رفت و آمد از فرودگاه جدید به شهر استانبول

بعد از فرودگاه آتاتورک و صبیحا گوکچن، فرودگاه جدید استانبول (IST) سومین فرودگاه بین‌المللی این شهر به شمار می‌آید. این فرودگاه که از تاریخ 7 آوریل 2019 به طور رسمی شروع به کار کرد، در مجاورت دریای سیاه در بخش اروپایی و در فاصله 40 کیلومتری تکسیم و 49 کیلومتری سلطان احمد قرار دارد.

برای رفت و آمد از فرودگاه جدید به شهر استانبول و برعکس، می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی، تاکسی، سرویس‌های هواایست، شاتل‌های خصوصی و نیز ون‌های فرودگاه هتل استفاده کنید. در ادامه به شرح هر کدام از این روش‌ها خواهیم پرداخت.

 

بخوانید: چگونه از فرودگاه صبیحا گوکچن به شهر استانبول برویم؟

 

تاکسی

بسیاری از گردشگران به طور غریزی برای رسیدن به هتل خود، اقدام به گرفتن تاکسی می‌کنند. اما با توجه به اینکه فرودگاه جدید استانبول حداقل 40 کیلومتر از هتل شما فاصله خواهد داشت، ممکن است بخواهید از دیگر روش‌های حمل و نقل در استانبول استفاده کنید. سفر با تاکسی از فرودگاه جدید استانبول به تکسیم، برای شما 105 لیر هزینه خواهد داشت. این هزینه، برای رفتن از فرودگاه به سلطان احمد 135 لیر خواهد بود.

 البته این قیمت‌ها ثابت نیستند. زیرا اگر تاکسی به ترافیک برخورد کند، یا بخواهد عوارض جاده‌ای پرداخت نماید و مواردی از این دست، در این صورت کرایه به سرعت افزایش خواهد یافت. به هر حال اگر تصمیم خود را گرفته‌اید و می‌خواهید برای رفت و آمد از فرودگاه جدید به شهر استانبول از تاکسی استفاده کنید، کافی است به صفوف رسمی تاکسی که در خارج از ترمینال فرودگاه قرار دارند مراجعه کنید.

 

 

هواایست(Havaist)

هواایست، یک سرویس شاتل فرودگاهی است که چندین خط اتوبوس بین فرودگاه جدید استانبول و نقاط سراسر استانبول را در اختیار دارد. استفاده از این سرویس برای رسیدن به تکسیم، واقعا آسان و سر راست است. کافی است سوار خط IST 19 شوید و در آخرین توقف، جلوی هتل پوینت، نزدیک به میدان تکسیم پیاده شوید. از آنجا می‌توانید تا هتل خود پیاده‌روی کنید، یا یک تاکسی بگیرید و یا سوار مترو شوید.

دقت کنید که برای رسیدن به سلطان احمد، بشیکتاش یا ینی کاپی، فقط خطی را بگیرید که مناطق مربوطه را به عنوان مقصد (نهایی) خود در نظر گرفته‌اند.

در این روش حمل و نقل در استانبول، کرایه خطوط اتوبوس برای هر نفر 18 لیر است. این هزینه، شامل حمل و نقل چمدان‌ها نیز می شود. سفر با این سرویس برای رفت و آمد از فرودگاه جدید به شهر استانبول، بطور متوسط 100 دقیقه و حتی در ساعات ترافیک بیشتر از این به طول می‌انجامد. خوشبختانه اتوبوس‌ها از خدمات سریال تلویزیونی، WiFi و واحدهای شارژ USB برخوردار هستند تا سفر را برای مسافران کمی لذت بخش‌تر کنند.

 

بخوانید: یک فنجان قهوه لذیذ در سمت آسیایی استانبول

 

 

شاتل خصوصی

یک شاتل خصوصی، جایگزین خوبی برای تاکسی و همچنین شاتل استاندارد فرودگاه به شمار می‌آید. این وسایل حمل و نقل برای رفت و آمد از فرودگاه جدید به شهر استانبول، راحت‌تر از تاکسی‌ها هستند. همچنین از یک نرخ ثابت برخوردارند و در ضمن یک رانندگی بسیار آرام تر (و ایمن تر) تا هتل به شما ارائه می‌دهند.

برخلاف شاتل فرودگاه هواایست، شاتل های خصوصی شما را به درب هتل می‌رسانند. آنها همچنین هنگام مسافرت با فرزندان بسیار خردسال، بهترین گزینه هستند. در صورتی که فرزند خردسال دارید، لازم است که برای او صندلی کودک درخواست کنید. 

 

 

حمل و نقل عمومی

وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول برای رفت و آمد از فرودگاه جدید به شهر استانبول اگرچه ارزان‌تر هستند، اما اولا در ساعات شلوغی با داشتن وسایل و چمدان‌ها برایتان کمی مشکل‌ساز خواهند بود. ثانیا، تنها خط  کمابیش مناسب برای گردشگران، خط H2 فرودگاه جدید استانبول - مسی دییکوی است.

برای رسیدن به هتل خود، باید از مسی دییکوی یک تاکسی بگیرید یا از با استفاده از متروی استانبول جا به جا شوید. احتمال دارد در مترو به دلیل نبودن آسانسور یا پله برقی مجبور به  استفاده از پله‌ها شوید. این امر با وجود چمدان‌ها و وسایل، بسیار مشکل‌ساز خواهد بود. در ضمن ساعت کار این وسایل نقلیه از 6 صبح تا نیمه شب است و در ساعات دیگر، باید به فکر استفاده از یک نوع وسیله حمل و نقل دیگر باشید.

 

 

 ون‌های فرودگاه هتل

بیشتر هتل‌ها (در صورت درخواست) برای رفت و آمد از فرودگاه جدید به شهر استانبول، ون فرودگاه را در اختیار شما قرار می‌دهند. این ون‌ها، رایگان نیستند و اغلب بسیار گران‌تر از گزینه‌های ذکر شده در بالا می‌باشند. بنابراین در نهایت این وظیفه شماست که تفاوت‌ها و مزایای انواع روش های حمل و نقل را در این رابطه بررسی کرده و تصمیم بگیرید کدام روش، مناسب‌ترین گزینه و یا اولویت شما است.

 

بخوانید: راهنمای گردش در سمت آسیایی استانبول

 

 

کلام آخر

همانطور که در بالا اشاره شد، برای رفت و آمد از فرودگاه جدید به شهر استانبول، انواع روش‌های حمل و نقل در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. اما بهتر است که نکات زیر را در استفاده از این وسایل نقلیه، مدنظر داشته باشید:

لیر ترکیه تهیه کنید: واقعیت این است که این روش‌های حمل و نقل، فقط پول نقد قبول می‌کنند و به هیچ وجه کارت‌های اعتباری و ارزهای خارجی را نمی‌پذیرند. بنابراین اگر از قبل لیر ترکیه تهیه نکرده‌اید، بهتر است با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز فرودگاه اقدام به دریافت لیر نمایید.

استانبول کارت بخرید: اگر قصد استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را دارید، حتماً یک استانبول کارت را در فرودگاه خریداری کنید و اعتبار کافی برای آن شارژ نمایید. استفاده از استانبول کارت نه تنها مقرون به صرفه‌تر است، بلکه این روزها در بیشتر خطوط حمل و نقل عمومی استانبول اجباری شده است.

آدرس هتل را یادداشت کنید: آدرس دقیق هتل خود را به همراه شماره تلفن آن روی کاغذ یادداشت کنید. استانبول یک شهر عظیم با تعداد قابل توجهی هتل است، به طوری که حتی مردم محلی نیز لزوما همه آنها را از روی اسم‌شان نمی‌شناسند. بنابراین اگر به کمک نیاز داشتید، فقط کافی است که کاغذ را نشان دهید و به راحتی به مقصد برسید.

 

بخوانید:‌ خوش آب و هوا ترین نقاط آسیایی استانبول

 

مطالب مرتبط