صعود به دریاچه تباورچخیلی، گرجستان

گرجستان پر از زیبایی‌های بکر و دست نخورده و طبیعتی تمیز و بدون آشغال است، با وجود دشت‌های وسیعی که تا کار می‌کنند پر از چمن‌زار و گل‌های وحشی‌ست و یا با دریاچه‌ای زینت داده شده‌اند. در واقع چنین شرایط منحصر به فردی که در کم‌تر جایی از دنیا یکجا جمع می‌شود باعث شده تا پیاده‌گردی و صعود در آن رواج زیادی پیدا کند. دریاچه نقره‌ای در گرجستان که در ارتفاع 2650 متری از سطح دریا واقع شده یکی از آنجاهایی‌ست که به شما فرصت ناپدید شدن در کوه‌های بی‌کران را می‌دهد.

 

بهترین زمان برای گردش در این ناحیه چه زمان است؟

مسیرهای پیاده‌روی و صعود در گرجستان پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. در واقع مسیرهای مختلفی برای رسیدن به این نقاط وجود دارد که هر کدام از آن‌ها مناسب سطح خاصی از مهارت است. برخی از این مسیرها در طول سال در دسترس هستند و برخی دیگر تنها در تابستان‌ها باز هستند. مسیر دریاچه نقره‌ای نیز از جدیدترین آن‌هاست. اوج گردشگری در اینجا عموما از اواسط ماه جولای شروع می‌شود و تا هفته آخر آگوست پایان می‌گیرد. آژانس‌های مسافرتی نیز از اوایل مارچ برنامه‌های گردشی خودشان را آغاز می‌کنند. در بسیاری موارد شما می‌توانید خودتان در مسیر حرکت کنید اما توصیه ما این است که به گروه‌های گردشی ملحق شوید مخصوصا اگر به منطقه ناآشنا هستید و بار اول است که با تور گرجستان سفر می‌کنید. به علاوه در ارتفاعات عموما خدمات تلفن همراه سرویس نمی‌دهد و شما قادر به برقراری تماس اضطراری، ردیابی آنلاین و درخواست کمک از کسی نیستید.

 

بخوانید: بهترین اقامتگاه‌های گرجستان رو به مناظر زیبا

 

 

آیا این مسیر مناسب شما هست؟

در مورد هر مسیری باید جداگانه شرایط خودتان و جاده را بررسی کنید اما در این مورد، مسیر دریاچه نقره‌ای به سبکی‌ست که حتی اگر هیچ تجربه پیاده‌روی هم نداشته باشید باز هم به مشکل برنخواهید خورد. تنها چیزی که لازم است تجهیزات مورد نیاز، سلامت نسبی برای پیمودن مسیر و اراده‌ای برای انجام این کار. مسیر از خانه دوم شپارد شروع می‌شود و ماجراجویی در آن 17 کیلومتر طول می‌کشد. به طور کلی این مسیر یک روز زمان شما را به خودش اختصاص خواهد داد. اما توصیه ما برای حرکت در مسیر دریاچه نقره‌ای اینست که وقت مناسبی برای غذا و استراحت در نظر بگیرید و از تماشای مناظر زیبای طبیعی گرجستان لذت ببرید حتی اگر سفرتان کمی بیشتر ادامه پیدا کند. شک نکنید که هرگز دیگر نمی‌توانید آسمانی چنین آبی را در جای دیگری پیدا کنید و اینچنین اکسیژن خالص و سبک را به ریه بکشید. این شرایط سفر شما را به یادماندنی‌تر هم می‌کند.

 

 

چطور به آنجا بروید؟

معمولا همراه تور ساعت 3 تا 4 صبح تفلیس را ترک خواهید کرد و بعد از یک ساعت ماشین سواری در ساعت 5 صبح به موخوری خواهید رسید. آیا تا به حال با ماشین‌های مربوط به دوره شوروی سفر کرده‌اید؟ پس این شانس را اینجا خواهید داشت تا تجربه‌ای جدید و منحصر به فرد کسب کنید. URAL در واقع تنها وسیله نقلیه‌ای است که می‌تواند جاده موخوری به خانه دوم شپارد را طی کند. این منطقه در ارتفاع 1950 متری از سطح دریا واقع شده و طول مسیر نیز 35 کیلومتر است که گذر کردن از آن 4 ساعت به طول می‌انجامد. در نزدیکی خانه دوم شپارد تعداد زیادی گیاه حساسیت‌زا وجود دارد که باعث تحریک پوست، خارش و ایجاد جوش می‌شود بنابراین توصیه می‌کنیم زمانی که از این منطقه عبور می‌کنید به گیاهان وحشی نزدیک نشوید.

 

بخوانید: دریاچه ریتسا جاذبه‌ای زیبا در میان گرجستان

 

 

دریاچه چگونه است؟

کلبه چوبی قدیمی (The Shepard’s Second House) چادرها، آتش، قهوه و شکلات داغ چیزهایی هستند که شما در اولین شب در کنار یکی از زیباترین دریاچه‌های گرجستان تجربه‌شان خواهید کرد. منتظر غروب آفتاب شوید و به آسمان چشم بدوزید. حقیقت این است که غروب در اینجا دیر اتفاق می‌افتد به طوری که حس می‌کنید خورشید تا نیمه شب در آسمان خواهد ماند. در نهایت وقتی خورشید پایین می‌رود و ستاره‌ها پدیدار می‌شوند حس می‌کنید به رصدخانه‌ای بزرگ رفته‌اید. در واقع شما از اینجا می‌توانید به راحتی راه شیری را ببینید و شاهد پدیدار شدن دانه دانه سیارات شوید. در واقع این دریاچه تجربه‌ای عرفانی از عظمت خلقت را نیز به شما هدیه می‌دهد. صبح روز بعد، شما باید در حدود ساعت 8 در جهت مکان اردوگاه دوم یعنی Eagles View محل را ترک کنید. مسیر اینجا نیز سخت نیست. تنها چند تپه وجود دارد که با بالا و پایین مسیر شما را از یک نواختی در می‌آورد. مسیری که شما باید از آن بالا بروید تنها 200 متر است و نه بیشتر که خوشبختانه در طول مسیرش هم آب شیرین وجود دارد. بنابراین اصلا نیازی نیست که با خودتان بطری‌های سنگین آب حمل کنید. این باعث می‌شود حداقل کوله شما 20 کیلوگرم سبک‌تر شود.

 

 

شما حدود ساعت 3 عصر به ایگل ویو یا همان چشم‌انداز عقاب خواهید رسید. این نقطه که در نزدیکی رودخانه واقع شده بعد از یک پیاده‌روی همراه با لوازم همچون تسکینی عمیق خستگی‌تان را به در می‌کند. آیا دوست دارید در آب خنک دست و پایی بیاندازید و از حس طراوت لبریز شوید؟ دمای آب تنها 5 درجه سانتیگراد است اما به هیچ وجه از تجربه آن غافل نشوید.

صبح روز بعد هم مثل صبح روز اول زود شروع خواهد شد. همراه گروه مسیر احاطه شده با کوه‌های آلپ را پیش رو دارید که از مسیر اول سخت‌تر است. با دور زدن سنگ‌ها و صخره‌های عظیم به مسیری پر از برف و یخ خواهید رسید. بعد از گذر از دو کوه دیگر به دریاچه خواهید رسید.

 

بخوانید: بازدید از دریاچه سنگ‌های سیاه گرجستان

 

مطالب مرتبط