بهترین زمان برای سفر به استانبول

استانبول شهری تاریخی با جاذبه‌های گردشگری فراوان است که امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری را برای مسافران در تمامی فصول فراهم می‌کند. می‌پرسید بهترین زمان برای سفر به استانبول چیست؟ جواب این است که هدفتان از سفر به این شهر چیست؟

در این مقاله، به بررسی بهترین زمان سفر به استانبول از جنبه‌های مختلف خواهیم پرداخت. اگر با تور استانبول سفر می‌کنید، قطعا مطالعه این مقاله به کارتان خواهد آمد.

 

بهترین زمان برای طبیعت‌گردی

بهار و پاییز بهترین زمان سال برای گشت و گذار و طبیعت‌گردی در استانبول هستند. هوا مطبوع بوده و میانگین دمای آن در حدود 15 درجه سانتی‌گراد است. در بهار و تا اواخر ماه مه، استانبول شلوغ نیست و جمعیت گردشگران دراوج خود قرار ندارد. در پاییز، تعداد گردشگرانی که وارد شهر می‌شوند رو به کاهش می رود و جمعیت آن تا اوایل اکتبر همچنان کم‌تر می‌شود.

بسیاری از کسانی که به استانبول سفر کرده‌اند اذعان دارند که بهار، به ویژه آوریل برای گشت و گذار در استانبول بهترین موقع است، به خصوص برای دیدن فستیوال بین‌المللی لاله‌ها. با این وجود، این شهر در پاییز نیز در یک طیف رنگی درخشان و محزون پیچیده می‌شود و باران سبک و غروب باشکوه خورشید یک نقاشی امپرسیونیستی از استانبول به تصویر می‌کشد.

 

بخوانید: جاذبه‌های گردشگری محله سلطان احمد در استانبول

 

 

اگر برای طبیعت‌گردی در بهار، تابستان و یا پاییز قدم به استانبول گذاشتید، به یاد داشته باشید که بهترین ساعت برای این کار، صبح زود و یا اواخر روز است. بهتر است که قبل از سفر، به مطالعه زیباترین پارک‌ها و نقاط سرسبز استانبول بپردازید. در نهایت باید گفت که تابستان به دلیل گرمای زیاد و گردشگران بسیار، بدترین زمان برای سفر به استانبول و طبیعت‌گردی در این شهر است. در ضمن از آنجا که بازدید از پارک‌ها و مناظر طبیعی در روزهای تعطیل و سایر روزها شرایط و ساعات متفاوتی دارند، توصیه می‌کنیم که قبل از برنامه‌ریزی سفر حتماً شرایط هر یک از آنها بررسی کنید.

 

 

بهترین زمان برای بازدید از تنگه بسفر

 سپتامبر بهترین زمان سال برای یک سفر دریایی به تنگه بسفر و استفاده از کشتی کروز است، زیرا هوا گرمای معتدل و مطلوبی دارد و هنوز از سرمای زمستان در آن خبری نیست. زمان مناسب بعدی برای سفر به بسفر، ماه مه است که طبیعت زیبا و دلفین‌ها در کروز سواری به استقبال شما می‌آیند. شاید خالی از لطف نباشد اگر قبل از سفر، با جاذبه‌هایی برای خوش‌گذرانی اطراف تنگه بسفر استانبول آشنا شوید. به یاد داشته باشید که اگر در زمستان به استانبول سفر کردید، صبح هنگام بهترین زمان برای آفتاب گرفتن در این سفر دریایی و در روزهای کوتاه زمستانی است.

 

 

بهترین زمان برای خرید

 استانبول، یکی از مقاصد اصلی گردشگران علاقمند به خرید است. این شهر، طیف گسترده‌ای از مارک‌های معروف دنیا را به همراه طرح‌های محلی باکیفیت بالا ارائه می‌دهد. از دلایل سفر به استانبول، فرصتی برای خریدهای فصلی است. علاوه بر همه مارک‌های مهم بین‌المللی لوکس، صنعت مد محلی در این شهر رونق دارد. بنابراین با جستجوی فروشگاه‌های غیر زنجیره‌ای نیز، غالباً می‌توانید کالاهای بی‌نظیری را پیدا کنید.

در مورد بهترین زمان سفر به استانبول از جنبه خرید، باید گفت که خرید درتمام فصول در استانبول رواج دارد. اما به طور کلی هفته اول ماه ژانوئیه بهترین خریدهای تابستانی را برای شما ارمغان می‌آورد و تا اواسط آگوست، فروش در اوج خود قرار دارد و پس از آن کمی رو به کاهش می‌گذارد. فروش زمستانی، از اواسط ماه دسامبر و اوایل ژانویه آغاز می‌شود و تخفیف‌های 30 تا 50 درصدی را به مشتریان هدیه می‌دهد. در عین حال باید گفت که کالاهای فروخته نشده در ماه آوریل، 70 درصد تخفیف دارند. پاییز بهترین زمان خرید از بازار بزرگ بوده و تابستان بدترین زمان خرید از این بازار است.

 

بخوانید: راهنمای گردش در سمت آسیایی استانبول

 

 

بهترین زمان از نظر جمعیت و فرار از شلوغی

مانند بسیاری از مناطق توریستی، استانبول در تابستان به بیشترین حد جمعیت می‌رسند و زمستان کمترین تعداد بازدیدکننده را به ویژه ژانویه و فوریه دارد. تا ماه مه، جمعیت دوباره شروع به افزایش می‌کند. به طور کلی اگر دوست دارید در زمانی به استانبول سفر کنید که جمعیت این شهر متعادل باشد و مجبور نباشید برای حرکت در جاهای مختلف به دیگران طعنه بزنید، اواخر ماه آوریل را پیشنهاد می‌کنیم.

در ضمن در فروشگاه‌های پرطرفدار معمولا همیشه جمعیت زیادی وجود دارد، اما معمولا اوایل ظهر شلوغ‌تر هستند. روزهای جمعه جمعیت بیشتری در خیابان‌ها و مراکز خرید دیده می‌شوند و بهتر است که دوشنبه تا پنجشنبه را برای خرید انتخاب کنید. اما به طور کلی اگر از جمعیت فراری هستید و می‌خواهید در زمانی که کمترین جمعیت دراستانبول وجود دارد به این شهر سفر کنید، بهترین زمان سفر به استانبول برای شما، فصل زمستان است.

 

بخوانید: ۸ مکان برای لذت بردن از قهوه‌ی ترک در استانبول

 

 

بهترین زمان از نظر تخفیفات

 زمانی که هوا رو به سردی می‌رود یعنی اواسط نوامبر تا اواسط دسامبر و اوایل ژانویه تا اواسط ماه مارس، استانبول کمترین جمعیت و بالاترین تخفیفات را خواهد داشت. شما با افت قابل‌توجهی در نرخ هتل‌ها، قیمت کالاها، بلیط هواپیما و هزینه بازدید از جاذبه‌های گردشگری کمتر دیده شده در استانبول، به ویژه در ژانویه و فوریه مواجه خواهید شد و برای مشاهده اماکن گردشگری نیازی نیست که ساعاتی طولانی در صف بمانید.

 

 

بهترین زمان برای اقامت

اواخر بهار تا اوایل پاییز، زمانی پر جنب و جوش در استانبول است و این شهر در ژوئن ، جولای و آگوست در اوج این تحرک به سر می‌برد. در این رابطه، نرخ اقامتی و کرایه اتاق در هتل در بالاترین حد خود قرار دارد. ازدحام جمعیت و صف‌های طولانی، بدترین وضعیت اقامت را نسبت به سایر ماه‌های سال ایجاد می‌کنند. اما در سایر زمان‌ها، به خصوص اواسط ماه مارس تا اوایل ماه مه و اکتبر تا اواسط نوامبر، یافتن هتل با قیمتی مناسب کار سختی نیست و بهترین زمان‌های سفر به استانبول از جنبه اقامت به شمار می‌آیند.

 

 

بهترین زمان برای شرکت در فستیوال‌ها و رویدادها

باید گفت که استانبول در تمامی فصول، دارای فستیوال‌های متنوع و فراوانی است. کافی است علاقمندی خود را مشخص کنید و سپس تحقیق کنید که فستیوال مرتبط با علاقمندی شما، در چه زمانی برگزار می شود. بنابراین همان موقع، بهترین زمان به استانبول برای شما خواهد بود. برای آشنایی با این فستیوال‌، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله برترین فستیوال‌های استانبول در طول سال را مطالعه بفرمایید.

 

بخوانید: بهترین مکان‌ها برای پیک نیک تابستانی

 

 

همانطور که در این مقاله اشاره شد، بهترین زمان سفر به استانبول را می‌توان از جنبه‌های مختلفی نظیر طبیعت‌گردی، جمعیت و شلوغی، خرید، اقامت، تخفیفات و شرکت در فستیوال‌ها مورد بررسی قرار داد. بنابراین کافی است که هدف خود را از سفر به این شهر زیبا و اصیل مشخص کنید و متناسب با آن، زمان مناسب سفر را بیابید.

 اما به طور کلی اگر می‌خواهید که از همه جنبه‌های فوق برخوردار شوید، باید گفت که اواخر بهار و اوایل پاییز را می‌توانید بهترین زمان‌ها برای سفر به استانبول درنظر بگیرید. از طرفی به دلیل زمستان‌های پربارش ترکیه، سفر در این فصل را به کسانی که مایل به برخورداری از تفریحات ساحلی و گشت و گذار در شهر نیستند و صرفا به دنبال کاهش هزینه‌های سفر و بهره‌مندی از تخفیفات بالا در خلوتی شهر استانبول هستند، پیشنهاد می‌کنیم.

مطالب مرتبط