پوشش مناسب برای سفر به گرجستان

اگر راهنمای لوازم ضروری برای سفر به گرجستان را مطالعه کرده باشید می‌دانید که گرجستان کشور با آب و هوای متغیر است که همیشه پتانسیل غافلگیر کردن مسافران را دارد. به جز آن هر چقدر هم که بگوییم این کشور در دهه‌های اخیر روند پیشرفت را در پیش گرفته و درهای خود را به روی دنیا باز کرده اما همچنان دارای جامعه‌ای سنتی است. بنابراین ما در اینجا می‌خواهیم با ویژگی‌های پوشش مناسب در گرجستان آشنا شویم.

 

درک قوانین لباس پوشیدن در گرجستان

گرجستان برای معقوله لباس پوشیدن خود را کشوری روشن فکر و آزادی‌خواه می‌داند. اما در عمل هنوز قوانین و شرایطی وجود دارد که مردم آن‌ها را رعایت می‌کنند. با این همه شما به عنوان توریستی خارجی که با تور گرجستان سفر می‌کند، تصمیم می‌گیرید که چه چیزی بپوشید و چه چیزی نپوشید.

 

بخوانید: زیبا‌ترین فستیوال‌های سنتی و خاص در گرجستان

 

 

پوشش کلی برای داخل شهر

به عنوان یک توریست خیلی معقول‌تر است که هم رنگ جماعت شوید و سبک لباس پوشیدن محلی‌ها را انتخاب کنید تا بیش از حد حس جدا افتاده از مردم نداشته باشید. در این صورت هم خودتان راحت‌تر خواهید بود و هم به مردم بومی احترام گذاشته‌اید. در شهرهای بزرگ این کشور مثل تفلیس و کوتایسی مردم و به خصوص زنان از لباس‌های مد اروپا پیروی می‌کنند. به عبارتی پیراهن‌های بدون آستین در این شهرها همه‌گیر و مرسوم است. مردم اعم از زن و مرد در تابستان و زمستان تمایل به پوشیدن شلوارهای جین دارند. در حالی که خانم‌های مسن‌تر دامن‌های بلند تا مچ پا بر تن می‌کنند. توجه داشته باشید که پوشیدن لباس‌های خیلی کوتاه به جز تفریح در سواحل زیبای باتومی امری غیرمعمول بوده و باعث جلب توجه می‌شود.

 

 

پوشش مناسب نواحی روستایی

در شهرهای کوچک‌تر، روستاها و مناطق کوهستانی دورافتاده‌تر، شیوه محافظه کارانه‌تر برای پوشش و انتخاب لباس رایج است. یعنی پوشیدن شلوار و دامن کوتاه برای خانم‌ها اصلا مناسب نیست اما بلوزهای بدون آستین مانعی ندارد. اما در جایی مثل دره پانکیسی حتی پوشیدن شلوارک برای مردها نیز توصیه نشده و امری غیرمعمول تلقی می‌شود. به عبارتی بسته به منطقه‌ای که به آن سفر می‌کنید قوانین پوشش می‌تواند متغیر باشد. توجه داشته باشید که رنگ‌های تیره‌تر در نواحی سنتی و روستایی رایج‌تر است، اگر نمی‌خواهید سنگینی نگاه‌ها را روی خود حس کنید.

 

بخوانید: آشنایی با سنت مهمان‌نوازی در گرجستان

 

 

بازدید از کلیساها و صومعه‌ها

برخی از مکان‌های مذهبی گرجستان مثل آلاوردی، صومعه بدبه در سیقناقی و کلیسای تثلیت گرگتی به شما اجازه ورود نمیدهد اگر شلوارک به پا داشته باشید. این موضوع در مورد زنان و مردان صادق است و فرقی بین آن‌ها نیست. در بیشتر صومعه‌ها نه همه آن‌ها، پیشبندهایی جلوی درب ورودی داده میشود تا دور کمر ببندید. برخی از صومعه‌های توریستی حتی اجازه استفاده از همان پیشبندهای سبک دامن لنگی را به مردها نمی‌دهند. با این که نادر است اما در چنین شرایطی به عنوان یک مرد یا باید شلوار بلند بپوشید و یا بیرون باستید. به علاوه زنان باید هنگام ورود به کلیساهای ارتدوکس گرجستان موهایشان را بپوشانند. درب ورودی این کلیساها روسری داده می‌شود. اما بهتر است یکی از روسری‌هایتان را همراه داشته باشید تا از لحاظ بهداشتی اطمینان کافی وجود داشته باشد.

 

 

چه لباس‌هایی مناسب سفرهای تابستانه است؟

لباس‌های سبک و گشاد انتخاب مناسبی هستند. شلواری بلند و گشاد خانم‌ها را از تابش نور خورشید و پشه در امان نگه می‌دارند. مردها نیز به همین ترتیب با شلوارهای گشاد و سبک بلند و یا زیر زانو می‌توانند به راحتی در گرمای گرجستان دوام بیاورند. به علاوه خشک‌شویی در گرجستان خیلی رایج نیست و لباس‌ها به شیوه سنتی روی طناب پهن می‌شوند. بنابراین سعی کنید لباس‌هایی با الیاف طبیعی و نخی ببرید که سریع خشک می‌شوند. گرجستان کشوری کوهستانی است و این یعنی باید کفش‌های اسپرت و راحت به پا کنید زیرا حتی در شهرها نیز خیابان‌های سربالایی و یا سرپایینی شما را غافلگیر خواهند کرد.

 

بخوانید:‌ در سفر به گرجستان با این سنت‌های عجیب رو‌به‌رو می‌شوید

 

 

چه لباس‌هایی مناسب سفرهای زمستانه است؟

اگر قصد رفتن به سفر زمستانه در گرجستان را دارید باید بین ماه‌های آبان تا اسفند خودتان را به این کشور برسانید. شرایط سفر زمستانه به طبع فرق می‌کند و این یعنی باید لباس گرم و کفش‌های مستحکم‌تر با خودتان ببرید. البته اگر چیز بیشتری نیاز داشتید می‌توانید به مغازه‌های دست دوم فروشی تفلیس سری بزنید. شکی نیست که باید با خودتان کفش ضد آب ببرید. خانم‌ها می‌توانند با پوشیدن چکمه سلامت پاهایشان را تضمین کنند. یکی از راه‌های گرم نگه داشتن پاها این است که زیر شلوار جین با ساق‌های چسبان و پنبه‌ای بپوشید. توجه داشته باشید که بسیاری از مهمانسراهای گرجستان دارای دیوارهای عایق‌بندی شده نیستند و فضای داخلشان سرد است. بنابراین لباس گرم راحتی برای استراحت و خوابیدن را از قلم نیاندازید. روسری پشمی برای خانم‌ها و کلاه‌های کاموایی برای آقایان می‌تواند آن‌ها را در برابر بادهای سرد نفلیس محافظت کند. در آخر اضافه کنیم که داشتن لباس‌های کوچک اما اساسی مثل دستکش، جوراب پشمی و شال گردن شرط عقل است.

 

مطالب مرتبط