گرجستان؛ راهنمای گردش در امرتی

امرتی یکی از بخش‌های بسیار زیبا و جذاب گرجستان است که گردشگران تور گرجستان سعی می‌کنند بعد چند روز پایتخت‌گردی سری هم به آن بزنند.
امرتی منطقه‌ای زیبا و تاریخی در غرب گرجستان است که با گوریا، سامگرلو، سوانتی، راچا لچخومی، و همچنین شیدا کارتلی مرز مشترک دارد.
موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی، فراوانی نقاط تاریخی، و سنتی غنی باعش شده تا توجهات گردشگران به این منطقه معطوف شود. با کوه‌های مه‌آلود و مناظر دیدنی و فراموش‌نشدنی، امرتی گردشی به یادماندنی را به شما هدیه می‌دهد.

 

در پایتخت سابق گرجستان کاوش کنید

کوتایستی مرکز اداری امرتی و دومین شهر مهم فرهنگی و صنعتی در گرجستان است. طبق کاوش‌های باستان‌شناسان گفته می‌شود در محلی که کوتایسی امروزی قرار گرفته از 100 هزار سال پیش اجتماعات انسانی وجود داشته است. در طول سال‌های طولانی تاریخ این شهر بارها نام آن به اسامی مختلفی مثل آیا، کوتایا، کوتاتیسیوم تغییر پیدا کرده است.

 

kutaisi

 

آدرس: Kutaisi, Imereti, Georgia

 

از نقاط میراث جهانی یونسکو دیدن کنید

وقتی در امرتی هستید حتما باید از صومعه گلاتی و کلیسای باگراتی دیدن کنید. گلاتی یکی از مراکز برجسته قرون وسطایی است که در 11 کیلومتری کوتایسی واقع شده است.
این صومعه به دستور شاه دیوید سازنده، قدرتمندترین شاه گرجستان ساخته شده است. این مجموعه شامل سازه‌هایی مربوط به قرون 12 تا 13 میلادی است. صومعه گلاتی مادر مقدس بین سال‌های 1125 تا 1130 ساخته شده به خاطر موزاییک‌کاری نمای بیرونی‌اش شهرت بالایی دارد. درست در وسط کلیسا نقاشی قابل توجهی از مریم مقدس و فرزندش عیسی به تصویر کشیده شده است.
کلیسای باگراتی نیز در سال 1003 توسط باگرات سوم ساخته شده و از اهمیت تاریخی برخوردار است.

 

bagrati

 

آدرس: Road to Gelati Monastery-Motsameta, Imereti, Georgia

دانستنی‌های جالب درباره فرهنگ گرجستان

در تنگه اُکاتسه طبیعت را از نزدیک لمس کنید

گلوگاه اکاتسه یکی از نمادهای طبیعی زیباست که در رودخانه اکاتسه و در محدوده شهرداری خُنی واقع شده است. عرض این دره از 3 تا 15 متر و عمق آن از 20 تا 100 متر در تغییر است.
یکی از شگفت‌انگیزترین جاهایی که خیلی حیف می‌شود در این منطقه باشید و از آن دیدن نکنید همین تنگه است.
عکس‌های اکاتسه آنقدر زیباست که کم‌تر کسی باور می‌کند در همین نزدیکی‌ها و در گرجستان در دسترس باشد. به علاوه با وجود چندین آبشار و دریاچه اُسخاپو تابستان‌ها این ناحیه محل هجوم مردم بومی و گردشگران خارجی می‌شود. چندین پل و غار سنگی از اینجا منطقه‌ای مرموز و قابل کشف ساخته که عاشقان طبیعت به سمت آن سرازیر می‌شوند.

 

تنگه اُکاتسه

 

آدرس: Zeda Gordi village, Khoni Municipality, Georgia

 

در یکی از اقامتگاه‌های اسپا استراحت کنید

هتل و اسپای Sairme به دلیل آب و هوا و چشمه‌های آب معدنی طبیعی و گرم و سرد که در بگداتی وجود دارد از شهرت زیادی برخوردار است. طبق افسانه‌ها چوپانانی که در تعقیب و گریز شکار گوزن‌ها بودند اتفاقی این چشمه‌ها را پیدا کردند. این منطقه که با جنگل‌های سرسبز مخروطی احاطه شده جایی عالی برای تماشای طبیعت زیبا و استراحتی درمانی و آرامشبخش است. مسیرتان را از اهداف برنامه‌ریزی شده در سفرتان دور کنید و یکی دو روزی در این هتل اقامت داشته باشید.

 

Sairme

 

تا یکی از صومعه‌های برجسته گرجستان پیاده‌روی کنید

صومعه Mgvimevi یکی از نقاط برجسته و دیدنی گرجستان است که در موقعیتی منحصر به فرد واقع شده است. این صومعه که در منطقه شهرداری چیاتورا و در نزدیکی روستای Mgvimevi واقع شده یکی از نادرترین جاذبه‌های دیدنی در گرجستان است که باید برای بازدید از آن، از تونلی دست‌ساز عبور کنید.
این صومعه سنگی که بر روی صخره ساخته شده چه از لحاظ معماری در ارتفاع و چه موقعیت قرارگیری‌اش در دل طبیعت قابل توجه و ستایش است. اگر تصمیم گرفتید به بازدید این صومعه بروید بردن دوربین و انداختن عکس‌های زیبا را فراموش نکنید.

 

Sairme

 

آدرس: Mgvimevi Monastery, Gomi-Sachkhere-Chiatura-Zestaponi, Tsopa, Georgia

 

به دیدن یکی از شگفتی‌های فرهنگی کشور بروید

ستون سنگ آهکی کاتسخی که سازه تک‌سنگی‌ست، در شهرداری چیاتورا و در نزدیکی روستای کاتسخی واقع شده است. این ستون 40 متری نمای دیدنی رو به دره رودخانه کاتسخورا دارد و خود به تنهایی پدیده‌ای طبیعی و جالب توجه شنخته می‌شود. اما چیزی که این ستون 40 متری را منحصر به فرد فرد کرد وجود صومعه‌ای منزوی درست روی آن است.
این صومعه در سال 2009 به عنوان نقطه‌ای تاریخی و فرهنگی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. طبق نظر کارشناسان باستان‌شناسی قدمت این صومعه به قرن نهم یا دهم میادی برمی‌گردد.

 

katskhi

 

آدرس: Katskhi village, Chiatura Municipality, Georgia

مطالب مرتبط