تماشای گرافیکی‌های جالب بر دیوار شهر تفلیس ؛ گرجستان

هنر خیابانی دارای تاریخچه‌ای جذاب بوده و برای چندین دهه است که در سراسر دنیا شیوع پیدا کرده است. با این همه در تفلیس این روندی جدید است که رونق گرفته. برای سال‌ها خیابان‌های پایتخت پوشیده از نوشته‌های معمولی بود که با رنگ اسپری انجام می‌شد.
خوشبختانه حالا این دیوار نوشته‌ها تغییرات زیادی کرده‌اند و کاملا از یک حالت ابتدایی به سبکی هنری و چشم‌نواز تبدیل شده‌اند.
تفلیس به عنوان پایتخت گرجستان و با وجود هنرمندان محلی بیشترین نقاشی‌های خیابانی را به خود می‌بیند. ما در اینجا شما را برای یافتن و تماشای این نقاشی‌ها در تور گرجستان راهنمایی می‌کنیم.

 

دکتر لاو

باچا خوپریا معروف به دکتر عشق 9 سال است که به کشیدن نقاشی‌های خیابانی روی آورده و بعد از گذشت حدود یک دهه تبدیل به یکی از معروف‌ترین هنرمندان کشور شده است.

 

دکتر لاو

 

معروف‌ترین نقاشی دیواری او دختری تنهاست که به دلیل آلودگی هوا ماسکی روی صورت زده و از درخت تنفس می‌کند. این نقاشی نه تنها در داخل اعتبار فراوانی کسب کرد بلکه در صحنه بین‌المللی هم شناخته شد.
نقاشی‌های خلاقانه و زیبای او باعث تا بتواند در جشنواره‌های هنرهای خیابانی بین‌المللی نیز شرکت کند. هنر او با هدف ترویج عشق در دنیا، در بسیاری از مناطق تفلیس، کوتاویسی و باتومی پراکنده شده‌اند. گردشگران برای بازدید و انداختن عکس‌های اینستاگرامی از این نقاشی استقبال زیادی می‌کنند.

 

بهترین رستوران‌های تفلیس برای سفارش خاچاپوری

تامونز

تامونا تسخکاریا که محلی‌ها او را به تامونز می‌شناسند، فردی کاملا حرفه‌ای در خلق طرح‌های گرافیکی است. او اولین اثر هنری خیابانی خود را در سن 17 سالگی با یک قلموی نقاشی شروع کرد چون آن زمان لوازم طراحی گرافیکی در کشور موجو نبود. هنر او خارج از مرزها نظر برپا کنندگان جشواره‌های هنرهای خیابانی را به خود جلب کرد تا این که برای جشنواره هنرهای خیابانی در بلژیک از او دعوت به عمل آمد.

 

tamoonz

 

 برخی از معروف‌ترین نقاشی‌های او دخترانی با موهای بلند و شناور هستند. شما می‌توانید نقاشی‌های این زن را در گوشه و کنار تفلیس پیدا کنید.

 

گاگوش

گاگوش یا جورجی گاگوشیدزه یکی دیگر از هنرمندانی‌ست که هنر دستان او در سطح شهر چشم‌ها را به سوی خود می‌کشاند. به جز این که او در خلق آثارش از اسپری رنگ استفاده می‌کند در جدیدترین طرح‌هایش از موزاییک‌های رنگی زیبا و برخی اشعار بهره جسته است. کارهای او برخلاف هنرمندان بالا نه رمانتیک است و نه فانتزی بلکه کارهای او بیان کننده مسائل اجتماعی هستند.

 

گاگوش

 

لمب

میشیکو سولاکائوری، معروف به بره، آثار خنده‌دار و طعنه‌آمیز خود را به صورت یک شخصیت فانتزی به شکل بره در موقعیت‌های مختلف خلق می‌کند. بیشتر آثار اون به شرح مسائل گرجستان با نگاهی طنزآلود و ریزبین می‌پردازند. بیشتر موضوعاتی که این بره به آن‌ها می‌پردازند شامل خینکالی غذای ملی کشور، دین و مذهب می‌پردازد.

 

لمب

 

این هنرمند خودآموخته خیابانی نام مستعار خود را از زادگاه خود، توشتی جایی که پرورش گوسفند منبع اصلی درآمد خانواده‌هاست گرفته است.
این گوسفند کارتونی ظاهری ساده و مینیمالیستی دارد اما به خوبی می‌تواند نگاه‌ها را به سمت خود معطوف کرده و رهگذران را برای چند ثانیه مقابل خود متوقف کند.

 

تاریخچه قطار کابلی تفلیس و رازهای آن

موسیا کبوریا

یکی دیگر از هنرمندان خیابانی که با نقاشی‌های او در سطح شهر روبرو خواهید شد موسیا کبوریا است. این زن طراح گرافیستی‌ست که روزها به عنوان مدیر هنری در یکی از شرکت‌های تبلیغاتی گرجستان فعالیت می‌کند و در کنار پروژه‌های جانبی خود به خلق تبلیغات هنری و غیر هنری می‌پردازد.

 

موسیا کبوریا

 

او هنرمندی خلاق و توانمند است که علاوه بر ایجاد تصاویر دیجیتالی، هنر خیابانی و نقاشی دیواری، جواهرات و لوازم جانبی دست‌ساز نیز درست می‌کند. آثار زیبای هنری او بسیاری از دیوارهای تفلیس را پوشانده‌ و بر زیبایی شهر و جلوه‌های مدرن آن افزوده است.

 

کجای تفلیس هنرهای خیابانی را پیدا کنیم؟

هنر خیابانی در تفلیس نه در مقابل چشم‌ها، در جاهایی مثل میدان آزادی بلکه در خیابان‌های پشتی و در زیرگذرها یافت می‌شوند. در حالی که با تور تفلیس در خیابان‌ها قدم می‌زنید دقت کنید و مراقب باشید تا جایی در گوشه‌ای به طور اتفاقی با آن‌ها روبرو شوید. حتی ممکن است در امتداد پیاده‌روها و روی دیوار خانه‌های مسکونی اثری زیبا را کشف کنید.

 

vake-park

 

شاید پیش خودتان بگویید پس باید دیدن آن‌ها در خیابان‌های شهر سرگردان شد؟ نه قطعا! اگر به هنرهای خیابانی و بازدید از آن‌ها علاقه دارید می‌توانید بهترین آن‌ها را در جاهایی مثل

  • گذرگاه زیرزمینی میدان هیرو
  • هاستل فابریکا
  • گذرگاه زیرزمینی پارک ویک

پیدا کنید. در بین این سه مورد احتمالا بسیاری از توریست‌های گرجستان بدون هیچ زحمتی نقاشی‌های هاستل فایبریکا را به خاطر شهرت خودِ اقامتگاه بشناسند و از قبل دیده باشند.

مطالب مرتبط