مقاصد برتر گرجستان که نباید از دستشان دهید

همانطور که می‌دانید گرجستان کشوری با طبیعتی فوق‌العاده زیبا و دیدنی است. سراسر این کشور با مناظر آبشارها، دشت‌ها، کوه‌های مرتفع و دریاچه‌های زیبا پوشیده شده است. با این که گرجستان کشور کوچکی‌ست و نقاطق توریستی برجسته متعددی دارد اما هنور جاهایی در این کشور وجود دارد که ناشناخته باقی مانده باشد. بنابراین ما تصمیم گرفتیم در این پست جاهای زیبایی که همچنان از نگاه گردشگران بومی و خارجی که با تور گرجستان سفر کرده‌اند دور مانده را معرفی و بررسی کنیم.

 

مناطق حفاظت شده کوبولتی

مناطق حفاظت شده کوبولتی اکوسیستم‌های بی‌نظیر تالاب با اهمیت بین‌المللی را در خود پنهان کرده است. در حقیقت این منطقه که در ناحیه آجدارا واقع شده طیفی از پرندگان و گیاهان مختلف را در خود جای داده است. یکی از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین آن‌ها ایسپانی‌ است که از باتلاقی با نوعی خزه ضخیم تشکیل شده و به شدت نسبت به آلودگی‌های زیستی حساس و یکی از نادرترین گونه‌های گیاهی در دنیاست. در این منطقه یک مسیر پیاده‌روی از ورودی به سمت باتلاق‌ها و یک برج مراقبت وجود دارد. برای قدم‌زنی باید کفش‌های مخصوص دریافت کنید و اگر خوش شانس باشید می‌توانید نادرترین لاک پشت‌های منطقه را ببینید.

 

بخوانید: بهترین کارها در سفر به گرجستان

 

 

پارک ملی کولختی

یکی از بهترین نقاط گرجستان که نباید بازدید آن را از دست بدهید پارک ملی کولختی گرجستان است که در امتداد دریای سیاه و دریاچه پالیاستومی قرار دارد. نکته متفاوت و قابل توجه در اینجا این است که هیچ برنامه پیاده‌روی وجود نداشته و شما باید برای دیدن طبیعت بی‌نظیر و پر زرق و برق آن قایق‌سواری کنید. به علاوه این پارک جنگلی زیبا و منحصر به فرد جایی عالی برای تماشای پرواز پرندگان و ماهی‌گیری است. منظره این پارک به شدت ستودنی بوده و برای عکاسان حیات وحش نقطه‌ای غیرقابل چشم‌پوشی محسوب می‌شود.

 

 

تنگه داشباشی

تنگه داشباشی واقع در تسالکا در دو ساعتی تفلیس قرار دارد و باید آن را به عنوان مقصدی زیبا و دیدنی برای سفرهای روزانه از این شهر در نظر گرفت. اکوسیستم اینجا به واسطه سال‌ها عبور و فرسایش رودخانه خرامی و ایجاد تنگه‌ها و دره‌های باریک به وجود آمده است. رفتن به این منطقه یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید در نزدیکی تفلیس انجام دهید.

 

 

صخره‌های بیرتوسلی

در اینجا تپه‌های سنگی آتشفشانی زیاد و بسیاری از صخره‌های مستقل را پیدا خواهید کرد. این سازه‌های سنگی طی فوران‌های آتشفشانی میلیون‌ها سال پیش به وجود آمده‌اند. با این همه بدیهی‌ست که طی سال‌ها فرسایش و فرایندهای طبیعی شکل و ظاهر این سازه‌ها تغییر کرده باشد. به جز صخره‌های این منطقه شما می‌توانید از قلعه تیرتویسی نیز دیدن کنید. منظره پانورامای این صخره ارزش رسیدن به آن‌ها را دارد.

 

بخوانید: زیباترین رودخانه‌های گرجستان برای طبیعت گردی


 

 

چیاتورا

چیاتورا از شهرهای معدنی در گرجستان است که در امرتی واقع شده. در طول دوره شوروی این شهر برای خودش برو و بیایی داشته و از مهم‌ترین شهرهای معدنی محسوب می‌شد. اما بعد از فروپاشی شوروی این شهر هم از رونق افتاد. گرچه هنوز هم شهری معدنی است اما حجم تولیدی آن در مقایسه با دهه‌های پیشین واقعا ناچیز است. البته چیاتورا شهری با ویژگی‌های فرهنگی و تاریخی نیست اما هنوز هم جایی برای بازدید محسوب می‌شود. یکی از جاذبه‌های شهر تله کابین‌های متعدد قدیمی است که چندتایی از آن‌ها هنوز هم کار می‌کنند.

 

 

آباستوبانی

اگر عاشق نجوم و رصد ستاره‌ها هستید قطعا از رفتن به این رصدخانه قدیمی که در سال 1930 تاسیس شده لذت خواهید برد. این رصدخانه که بین زمین‌های جنگلی و بین درختان ساخته شده از لحاظ آب و هوایی و نقطه دید شرایط مناسبی را ارائه می‌دهد و یکی از جاذبه‌های گردشگری گرجستان به حساب می‌آیند.

 

 

گُرلُوکا

Gorelovka واقع در منطقه سامتسک-جاواختی، احتمالا شناخته شده‌ترین مقصد در فهرست ما باشد. این دهکده کوچک محل استقرار دوخوبورس، جامعه دینی‌ست که در اواسط قرن 19ام از روسیه تبعید شدند. در روسی، واژه دوخوبور به معنای "کشتی گیر روح" و دوخوبورس فرقه‌ای از مسیحیت است که در دهه 1700 در روسیه پدیدار شد. آن‌ها به واسطه اعتقادات خاصی که دارند مراسم‌ها، کلیساها و آیین‌ها را غیرضروری می‌دانند. در نهایت آن‌ها مجبور به مهاجرت و ترک کشور شدند تا جایی که حدود 10 هزار نفر آن‌ها تا پایان قرن 19ام خودشان را به گرجستان رسانده بودند. در سفر به این روستا می‌توانید سبک دیگری از معماری گرجستان را تماشا کنید.

 

بخوانید: دریاچه ریتسا جاذبه‌ای زیبا در میان گرجستان

 

 

گمیس متا

منطقه غربی گرجستان، گویا از زیباترین مناظر و استراحتگاه‌های کوهستانی در گرجستان را در خود میزبانی می‌کند. یکی از آن‌ها گمیسمتا در شهرداری اُزورگتی است. این استراحتگاه تابستانی با جنگل‌های سرسبز و مناظر پانوراما از کوهستانی باشکوه و کلبه‌های چوبی اقامتی به یادماندنی را برای‌تان رقم می‌زند. به علاوه با اقامت در اینجا شما می‌توانید یکی از زیباترین طلوع‌های ممکن را تماشا کنید.

 

 

باخمارو

باخمارو با جنگل‌ها و مناظر دیدنی کوهستانی‌اش رقیبی سرسخت برای گمیسمتا محسوب می‌شود. هر دوی این‌ها در منطقه گوریا واقع شده‌اند و مناظری از کوه‌ها و جنگل‌ها را ارائه می‌دهند. شما در هر دوی این مکان‌ها می‌توانید زیباترین طلوع‌های عمرتان را شاهد باشید. این منطقه که در ارتفاع 2 هزار متری از سطح دریا واقع شده به دلیل زیبایی‌های الهام‌بخش بهشت کوچک روی زمین خوانده می‌شود.

 

بخوانید: بازدید از پارک ملی لاگودخی و طبیعت زیبایش

 

مطالب مرتبط