همه چیز درباره چای ترکی

چای در ترکیه، از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از مردم این کشور، طرفدار این نوشیدنی هستند. اگر با تور ترکیه سفر کنید و از شما خواسته شود یک روز گرم تابستان، یک روز سرد زمستان، بازدید از خانواده یا دوستان، راهی سریع برای استراحت و به خصوص صبحانه کامل را توصیف کنید، حتما چای ترکی بخشی از این توصیف خواهد بود.

چای سنتی ترکیه، سیاه است و به صورت انبوه مصرف می‌شود. ترک‌ها گاهی اوقات، چای گیاهی مانند گل سرخ (kuşburnu çayı) و زیرفون را نیز از بین سایر طعم ها انتخاب می‌کنند. دلیل این انتخاب، می‌تواند ویژگی‌های سلامتی و یا رنگ زیبای آنها باشد.

 

نگاهی گذرا به تاریخ چای

ما دقیقاً نمی‌دانیم بشر چه موقع و چگونه، نوشیدن چای را آغاز کرده است. اولین سابقه استفاده از چای به عنوان نوشیدنی، به قرن 10 قبل از میلاد در چین بازمی‌گردد. اما باید گفت که چای تنها از سال 1589 در اروپا مطرح شد. آنهم وقتی یک نویسنده ونیزیایی که مدت طولانی زندگی با آسیایی‌ها را تجربه کرده بود، در مورد مزایا و طعم چای نوشت.

در قرن شانزدهم، بازرگانان پرتغالی چای را وارد کردند، و چای در محافل اشرافی و سلطنتی سرو شد. در انگلیس، چای حتی آنقدر مطرح شد که در پایان قرن 17 میلادی، مصرف الکل کاهش یافت. در قرن نوزدهم، تجارت چای چین با ملل غربی گسترش یافت و صنعت چای در اروپا و آمریکا ظهور پیدا کرد.

 

بخوانید: معرفی ۴ باقلوا فروشی معروف در استانبول

 

 

تاریخچه چای ترکی

با کمال تعجب، در مقایسه با تاریخ هزار ساله چای، باید گفت که چای ترکی نسبتاً نوپا است. آنچه مسلم است این است که چای صرفا از دهه 1900 به بعد در ترکیه رواج پیدا کرد. هر چند که منابعی، به ورود زودتر چای به ترکیه اشاره کرده‌اند.

اولین تلاش برای تولید چای در خاک ترکیه، در بین سال‌های 1888 و 1892 در بورسا صورت گرفت. البته موفقیتی حاصل نشد، زیرا این بخش از کشور از نظر زیست محیطی برای تولید چای مناسب نبود. در سال 1924، پارلمان قانونی را برای کشت چای در شرق دریای سیاه تصویب کرد. سپس 70 تن بذر چای سیاه، از گرجستان به منظور کاشت نهالستان‌ها به منطقه وارد شد.

در سال 1940 ، قانون دیگری تصویب شد که از کشاورزان در این رابطه حمایت کرد و باعث افزایش تولید چای ترکی در این کشور شد. امروزه 767 میلیون متر مربع از اراضی این کشور، برای پرورش چای استفاده می‌شوند و این دومین نوشیدنی پر مصرف ترکیه پس از آب است.

 

بخوانید: یک فنجان قهوه لذیذ در سمت آسیایی استانبول

 

 

طرز تهیه یک چای عالی ترکی

چای: چندین برند چای ترکی وجود دارد. Çaykur ، قدیمی‌ترین شرکتی است که در ترکیه چای تولید می‌کند. همچنین برندهای جوانتر و به همان اندازه موفق مانند Doğuş نیز وجود دارند. توصیه می‌کنیم که همیشه، سال تولید هر چایی که خریداری می‌کنید را بررسی کنید. چای خوب بسته بندی شده، به طور متوسط ​​بعد از دو سال منقضی می‌شود.

آب: استفاده از آب با کیفیت خوب ضروری است. آب آشامیدنی بطری، ایمن‌ترین گزینه برای اجتناب از گچ یا کلرید است.

قوری‌ها: قوری ترکی دو قسمتی است: قوری پایینی برای آب، و قوری کوچک‌تر برای چای. قوری کوچک‌تر، نقش مهمی در تهیه چای دارد. بنابراین، باید بهترین قوری انتخاب شود.

نسبت: مقدار آب تقریباً قابل اندازه‌گیری است، اما برای چای ترکی می‌توانید از این قانون استفاده کنید: یک قاشق دسر پر از چای برای هر نفر.

تهیه چای: چای را به قوری بالایی، اضافه کنید. آب را نیز در قوری پایینی بریزید تا به جوش آید. هنگامی که آب جوش آمد، مقداری به قوری بالا اضافه کنید. سپس، حرارت را به کمترین حالت کاهش دهید و 10 تا 15 دقیقه صبر کنید.

 

بخوانید: معرفی بهترین صبحانه‌ها در قسمت آسیایی استانبول  

 

 

سرو کردن چای ترکی

ترک‌ها، از استکان‌های کمر باریک مخصوص و نعلبکی زیر آن استفاده می‌کنند تا حمل و سرو آن راحت‌تر شود. از آنجایی که چای در قوری بالایی قرار دارد، لازم است که در مورد نسبت مقدار چای که از آن درون استکان‌ها می ریزید دقت کنید. معمولا نیمی از استکان را از چای پر می‌کنند. بقیه را آب جوش می‌ریزند.

 البته در نظر داشته باشید که 1 سانتیمتر از بالای استکان نیز باید خالی باشد تا این نوشیدنی بدون ریختن چای و یا سوزاندن انگشتان، خورده شود. باید گفت که استکان‌های سنتی چای ترکی هیچ دسته‌ای مانند یک فنجان معمولی ندارند، بنابراین نیاز دارید که استکان را از بالا با استفاده از انگشتان خود نگه دارید.

اگر میهمانان زیادی دارید، می‌توانید از مقدار کمی چای و مقدار بیشتری آب استفاده کنید. مرسوم است میزبان، تا زمانی که مهمانان بخواهد چای سرو کند. در فرهنگ ترکیه، به هیچ وجه نمی‌توانید بگویید: "ببخشید ، چای نداریم!".

در نهایت بهتر است که در صورت مهمان بودن، میهمان نوازی معروف ترکیه را در خاطر داشته باشید: درست مانند موارد دیگر، میزبان اصرار دارد که شما یکی دیگر میل کنید. برای جلوگیری از این امر، روشی به همان اندازه سنتی را بکار گیرید و قاشق چای خود را بالای استکان قرار دهید. این به معنای: "صادقانه نه، متشکرم!" است و کافی است.

 

بخوانید: بهترین رستوران‌های خیابان استقلال؛ استانبول

 

مطالب مرتبط