عید پاک در گرجستان چگونه برگزار می‌شود

گرجستان کشوری مذهبی به شمار می‌آید و دین رسمی مردم گرجستان، مسیحیت (اکثرا ارتودکس) است و کلیساهای ارتدکس گرجستان خود به تنهایی از جاذبه‌های این کشور هستند. بنابراین یکی از مهم‌ترین جشن‌هایی که در این کشور برگزار می‌شود، به جشن عید پاک اختصاص دارد. گرجی‌ها با تخم مرغ قرمز رنگ، وعده‌های غذایی ویژه و دسرهایی که برای روزهای جشن آماده می‌کنند، عید پاک را جشن می‌گیرند. در این مقاله به توضیح مراحل و ملزومات جشن عید پاک در گرجستان خواهیم پرداخت. اگر سفر شما همراه تور گرجستان با تعطیلات این عید همزمان شده است، خواندن این مقاله می‌تواند برایتان هیجان‌انگیز باشد.

 

پرورش سبزه

برای برگزاری جشن عید پاک در گرجستان، مردم محلی یک هفته قبل از روز عید، شروع به کاشتن دانه گندم برای سبز شدن می‌کنند. آنها، تکه‌های پنبه را مرطوب کرده و یک مشت گندم روی آن می‌پاشند و منتظر رشد آن می‌مانند. مسیحیان، سبزه را نمادی از زندگی جدید می‌دانند.

 

بخوانید: راهنمای بازدید از کلیساهای خیره‌کننده باتومی

 

 

رنگ کردن تخم ‌مرغ

در فرهنگ مردم گرجستان جمعه سرخ نمادی از مرگ مسیح، نزول او از صلیب و خاکسپاری‌اش است. در راستای برگزاری جشن عید پاک در گرجستان و در روز نمادین جمعه سرخ، هر خانواده قبل از غروب خورشید تخم مرغ‌هایی را رنگ می‌کند. در واقع برای قرمز رنگ کردن آنها لازم است که تخم مرغ، در آب پوست پیاز قرمز و یا ریشه‌های روناس جوشانده شوند. البته باید به اندازه کافی از این مواد استفاده کرد تا رنگ تخم مرغ، یک قرمز باکیفیت شود. اعتقاد بر این است که تخم مرغ‌ها، نمادی از تولد دوباره در رستاخیر و زندگی ابدی هستند.

 

 

شرکت در مراسم کلیسا

مهم‌ترین بخش جشن عید پاک در گرجستان، شرکت در مراسم آتش مقدس یک روز قبل از یکشنبه عید پاک، یعنی در شامگاه شنبه است. کلیساها، کلیه خدمات عبادی را در این رابطه انجام می‌دهند و در این هنگام بسیار شلوغ می‌شوند. بنابراین، گرجی‌های مذهبی، بعد از ظهر برای شرکت در این مراسم به کلیسا می‌روند و دعا می‌کنند و به موعظه‌های پدر مقدس گوش فرا می‌دهند. سپس منتظر می‌مانند تا هیئت همراه، آتش مقدس را بیاورند. در واقع کل این مراحل تا صبح روز بعد ادامه می‌یابد.

 

بخوانید: معرفی یکی از خاص‌ترین کلیساهای جهان در گرجستان

 

 

سلام روز عید پاک

در روز یکشنبه یعنی روز جشن عید پاک در گرجستان، مرسوم است قبل از اینکه گرجی‌ها به یکدیگر "سلام" کنند، می‌گویند " Christ has Risen : مسیح برخاسته است!" و شخص مقابل در پاسخ می‌گوید "Indeed He has Risen : حقیقتا او برخاسته است!" و سپس گفتگویشان ادامه می‌یابد.

 

 

شکستن تخم مرغ‌ها

شکستن تخم مرغ‌های قرمز رنگ، یکی دیگر از آیین‌هایی است که گرجی‌ها در روز جشن عید پاک انجام می‌دهند. در جشن عید پاک در گرجستان، هر خانواده قدرت پوست تخم مرغ‌هایش را در معرض نمایش می‌گذارد. در واقع به دو طرف تخم مرغ‌ها ضربه زده می‌شود تا شکسته شوند. هر کس که کمترین تخم مرغ شکسته را داشته باشد، برنده می‌شود.

 

 

تهیه غذاهای عید پاک

در روز یکشنبه عید پاک، گرجی‌ها علاوه بر تخم مرغ‌های قرمز، وعده غذایی ویژه‌ای را تهیه می‌ کنند. این وعده غذایی، شامل چاکاپولی است که از خورش گوشت گوسفندی و آلو سبز تهیه شده است و یکی از غذاهای خوشمزه و محلی گرجستان است. بعلاوه یک کیک پاستا به شکل تپه نیز تهیه می‌شود.

پخت این کیک پاستا به زمان، صبر و تلاش زیادی نیاز دارد. داخل کیک‌های معمولی کشمش است، اما برخی از آنها حاوی انواع مختلفی از گوشت از جمله گوشت اردک هستند. با این حال، اگر امکان پخت و پز وجود نداشته باشد، می‌توانید در روز جشن عید پاک در گرجستان، کیک پاستا را از سوپرمارکت‌ها و یا شیرینی فروشی‌ها نیز تهیه کنید.

 

 

زیارت اموات

گرجی‌ها روز دوشنبه‌، برای زیارت اموات خود به گورستان می‌روند. با این حال، به دلیل ترافیک سنگین روزهای دوشنبه در شهر، برخی خانواده‌ها یکشنبه این کار را انجام می‌دهند. آنها شمع را روی سنگ قبر روشن می‌کنند و مدتی همان جا می‌نشینند. حتی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این سنت همچنان پابرجاست.

بازدید از گورستان‌ها برای بسیاری از افراد محلی، معنای مهم و مقدسی دارد. واقعیت این است که در زمان اتحاد جماهیر شوروی، کلیساها در این کشور بسته شدند. بنابراین گرجی‌ها برای عبادت و نماز، شروع به رفتن به گورستان‌ها کردند.

 

بخوانید: ارتباط با مردم محلی گرجستان با کلمات مناسب

 

 

از آنجا که عید پاک، نمادی از رستاخیز مسیح و زندگی ابدی است، گرجی‌ها این تعطیلات را با تمام خانواده زنده یا درگذشته خود جشن می‌گیرند. بنابراین، شما در روز جشن عید پاک در گرجستان، با چهره‌های غم‌زده در گورستان مواجه نخواهید شد، زیرا آنها به اینجا می‌آیند تا با اقوام خود یکی شوند و به آنها بگویند که مسیح برخاسته است.

در جشن عید پاک در گرجستان، مرسوم است که مردم نان را نیز برای احترام روی قبر می‌گذارند و کمی شراب روی قبر می‌ریزند. معمولاً  این سنت‌ها، باعث شگفتی بیگانگان می‌شود. با این حال، ایده گرجی‌ها این است که با این کار، پس از مرگ نیز تنها نخواهند بود و بستگانشان برای بازدید آنها خواهند آمد.

عید پاک در گرجستان، حال و هوایی بسیار شگفت‌انگیز دارد. این عید، از یک باور عمیق مذهبی در وجود مردم گرجستان حکایت می‌کند و به نحوی زیبا و پرمعنا و در عین حال هنرمندانه برگزار می‌شود. اگر قصد سفر به گرجستان را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما سفر خود را با این جشن هماهنگ کنید.

 

مطالب مرتبط