۷ نکته کاربردی در هنگام خرید در استانبول

استانبول که در طول تاریخ به عنوان بیزانس و قسطنطنیه شناخته می‌شده، مرکز اصلی تجارت و معامله بوده است. هر چند که در روزگار ما، مسافران امروزی نیز در استانبول می‌توانند از یک تجربه خرید واقعا باشکوه لذت ببرند. برای متمرکز کردن جستجوی خود و داشتن تجربه به یاد ماندنی و خوب از خرید در استانبول، نکات زیر را به یاد داشته باشید:

 

مغازه‌های مشابه در کنار هم قرار دارند

پس از چند روز گشت و گذار در استانبول، متوجه مغازه‌هایی در خیابان‌ها خواهید شد که در کنار هم قرار دارند و اقلام مشابه می‌فروشند. بعنوان مثال، در میدان تقسیم رشته‌ای از فروشگاه‌های döner وجود دارد. در گالاتا، خیابان پر از مغازه‌های ابزار موسیقی است و با گردش در محله کاراکوی استانبول، چیزی جز ابزار فروشی و مواردی از این دست پیدا نمی‌کنید.

از نظر غربی‌ها، این نوع تجارت منطقی نیست. چرا همه رقبا باید در یک جا جمع شوند؟ اما در ترکیه، از زاویه دید دیگری به این قضیه نگاه می‌شود. در واقع هدف این است که اگر کسی جنس خاصی را می‌خواهد، بداند که به کدام منطقه برود. این امکان به خصوص در بازار بزرگ استانبول به وضوح به چشم می‌خورد.

بنابراین بهترین کاری که می‌توانیددر سفر با تور استانبول انجام دهید، این است که در مورد مراکز و محل‌های خرید در استانبول اطلاعاتی کسب کنید تا بدانید که برای خرید اجناس موردنظرتان دقیقا به کجا مراجعه کنید. به این ترتیب، از اتلاف وقتتان جلوگیری کرده‌اید.

 

 

در ابتدا قیمت بالا به شما پیشنهاد می‌شود

فروشگاه‌های بازار بزرگ و اکثر مراکز خرید در استانبول، هم دارای کالاهای باکیفیت و هم کالاهایی نازل‌تر هستند. البته که فروشندگان، هزینه ساخت کالا و سودی که به جیب‌شان می‌رود را به خوبی می‌دانند. اما شما، هیچ سر نخی در این رابطه ندارید. نهایتا می‌توانید برای تشخیص جنس واقعی از قلابی، اطلاعاتی را از قبل کسب کنید. اینکه بدانید مشخصات چرم اصل چیست، یک فرش دستباف است یا خیر و یک الماس اصل است یا نه.

تنها توصیه‌ای که در این رابطه می‌توانیم برای شما داشته باشیم، این است که در خرید عجله نکنید. در ادامه ترفندهای زیر را برای خرید با قیمتی مناسب مدنظر داشته باشید.

 

بخوانید: راهنمای جذاب خرید کفش در استانبول

 

 

زمان مناسبی را برای خرید انتخاب کنید

ممکن است فروشنده‌ای که از او خرید می‌کنید صاحب اصلی مغازه نباشد، بلکه شخصی باشد که برای صاحب مغازه کار می‌کند. بنابراین او در فروش اجناس و برای رسیدن به حقوقش، باید تعداد مشخصی از کالاها را به فروش برساند. علاوه بر حقوق، ممکن است که او پورسانتی را نیز دریافت کند.

چنین شخصی در همان اوایل روز بسیار مشتاق فروش است، حتی با قیمت‌هایی پایین‌تر و بدون کمیسیون. همه اینها برای رسیدن به سهمیه روزانه خودش است. بنابراین خرید در اوایل روز، از نظر مادی برایتان مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. البته این بدان معنا نیست که همان اول صبح پشت درهای مغازه بایستید تا باز شود. به طور کلی بین ساعت 11 تا 13 زمان خوبی برای خرید در استانبول است.

 

 

هرگز خیلی خودتان را مشتاق خرید نشان ندهید

"خوش آمدی دوست من. حال شما چطور است؟" این عبارت را در هنگام عبور از بازار بزرگ استانبول، بارها و بارها می‌شنوید. این روش باعث می‌شود نگاهی به فروشگاه آنها بیندازید.

به هر حال اگر به دنبال کالایی هستید، وارد مغازه شوید و به اطراف خود نگاه کنید. وقتی کالایی را دوست دارید آنرا بررسی کنید، اما رویش متمکز نشوید و به بررسی موارد دیگر نیز بپردازید. پس از نگاهی گذرا به سایر اجناس، کالای موردنظر خود را بردارید و بدون اشتیاق، از فروشنده بپرسید که قیمت آن چند است.

 

بخوانید: پنج قانون نانوشته برای گردشگران در فرهنگ استانبول

 

 

به خاطر قیمت بالا، جا نزنید

در این مرحله، فروشنده سعی خواهد کرد بالاترین قیمت را به شما بگوید تا نظرتان را بسنجد. هرگز با این ترفند جا نزنید و از خرید منصرف نشوید. در ضمن، خودتان به هیچ وجه قیمتی پیشنهاد نکنید. درعوض، فروشنده را وادار کنید تا اولین قدم را برای تخفیف برداشته و دوباره قیمت پایین‌تر بدهد.

همزمان، کالا را کناری گذاشته و به سایر کالاها نگاه بیندازید. حتی به آرامی شروع به راه رفتن به سوی درب خروجی کنید. احتمال زیادی وجود دارد که در این حالت، فروشنده قیمت جدیدی را به شما پیشنهاد بدهد. بنابراین برای خرید در استانبول، صبور باشید تا معامله واقعی با قیمتی واقعی شکل بگیرد.

 

 

پیشنهاد نوشیدن چای

اگر فروشنده تصمیم بگیرد که به شما تخفیف بدهد، ممکن است که به شما پیشنهاد نوشیدن چای ترکی بدهد. البته این رفتاری غیرمعمول نیست، زیرا آنها سعی می‌کنند در گوشه‌ای از فروشگاه بدون اینکه سایر مشتریان صدای‌تان را بشنوند، تخفیف داده و قیمت پایین‌تر را به شما بگویند. به هر حال تا تخفیف مناسبی نگرفته‌اید، کوتاه نیایید. با توجه به قیمت بالای اولیه، اگر او از قیمت جنس بکاهد ضرری نخواهد کرد.

اما حد تخفیف برای خرید در استانبول چقدر است؟ خوب، هیچ قانون طلایی وجود ندارد. در بعضی موارد، حد پایین تخفیف 35٪ و در موارد دیگر می‌تواند بیش از 50٪ باشد. همچنین درنظر داشته باشید هیچ تضمینی وجود ندارد که این استراتژی تخفیف گرفتن هر بار کار کند، اما در اکثر مواقع موثر است. به یاد داشته باشید که عصبانیت یا بی‌ادب بودن، به معامله شما کمکی نمی‌کند. بهتر است که برای خرید در استانبول، آرام باشید و لبخند به لب داشته باشید.

 

بخوانید: خرید از بهترین فروشگاه‌های لباس بچه در استانبول

 

 

پرداخت

توصیه می‌کنیم که برای خرید در استانبول، پول نقد همراه نداشته باشید. اکثر فروشگاه‌ها، کارت اعتباری و Debit card را می‌پذیرند. اما حتی اگر می‌خواهید پول نقد جابجا کنید، بهتر است که از کمربند پول استفاده کنید و آنرا زیر لباس خود ببندید و پولهایتان را در آن جاسازی کنید.

به یاد داشته باشید که در نگهداری فاکتورهای خرید دقت کنید. همچنین بابت تمامی خریدهایتان، از فروشنده فاکتور بخواهید. زیرا در مواردی که مسئولین کنترل از شما تقاضای رسید کنند، به این فاکتورها نیاز خواهید داشت.

در نهایت بدانید که با وجود انواع مراکز خرید و بازارها، خرید در استانبول می‌تواند به خاطره‌ای عالی در سفر شما تبدیل شود. نکات فوق را به یاد داشته باشید تا از هر گونه تجربه ناخوشایند در این رابطه در امان بمانید.

 

مطالب مرتبط