مختصری بر مسجد آبی و جذابیت‌های اطرافش

تور استانبول پر از زیبایی‌های بی‌شمار و دیدنی است که از لحاظ تاریخی و معماری منحصر به فرد و قابل توجه هستند. از ایاصوفیه گرفته، ریحانا باسیلیکا، کاخ توپکاپی تا مسجد سلطان احمد چیزهای زیادی برای کاوش و بازدید وجود دارد. در کنار تمامی نمادهای سرزمینی استانبول، مسجد سلطان احمد و یا همان مسجد آبی یک سر و گردن از بقیه بالاتر بوده و اصلا محبوبیت بیشتری هم دارد.
مسجد سلطان احمد در قلب شهر قدیمی و توریستی‌ترین منطقه شهر به دلیل کاشی‌کاری‌های آبی به مسجد آبی هم شهرت دارد.


 مختصری بر تاریخچه مسجد آبی

مسجد آبی بین سال‌های 1609 تا 1616 توسط معمار برجسته آحمد آقا به دستور سلطان احمد اول ساخته شد. این مسجد در واقع برای مقابله با ابهت و شهرت ایاصوفیه ساخته شد تا شکوه پادشاهی عثمانی را به رخ بکشد. ساختار مسجد تقریبا شبیه به مکعب بوده و طول و عرض آن ۵۳ و ۵۱ است.

 

mosque-istanbul

 

جهت ساخت مسجد به گونه‌ایست که محراب دقیقا در جهت مکه بوده و وقتی نمازگزاران به سمت محراب می‌ایستند دقیقا رو به مکه هستند. که ما به این جهت به سوی مکه قبله می‌گوییم مسجد در چند قدمی کاخ توپکاپی و نزدیکی ساحل بسفور قرار گرفته و افق شهر را نقشی خیره‌کننده بخشیده است.
گنبد اصلی و مرکزی مسجد 23.5 متر قطر و 43 متر ارتفاع دارد که توسط 4 نیم گنبد دیگر محصور شده و تقریبا شکلی مکعبی گرفته است. هر کدام از این گنبدها دارای 14 پنجره و گنبد لصلی 28 پنجره دارند.
این مسجد به دلیل بیش از 2 هزار کاشی سرامیکی ایزنیک دست‌ساز که در دکوراسیون داخلی مسجد به کار رفته است به مسجد آبی لقب گرفته است. طرح به کار رفته در بیشتر این کاشی‌ها شامل طرح‌های مختلف لاله، گل رز، میخک و گل زنبق است. بیشتر این کاشی‌ها به رنگ آبی هستند و به همین دلیل هم به مسجد آبی شهرت یافته است.
در تور استانبول تابستان 98 می بینید که ساختار مسجد ۲۶۰ پنجره نورگیر به کار رفته که نور روز را به داخل دعوت می‌کنند و باعث درخشش بیشتر کاشی‌ها می‌شوند. البته طبیعی است که در طول قرن‌ها فرسایش کاشی‌ها و پنجره‌ها بازسازی شوند.
به همین دلیل در طول زمان پنجره‌های زیبا و قیمتی با شیشه‌های رنگی بی‌ارزش پرشدند. خیلی از کاشی‌های بازسازی شده هم دیگر زیبایی اولیه را نداشته و از کیفیت افتاده‌اند.


6 مناره

همانطور که می‌دانید مساجد دارای 1، 2 یا 4 مناره هستند و تنها مسجد 6 مناره مسجدالحرام بوده است.
تعداد این مناره‌ها نه ربطی به ذوق هنری دارد و نه خلاقیت معمار بلکه تنها مربوط به اشتباهی انسانی است. سلطان احمد در نظر داشت تا مسجد دارای مناره‌های طلایی باشد که به ترکی " آلتین" تلفظ می‌شود.
اما معمار احمد آقا آن را "آلتی" به معنی 6 می‌شنود. بماند که وقتی مسجد ساخته شد و خبرش فراگیر گردید جنجالی بر سر مناره‌ها برپا شد.

 

6 مناره


نمای بیرونی مسجد

اگر برجک‌های روی گنبد کناری را در نظر نگیریم ظاهر بیرونی مسجد آبی شبیه به مسجد سلیمانیه است. حیاط وسیع و بزرگ بوده و دور تا دور آب روشویی‌هایی برای گرفتن وضو تعبیه شده است. در حالی که فضای داخلی حیاط با طاقی‌های زیبا پر شده آب‌نمای 6 ضلعی وسط حیاط نیز خودنمایی می‌کند.

 

blue-mosque

 

داستان محله کادیکوی قلب بخش آسیایی استانبول


 بازدید از مسجد آبی و قوانین

با این که مسجد هم تاریخی‌ست و هم توریستی اما هنوز از آن استفاده می‌شود. بنابراین زمان نماز بازدید از آن برای بازدیدکنندگان ممنوع است. به طور کلی شما از ساعت 9 صبح تا یک ساعت قبل از غروب آفتاب می‌توانید برای بازدید از این مسجد بروید. منتها ورود برای شما به مدت 90 دقیقه برای نماز‌ها ممنوع است. همانطور که می‌دانید باید برای ورود به مسجد پوشش مناسب داشته باشید. البته جلو در ورودی در صورت نیاز به شما روسری و روپوش داده می‌شود.

 

blue-mosque02


چطور به مسجد آبی بروید

آسان‌ترین راه برای رسیدن به مسجد سوارد شدن در ترموا است. بعد از آن با مسجد تنها دو دقیقه پای پیاده فاصله دارید. سعی کنید از رفتن به مسجد در ساعات اوج بازدید خودداری کنید زیرا مجبورید در صف طولانی منتظر بمانید.
یکی از بهترین زمان‌ها صبح زود است که نه از جمعیت خبری‌ست و نه آفتاب دمه ظهر.

 

blue-mosque03


جاذبه‌های دیدنی نزدیک مسجد

این مسجد در شهر قدیمی سلطان احمد و در نزدیکی جاذبه‌های اصلی استانبول همچون کاخ توپکاپی، ایاصوفیه، موزه باستان شناسی، مخزن آب باسیلیکا، و گرند بازار قرار دارد.
همچنین می‌توانید از مقبره سلطان احمد اول که در شمال غربی مسجد واقع شده است ، بازدید کنید. این مقبره نیز با کاشی‌های ایزیک قرن 17امی تزئین شده و همچون مسجد بازدید از آن رایگان است.

 

blue-mosque05

مطالب مرتبط