راهنمای پرداخت انعام در تایلند

هنگام سفر به خارج از کشور و درک فرهنگ مقصد، همیشه دشوار است. فرهنگ انعام گرفتن نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما اگر با تور تایلند سفر می‌کنید باید بدانید در چه مواقعی انعام بدهید؟ و حد و اندازه آن چقدر است؟

انعام دادن در تایلند اجباری نیست و افراد محلی توقعی بابت انعام از شما ندارند، اما اینکار مانند همه جای دنیا ارزشمند است. باید گفت که متوسط ​​دستمزد افراد تایلندی، کمتر از 9000 بات در ماه (300 دلار آمریکا) است. بنابراین مثلا 20 بات انعام ممکن است برای شما پولی به حساب نیاید، اما برای آنها اهمیت زیادی دارد.

 

رستوران

قبل از هر چیز، اگر قصد سفر به بانکوک را دارید پیشنهاد می‌کنیم که با بهترین رستوران‌های جدید در بانکوک تایلند آشنا شوید. در این رابطه لازم است که حتما از فرهنگ پرداخت انعام در تایلند نیز آگاهی پیدا کنید.

باید گفت که برای وعده‌های غذایی در رستوران‌ها، معادل 10 درصد از کل صورتحساب شما می‌تواند بعنوان انعام درنظر گرفته شود.در ضمن اگر در رستورانی غذا خوردید که دارای خدماتی عالی و استثنایی بود، می‌توانید این مبلغ را به 15 درصد افزایش دهید.

در این رابطه، برخی هتل‌ها و رستوران‌های سطح بالا به صورت خودکار ۱۰ درصد به هزینه خدمات اضافه می‌کنند. بنابراین حتما قبل از پرداخت انعام، صورتحسابتان را بررسی کنید و یا بپرسید که هزینه خدمات چگونه محاسبه شده است. اگر انعام در هزینه خدمات لحاظ شده باشد، دیگر نیازی به پرداخت انعام نیست. لازم به ذکر است که برای رستوران‌های کوچک و غذاخوری‌های خیابانی هم نیازی به پرداخت انعام نیست.

 

بخوانید: ماساژ تایلندی؛ معرفی انواع و شرح کامل

 

 

ماساژورها

به طور معمول ماساژورها، تکنسین‌های آبگرم و کارمندان مکان‌های مربوطه نیز معادل 10 درصد از هزینه خدمات را بعنوان انعام دریافت می‌کنند. البته برای ماساژور تایلندی معمولا 15 درصد، مبلغ مناسب‌تری است، به خصوص اگر کارش خوب باشد و در بهترین سالن‌های ماساژ در تایلند خدمت کنند.

در استخرها و سالن‌هایی که چندین پرسنل دارند، لازم است که به هر کدامشان جداگانه انعام بپردازید. به یاد داشته باشید مرسوم است که برای ماساژ کمتر از یک ساعت، 50 درصد صورتحساب و یا حداقل 50 بات انعام دهید. برای زمان‌های طولانی‌تر نیز معمولا به ازای هر 30 دقیقه، 100 بات انعام پرداخت می‌شود.

 

 

راهنمای تور

اگر یک تور خصوصی در تایلند رزرو می‌کنید، انعام راهنمای سفر را فراموش نکنید. مبلغی که بعنوان انعام می‌پردازید بستگی به خدمات دارد، اما 10 درصد از قیمت تور اغلب به عنوان یک انعام مناسب در نظر گرفته می‌شود.

 

بخوانید: معرفی بهترین هتل‌های ارزان بانکوک


 

 

کارکنان هتل

میزان انعام، معمولا بستگی به سطح هتل دارد. بنابراین خالی از لطف نیست که با گران‌ترین هتل‌های تایلند آشنا شوید. و اما در مورد انعام، بطور کلی باید گفت که دربان‌ها، باربرها، کادر خدمات و سایر افرادی که در هتل وسایل شما را حمل می‌کنند و خدماتی ارائه می‌دهند، معمولا به ازای حمل هر چمدان 20 بات انعام می‌گیرند. افرادی که اتاق شما را تمیز می‌کنند نیز 20 تا 50 بات انعام دریافت می‌کنند.

 

 

تاکسی‌ها

اکثر مردم برای پرداخت انعام در تایلند، آنرا همراه با کرایه تاکسی خود می‌پردازند. بنابراین برای کرایه 52 بات، راننده 60 بات دریافت می‌کند و برای رانندگانی که به حمل و جابجایی چمدان یا کیف کمک می‌کنند، این مبلغ قابل افزایش است.

 بهتر است که از قبل با نرخ‌های صحیح و عادلانه آشنایی داشته باشید و قبل از سوار شدن، در این رابطه با راننده تاکسی به توافق برسید. البته اگر خدمات تاکسی مناسب نبود، هیچ لزومی به پرداخت انعام نیست. در این صورت کرایه را آماده کنید و به محض رسیدن به مقصد، آنرا به راننده داده و سریع پیاده شوید.

برنامه‌های حمل و نقل از قبیل تاکسی‌های آنلاین، برای بسیاری از مناطق تایلند به ویژه در مناطق با توریست بالا وجود دارند. مزیت این وسایل نقلیه این است که از قبل، قیمت سفر مشخص است و پرداخت یک انعام کوچک نیز خالی از لطف نیست.

 

بخوانید: هتل‌های ارزان پاتایا با امکانات خوب


 

 

همانطور که اشاره شد، انعام در تایلند تابع سطح خدمات و سطح مکان است. به این معنا که هر چه خدمات بالاتر و یا مکان لوکس‌تر باشد، توقع ارائه انعام بالاتری از مشتری وجود خواهد داشت. اما همواره به یاد داشته باشید که انعام را به صورت نقدی و مستقیما به خود شخص انعام گیرنده بدهید، چون اگر همراه با صورتحساب به مدیر بپردازید و یا کارت بکشید، انعام موردنظر به آن شخص داده نخواهد شد.

 در ضمن اگر به دنبال سفری مقرون به صرفه هستید و می‌خواهید در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید، بهتر است که انعام دادن در تایلند را نادیده بگیرید چون همانطور که گفتیم، اینکار در تایلند اجباری نیست. 

مطالب مرتبط