بهترین غذاهای منطقه سامگرلو؛ گرجستان

همانطور که گرجستان کشوری دیدنی و زیبا با طبیعتی منحصر به فرد و خیره‌کننده است هر منطقه آن نیز دارای تنوع غذایی قابل توجه و شگفت‌انگیز است. غذاهای منطقه سامگرلو به خاطر طعم و مزه تند و آتشین‌شان بسیار شناخته شده و بین کسانی که با تور گرجستان سفر می‌کنند پرطرفدار است. شما می‌توانید از خوردن غذاهای محلی گرجستان لذت ببرید اما اگر به زوگدیدی می‌روید خوردن این غذاها را از دست ندهید.

 

قُمی

قمی از غذاهای پوره شکلی است که با آرد ذرت و ذرت پرک شده درست می‌شود. از این غذای مقوی و پر انرژی در کنار غذاهای دیگری مثل ساتیتیوی، خورشت گوشت در سس گردو چیزی شبیه به فسنجان استفاده می‌کنند. حتما قبل از این که قمی را سرو کنید تکه‌هایی از پنیر سولگونی را درون آن بگذارید و چند دقیقه‌ای صبر کنید تا پنیر آب شود و به متن بافت‌ها برود. سپس مقداری از مخلوط قمی و پنیر سولگونی را بردارید و در سس ساتیتیوی بریزید. قمی را می‌توان در مزه‌ها و انواع مختلفی پیدا کرد و در بهترین رستوران‌های تفلیس آن را امتحان کرد. یکی دیگر از انواع قمی، پنیر سلوگونی خرد شده و مخلوط برگ‌های نعناع است. این سبک را قمی با پنیر چینچُلیا می‌نامند.

 

 

الارجی

الارجی و قمی به شدت شبیه به هم هستند. با این تفاوت که در طول مراحل درست کردن الارجی آرد ذرت در پنیر آب شده مخلوط می‌شود. بنابراین نه تنها پنیر بیشتری در آن به کار می‌رود بلکه بیشتر از قمی هم کش می‌آید. همانطور که پیداست الارجی دارای چربی و کالری بالایی‌ست و به طور روزمره در سامگرلو مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در واقع این غذا مخصوص تعطیلات و مراسم‌های رسمی است که میتوانید در رستوران‌های محبوب تفلیس آن را تست کنید. اما به عنوان یک توریست کنجکاو شما می‌توانید آن را در رستوران‌ها پیدا کرده و امتحان کنید.

 

بخوانید: ۵ رستوران رمانتیک در تفلیس؛ گرجستان

 

 

گبجالیا

گبجالیا سراسر پنیر و پر از انرژی و کالری‌ست. در واقع این غذای ساده اما کامل و سنگین از رول پنیر درست می‌شود و دارای ترکیباتی ساده است. این غذا از مخلوط خامه ترش، پنیر خامه‌ای و شیر تهیه می‌شود و با نمک، فلفل و نعنا طعم‌دار می‌شود. در انتها این رول را در سس شیر می‌گذارند. گبجالیا را یکی از معتبرترین گزینه‌های بومی منطقه سامگرلو می‌شناسند. این که گابجلیا چقدر موفق به جذب شما شود کاملا به ذائقه شما بستگی دارد اما برای معرفی سبک و سلیقه مردم سامگرلو گزینه‌ای مناسب است.

 

 

مگرلیان خاچاپوری

دست کم 10 مدل خاچاپوری مختلف در گرجستان وجود دارد و هر منطقه‌ای سبک خاص خودش را ارائه می‌دهد. به همین دلیل هم هر چقدر از این غذا را در نقاط مختلف کشور امتحان کنید در نهایت همیشه با چیزی جدید روبرو خواهید شد. شما می‌توانید در بهترین رستوران‌های تفلیس برای سفارش خاچاپوری که تعدا آنها کم هم نیست بروید. خاچاپوری مگرلیانی خیلی شبیه به خاچاپوری منطقه امرتی است و شکل و ظاهری گرد دارد. با این همه مگرلیانی‌ها برای درست کردن خمیر خاچاپوری به جای استفاده از آب، از شیر استفاده می‌کنند و روی آن را پنیر سولگونی می‌ریزند. به همین خاطر هم هست که خاچاپوری مگرلیانی به مراتب خمیر سنگین‌تر و مقوی‌تری نبست به نسخه معمولی خود دارد. خاچاپوری مگرلیانی برای سیر کردن دو نفر کافی است. اما در صورت تمایل می‌توانید چیزهای دیگری نیز در کنارش سفارش دهید.

 

بخوانید: ۷ کافه و رستوران‌ معروف با غذاهای گیاهی در تفلیس

 

 

چویشتاری

چویشتاری نسخه‌ای از مچادی معمولی مگرلیانی است. این غذا از نان ذرت و پنیر سولگونی رنده شده در داخل درست می‌شود. هر بار که شما تکه‌ای از آن را می‌خورید مقداری از آن کش می‌آید. مردم سامگرلو برای دست کردن خمیر چویشتاری به جای آب از شیر، ماست و تخم مرغ استفاده می‌کنند. به همین دلیل با چویشتاری جاهای دیگر کمی متفاوت است. در نهایت به نظر می‌رسد چیزی شبیه مچادی شل پیش روی‌تان گذاشته‌اند. این غذا مانند اغلب گزینه‌های دیگر گرجی پر از پنیر بوده و به عنوان غذایی کامل، شما را کاملا سیر خواهد کرد.

 

 

ساتسیوی

برای درست کردن ساتسیوی در اصل از گوشت بوقلمون استفاده می‌کنند. اما امروزه این سنت تغییر کرده و گاها با گوشت مرغ هم درست می‌کنند. اول بوقلمون را خوب می‌جوشانند و بعد گوشت آن را سرخ می‌کنند. بعد برای درست کردن سس آن گردوها، سیر، زعفران و سایر ادویه‌ها را به بوقلمون اضافه می‌کنند. وقتی خورشت آماده شد آن را با قمی سرو می‌کنند. این غذای مقوی در رستوران‌های درجه یک سامگرلو با مزه‌های مختلف نیز سرو می‌شود. ساتسیوی تقریبا جزو آن دسته از غذای رسمی و شکیلی است که برای پذیرایی از مهمان هم مورد استفاده زیادی قرار می‌گیرد. ترکیبات این غذا با ذائقه ما نیز کاملا جور است.

 

بخوانید: مقرون به صرفه‌ترین رستوران‌های تفلیس

 

 

آجیکا

آجیکا سسی محبوب از فلفل سبز یا قرمز با ادویه‌جات خشک و سیر است. این سس تند اساسا مال مناطق سامگرلو و آبخازیاست اما امروزه در سراسر گرجستان پخش شده است. در نتیجه حالا آجیکا انواع مختلفی دارد که در کنار غذاها سرو می‌کنند.

 

مطالب مرتبط