برگزاری مراسم عروسی در گرجستان

گرجستان یک کشور مهمان‌نواز و دارای غذاهای خوشمزه و محلی، مناظر کوهستانی زیبای گرجستان، رستوران‌های معروف با غذاهای گیاهی، معابد باستانی و سنت‌های منحصر به فرد، جشن‌های رنگارنگ و متنوع از جمله مراسم بی‌نظیر عروسی است.

باید گفت که گرجی‌ها عاشق این هستند که به هر بهانه‌ای جشن بگیرند. با این حساب، جشن عروسی که جای خود دارد. در گذشته، مراسم عروسی در گرجستان چندین روز به طول می‌انجامید اما امروزه در آخر هفته‌ها برگزار می‌شود. از مشخصه‌های بارز این مراسم می‌توان به غذاهای متنوع و لذیذ، موسیقی با صدای بلند، آوازهای محلی و رقص‌های سنتی اشاره کرد.

 اگر با تور گرجستان، قصد سفر به این کشور شاد و رنگارنگ را دارید، امیدواریم که شانس حضور در این نوع مهمانی‌های باشکوه را داشته باشید. در این مقاله، قصد داریم که در مورد جالب‌ترین سنت‌ها، یعنی سنت عروسی در گرجستان و نحوه برگزاری آن صحبت کنیم.

 

معاشرت و نامزدی

باید گفت که لزوما همه زوج‌های مدرن و امروزی، از تمام سنت‌های قدیمی ملی اجداد خود پیروی نمی‌کنند. اما بیشتر جوانان گرجی، هنوز عروسی‌های سنتی را ترجیح می‌دهند. لازم به ذکر است که قبل از ازدواج، زوج باید سه مرحله را پشت سر بگذارند: مراسم معاشرت، نامزدی و مراسم عروسی.

در قدیم والدین، در انتخاب عروس یا داماد نقش داشتند. اکنون جوانان عاشق شده و خودشان شریک زندگی‌شان را انتخاب می‌کنند. تنها نکته مهم این است که ازدواج باید توسط والدین هر دو طرف تأیید شود. خانواده های عروس و داماد قبل از تصمیم گیری در مورد عروسی باید به خوبی با یکدیگر آشنا شوند.

پس از معاشرت و آشنایی خانواده‌ها، سنت عروسی در گرجستان، با نیشنوبا یا همان نامزدی ادامه می‌یابد. این مراسم، فرصت مناسبی برای آشنایی بیشتر خانواده دو طرف است. در این مراسم، پسر به خانه دختر می‌آید تا در حضور والدین مراسم نامزدی را برگزار کنند.

 

بخوانید: سفری یک روزه از تفلیس به کاختی؛ گرجستان

 

 

روز عروسی

در روز عروسی در گرجستان، داماد برای بردن عروس، به همراه بزرگترهای فامیل و ساقدوش‌ها به خانه عروس می‌رود. درآنجا مهمانان دور هم جمع شده و پذیرایی می‌شوند و برای تازه عروس و داماد آرزوی خوشبختی می‌کنند. سپس همگی برای ادامه مراسم عروسی روانه می‌شوند.

سپس، مراسم زیبای ورود عروس به خانه داماد برگزار می‌شود. وقتی عروس وارد خانه جدید خود می‌شود، داماد از پشت بام بالا می‌رود و یک پرنده سفید را آزاد می‌کند. سپس به نزد عروس می‌رود تا یک لیوان شراب بنوشند. داماد، یک جرعه می‌نوشد و سپس حلقه نامزدی را روی لیوان شراب می‌گذارد و آن را به عروس می‌دهد و کلمات زیبایی از عشق و وفاداری می‌گوید.

 

بخوانید: سفر به گرجستان و آشنایی با سنت‌های عجیب آن

 

 

مراسم مذهبی

گرجی‌ها، مردمی بسیار مذهبی هستند. به همین دلیل، ابتدا مراسم عروسی را در کلیسا برگزار می‌کنند. تقریباً همه زوج‌ها در کلیسا ازدواج می‌کنند و ازدواج خود را در همان روز به ثبت می‌رسانند.

 

 

پیاده‌روی و سواری

عروس و داماد با ماشین یا پیاده در محل و اطراف می‌گردند و برای دوستان و آشنایان که از خانه‌ها و پشت بام‌ها نظاره‌گر آنها هستند دست تکان می‌دهند و عکس می‌اندازند و همگان فریاد شادی و آواز سر می‌دهند.

 

بخوانید: طبیعت بی‌نظیر خوسورتی را در سفر به تفلیس ببینید

 

 

پذیرایی

مراسم عروسی در گرجستان، رویدادی رنگارنگ و شلوغ است که طی آن بسیاری از سنت‌های قدیمی رعایت می‌شوند. به طور سنتی، تعداد زیادی از مهمانان به عروسی گرجستان دعوت می‌شوند. این تعداد، ممکن است از چند صد نفر بیشتر شود. عدم شرکت مدعوین، توهین به میزبان تلقی می‌شود مگر اینکه دلیل قانع کننده‌ای برایش وجود داشته باشد.

پذیرایی و سرو غذای مراسم عروسی در گرجستان، اغلب در یک سالن برگزار می‌شود، زیرا خانه نمی‌تواند پذیرای این تعداد زیاد از مهمانان باشد. در طول جشن، میز از انواع ظروف و نوشیدنی‌ها پر می‌شود. بزرگ خاندان، تامادا را انتخاب می‌کند. تامادا شخصی است که غذای مراسم را به عروس و داماد تعارف می‌کند و سپس همگی شروع به صرف غذا می‌کنند. در نهایت تامادا، عروس و داماد را زن و شوهر (یا پادشاه و ملکه) اعلام می‌کند. سپس میهمانان هدایای گران قیمت و یا پول را به تازه عروس و داماد تقدیم می‌کنند.

 

 

مراسم عروسی در طبیعت زیبای گرجستان

به طور کلی، مراسم عروسی گرجستان یک منظره خاطره‌انگیز رنگارنگ و سرگرم‌کننده است. اگر موفق به شرکت در این جشن شوید، مطمئناً زمان شاد و لذت‌بخشی را سپری خواهید کرد. در سال‌های اخیر، بسیاری از زوج‌های خارجی ترجیح می‌دهند عروسی‌های خود را در گرجستان جشن بگیرند، در کلیساهای زیبای آن ازدواج کنند، عکس‌های عروسی بی‌نظیری را در طبیعت زیبای گرجستان تهیه کنند و با سنت‌های گرجستان همراه شوند.

شما هم اگر می‌خواهید مراسمی در کلیسای گرجستان برگزار کنید، به خاطر داشته باشید که کلیسای گرجستان ارتدکس است و پیوند زناشویی فقط در صورتی انجام می‌شود که عروس و داماد از ایمان ارتدکس برخوردار بوده و تعمید یافته باشند. بنابراین بهتر است که از قبل، با برجسته‌ترین کلیساهای ارتدکس گرجستان آشنا شوید.

مکان‌های مناسب برگزاری مراسم عروسی در گرجستان وجود دارد. مناطقی از کاختی و کازبگی، شهرهای متسختا، باتومی و وردزیا بسیار محبوب هستند. هر یک از این قسمت‌ها بسیار زیبا بوده، از جو و معماری منحصر به فرد، تاریخ و سنت‌های خاص خود برخوردار هستند. البته محبوب‌ترین شهر در بین دوستداران، سیگناگی است که در منطقه کاختی در گرجستان واقع شده است. این شهر کوچک دنج که به سبک کلاسیکالیسم ایتالیایی جنوبی ساخته شده است، "شهر عشق" نامیده می‌شود.

 

 

و در آخر

لازم به ذکر است که لزوما همه خانواده‌ها، قادر به ترتیب دادن چنین جشن پرهزینه‌ای نیستند. بنابراین، برخی خانواده‌ها در گرجستان، به اصطلاح، آدم‌ربایی عروس را ترتیب می‌دهند. اما نترسید، همه اینها با رضایت خود عروس و والدین اتفاق می‌افتد.

در نهایت باید گفت که مراسم عروسی در گرجستان، بهترین فرصت برای ثبت خاطرات سفری عاشقانه در سال‌های آینده است. علاوه بر این، ازدواج ثبت شده در گرجستان در سراسر جهان معتبر است.

مطالب مرتبط