معابد، علاقمندان بسیاری را به خود جذب می‌کنند. مسلمانان و غیر مسلمانان، در کنار یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیزی دارند. ده ها دین و اعتقاد، در این شهر گرد هم آمده‌اند. این شهر، برای افراد در رده‌های سنی مختلف، جاذبه دارد. با این حال مردم استانبول در یک چیز مشترکند: مهمان‌نوازی، ویژگی شاخص ترکیه در جهان است. و این موارد، می‌توانند از مهم‌ترین دلایل سفر به استانبول باشند.

 

 

شهر اماکن تاریخی شگفت‌انگیز

با وجود قدمت این شهر، خوشبختانه بسیاری از آثار گذشته استانبول دست نخورده باقی مانده است. میراث فرهنگی این کلانشهر، واقعا قابل توجه است. چه کسی است که در مورد جاذبه‌های دیدنی همچون موزه ایاصوفیه، کاخ توپکاپی، مسجد آبی، کاخ دولما باغچه، بازار بزرگ و بازار ادویه نشنیده باشد. و همچنین نقاط دیدنی دیگری که اگرچه شهرت کمتری دارند، اما از زیبایی چیزی کم ندارند مانند مسجد سلیمانیه، آب انبار باسیلکا، برج گالاتا و همچنین کلیساهای بی‌شماری که از دوره بیزانس به جا مانده است.

 

 

منظره دیدنی بسفر

بارزترین ویژگی استانبول، تنگه بسفر است که این شهر را به بخش‌های اروپایی و آسیایی تقسیم می‌ند. بازدید کنندگان می‌توانند با یک تور قایق عمومی، در آن به گشت و گذار بپردازند و یا یک قایق خصوصی را اجاره کنند تا برخی از هیجان‌انگیزترین منظره‌های کلانشهر استانبول را تجربه کنند. مکان‌های دیدنی آن شامل عمارت‌های ساحلی عثمانی، پل شهدای 15 جولای، روستای ماهیگیری آنادولو کاواگی و کاخ‌هایی از دوره بیزانس هستند. آنچه می‌بینید، بستگی به مسیری که طی می‌کنید (مسافرت کوتاه یا کامل) و بودجه شما دارد.

 

بخوانید: معرفی ۴ باقلوا فروشی معروف در استانبول

 

 

شهری با مهیج‌ترین محله‌ها

بالات، کادیکوی و کاراکوی، از جمله محله‌های قدیمی و معروف و از مهمترین دلایل سفر به استانبول هستند. بالات که یک محله تاریخی یهودی نشین است که کافه‌ها و رستوران‌های جدیدی را در کنار تپه‌های گلدن هورن و ساختمان‌های متراکم شامل می‌شود.کاراکوی، در شمار محله‌های اروپایی استانبول است که ترکیبی از بافت قدیمی و جدید را داراست. هتل‌ها، کلیساهای قدیمی و فروشگاه‌های تازه تاسیس را می‌توان در گوشه و کنار آن یافت. این محله ساحلی با فضایی رمانتیک، یکی از محبوب‌ترین مکانها برای عشاق است.

و اما محله کادیکوی در استانبول قرار دارد و رو به رشد است. این منطقه، به جمعیت بالا و محصولات تولیدی و بازار ماهی شهرت دارد. در نهایت، می‌توانید از پارک ساحلی مودا و منظره‌های باورنکردنی شهر لذت ببرید.

 

 

ترکیب کاملی از غذاهای شرقی و غربی

قدمت ترکیب فرهنگ‌های متعدد تأثیر زیادی بر تاریخ غذا در استانبول گذاشته است. می‌توانید از غذاهای مختلف، یادگار دوران عثمانی، غذاهای معمولی و متداول ترک پخته شده از انواع گوشت و ماهی و غذاهای لذیذ آشپزخانه‌های مدرن غربی تناول کنید و لذت ببرید. اگر بعد از آن هنوز اشتهایی باقی مانده بود، خالی از لطف نیست که یکی از بهترین دسرهای ترکیه را نیز امتحان کنید. بهتر است قبل از هر چیز، خوشمزه‌ترین و مشهورترین غذاهای استانبول را بشناسید.

 

 

شهری بی نظیر برای خرید

مراکز خرید بسیاری در استانبول وجود دارند. می‌توانید با مراجعه به یکی از مراکز خرید مدرن که در سراسر شهر وجود دارند، اجناسی لوکس خریداری کنید. یا می‌توانید در قسمت‌های کمتر توریستی شهر، کالاهای دست ساز ساخته شده توسط طراحان و صنعتگران محلی را شکار کنید.

بازارها، بخش عظیمی از هویت استانبول هستند و هزارتوی بازار بزرگ با بیش از 30،000 متر مربع، یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید در جهان است. بازدیدکنندگان، می‌توانند ساعت‌ها در آن به گشت و گذار بپردازند و از دیدن و خریدن آثار کاشی تزئینی، فرش دستباف، عتیقه‌جات و سایر کالاها لذت ببرند.

بازار ادویه در استانبول در نزدیک آن نیز، مجموعه‌ای بزرگ و باورنکردنی از ادویه‌جات ، گیاهان و چای را ارائه می‌دهد. همچنین اکثر محلات استانبول، دارای بازار هفتگی هستند که  محصولات تازه‌ای از مواد غذایی و ماهی دریاهای مجاور را  به فروش می‌رسانند.

 

بخوانید: یک فنجان قهوه لذیذ در سمت آسیایی استانبول

 

 

ماه رمضان در شهر

اوج مهمان‌نوازی مردم ترکیه را می‌توانید در ماه رمضان تجربه کنید. این ماه، یکی از جذاب‌ترین زمان‌های بازدید از استانبول است. اگرچه این شهر در طول روز  کمی آرام است، اما بعد از غروب خورشید تازه جان می‌گیرد. هر شب شهرداری‌های محلی، افطاری را ترتیب می‌دهند. هزاران نمازگزار دور هم جمع می شوند و بعد از نماز، فضاهای عمومی در جوار مساجد، به محلی برای پیک نیک روزه‌داران بدل می‌شود.

 

 

گربه‌های خیابانی

هزاران گربه در خیابان‌های استانبول پرسه می‌زنند و به طور جمعی مورد مراقبت و توجه ساکنان محله قرار می‌گیرند. این گربه ها، به یکی از جاذبه‌های توریستی در این شهر بدل شده‌اند. گفته می‌شود که آنها، از طریق کشتی‌هایی که در زمان عثمانی در استانبول لنگر انداخته بودند و برای مقابله با موش‌ها و سایر آفات کوچک، به این شهر رسیده‌اند.

در این مقاله برای بررسی مهم‌ترین دلایل سفر با استانبول آشنا شدید. اگر کمی منصف باشید، اعتراف می‌کنید که با وجود اینهمه جاذبه شگفت‌انگیز در این شهر تاریخی و اصیل، دیگر تردیدی برای سفر وجود نخواهد داشت. پس منتظر چه هستید؟

 

بخوانید: راهنمای گردش در سمت آسیایی استانبول

 

مطالب مرتبط