راهنمای پرداخت انعام در گرجستان

فرهنگ گرجستان طی یک تاریخ طولانی تکامل یافته که این امر، یک فرهنگ ملی منحصر به فرد را برای این کشور در پی داشته است. این فرهنگ چنان غنی است که حتی با وجود جنگ‌های مکرر خارجی، همچنان در وجود نسل‌ها ریشه دارد. مردم گرجستان، به رفتاری دوستانه و نیز مذهبی شهرت دارند. جاذبه‌های این کشور، سالانه گردشگران بسیاری را مجذوب خود می‌کنند. اما مانند هر کشور دیگری، به لحاظ مالی نیز در این جا قواعدی وجود دارد. یکی از جنبه‌های مالی، پرداخت انعام و فرهنگ مردم گرجستان در این زمینه است. اگر با تور گرجستان سفر می‌کنید، باید با ارز و قوانین و مقررات مربوط به این کشور آشنا شوید.

باید گفت که پرداخت انعام در گرجستان مرسوم است، اما شما مجبور نیستید بابت خدمات بد انعامی بپردازید. در ضمن در بعضی مکان‌ها و موقعیت‌ها نیازی به پرداخت انعام نیست. در ادامه به بررسی دقیق‌تر پرداخت انعام در این کشور خواهیم پرداخت و به قوانین مربوط به آن اشاره خواهیم کرد.

 

چشمه آب گرم

انعام برای استفاده از چشمه آب گرم در گرجستان، به کیفیت خدمات بستگی دارد. اگر راضی هستید، بهتر است معادل 10 تا 15 درصد از هزینه خدمات، انعام بپردازید. اما اگر از خدمات راضی نیستید، هیچ انعامی ندهید و نیازی نیست که در این رابطه به مدیریت توضیحی بدهید.

 

بخوانید: بهترین رستوران‌ها و کافه‌های محلی در باتومی

 

 

راهنمای تور

شما باید به راهنماهای تور گرجستان خود، در حدود 10 تا 15 درصد هزینه تور، انعام بپردازید. البته اگر می‌خواهید بیشتر بدهید، کسی مخالفتی نخواهد کرد! راننده تور نیز توقعی بابت انعام ندارد اما اگر به او انعام بدهید بسیار خوشحال خواهند شد و تمام تلاشش را برای داشتن سفری عالی و راحت برای شما خواهد کرد. بنابراین اگر در تور خود راننده داشتید، بهتر است حدود 5 درصد نیز به او انعام بدهید. عموما در یک تور گروهی، همه اعضاء گروه با هم انعامی را جمع کرده و به راهنمای تور می‌دهند. این امر برای پرداخت انعام در گرجستان نیز قابل قبول است.

 

 

رستوران

هنگام صرف غذا در رستوران، به احتمال زیاد 10 درصد، هزینه خدمات اضافه شده به صورتحساب خود را مشاهده خواهید کرد. اگر این هزینه قید شده بود، دیگر به خود شما بستگی دارد که بخواهید انعامی نیز بپردازید یا خیر. چون در این صورت هیچ انتظاری بابت انعام از شما نخواهند داشت. اما اگر از خدمات رستوران راضی بودید و یا بهترین رستوران‌های بین‌المللی در گرجستان را تجربه کردید، توصیه ما به شما این است که انعام بپردازید.

 در ضمن اگر در هزینه صورتحساب به 10 درصد هزینه خدمات اشاره ای نشده بود، سوال کنید که آیا این امر در محاسبه صورتحساب لحاظ شده است یا خیر. اگر نشده بود، بهتر است که 10 تا 15 درصد انعام بپردازید.

 

بخوانید: فانتزی‌ترین رستوران‌های تفلیس

 

 

هتل

پرداخت انعام در گرجستان برای هتل، تا حد زیادی به سطح لوکس بودن آن بستگی دارد. در مورد اقامت در لوکس‌ترین هتل‌های گرجستان، از شما انتظار می‌رود که انعام بیشتری بدهید. اگر در یک هتل متوسط اقامت دارید، باربر به ازای حمل هر چمدان، 1 تا 2 لاری انعام خواهند گرفت.

همچنین برای خدمتکار یا نظافت‌چی اتاق، لازم است که به صورت روزانه حداقل 5 لاری انعام پرداخت کنید. می‌توانید پول را در اتاق بگذارید و یا مستقیما به او بپردازید. اگر در هتلی که سطح پایین‌تری دارد اقامت دارید، دیگر تصمیم با شماست که اصلا انعامی بپردازید یا خیر. اما پیشنهاد می‌کنیم اگر از خدمات هتل راضی بودید چند لاری انعام بدهید. جای دوری نمی‌رود!

 

 

تاکسی

رانندگان تاکسی در گرجستان احتمالاً به هیچ وجه انتظار انعام را نخواهند داشت. اما ممکن است تعداد بسیار معدودی وجود داشته باشند که از شما توقع انعام داشته باشند. شما مجبور به پرداخت انعام در این رابطه نیستید و می‌توانید صرفا کرایه را بپردازید. اگر هم مایل به پرداخت انعام باشید، چند لاری کفایت می‌کند.

 

بخوانید: راهنمای رفت و آمد با تاکسی در تفلیس

 

 

آرایشگاه

در رابطه با پرداخت انعام در گرجستان، همچنین باید گفت که آرایشگر شما احتمالاً انتظار انعام برای خدماتش را نخواهد داشت. با این حال، اگر از خدمات او راضی هستید بهتر است که حدود 10 درصد از کل صورتحساب را انعام بپردازید. اگر هم راضی نیستید که اصلا نیازی به پرداخت انعام نیست.

 

 

در این مقاله به بررسی انعام و فرهنگ پرداخت انعام در گرجستان در موقعیت‌ها و مکان‌های مختلف پرداختیم. همانطور که اشاره شد، در این کشور فرهنگ انعام جا افتاده و مرسوم است اما در نهایت شما بابت خدماتی که از آنها راضی نیستید ملزم به پرداخت هیچ انعامی نخواهید بود. در نهایت باید گفت با توجه به اینکه واحد پول در این کشور لاری است، برای پرداخت انعام بهتر است که پول خود را به لاری تبدیل کنید. این امر اقامت شما را بسیار لذت‌بخش‌تر و راحت‌تر می‌کند. 

مطالب مرتبط