آشنایی با شهر‌های اصلی گرجستان

گرجستان از کشورهای مقرون به صرفه و در حال رشد دهه‌های اخیر است که گردشگران مخصوصا در فصل تابستان از آن بازدید می‌کنند. اما کم‌تر کسی درباره بخش‌بندی و نحوه اداره این کشور کوچک چیزی می‌داند.
گرجستان در اصل به چند ایالت خودمختار با شهرداری‌ها و نقاط مختلف تقسیم شده است. هر منطقه از این کشور تاریخ، فرهنگ، غذا و آداب و رسوم منحصر به فرد خودش را دارد و اگر فرصت کنید و از نواحی مختلف دیدن کنید به وضوع متوجه تفاوت‌ها خواهید شد.
این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا قبل از سفر برخی از مناطق اصلی  در تور گرجستان را بهتر درک کنید.


آدجارا

آدجارا یکی از جمهوری‌های خودمختار گرجستان است که در طول آبخازیا واقع شده. این منطقه که در امتداد ساحل دریای سیاه قرار دارد پر از زیبایی‌های طبیعی، دره‌ها و کوه‌ها و نقاط چشمگیر دیدنی است. این منطقه نسبت به سایر نواحی کشور گرم‌تر و ملایم است. به جز تنوع گونه‌های گیاهی شما در اینجا می‌توانید سازه‌های قدیمی، پارک‌های طبیعی، دریاچه‌ها و نقاط باستانی را بیابید.

 

آدجارا


باتومی به عنوان شهر مرکزی و ساحلی منطقه بین مردم محلی و گردشگران بین‌المللی به عنوان مقصدی گرم و تابستانی با تنوعی از فعالیت‌های آبی و هتل‌های مدرن محبوبیت بالایی دارد. در این شهر طیفی از رستوران‌ها، غذاخوری‌های سنتی، کلاب‌ها و مراکز خرید بزرگ از گردشگران استقبال می‌کنند.
غذاهای آدجارایی ویژگی‌های مهم و تنوع غذایی قابل توجهی را به صحنه غذایی گرجستان وارد می‌کنند. از آنجایی که آدجارا منطقه‌ای کوهستانی است محصولات لبنی از مهم‌ترین تولیدی‌های خوراکی آن محسوب می‌شود. به علاوه گزینه‌های غذایی هم از گیاهی، گوشتی تا ماهی را در برمی‌گیرد. از بهترین سواحل باتومی برای لذت بردن از زیبایی‌های دریای سیاه استفاده کنید. 


گوریا

گوریا کوچک‌ترین منطقه کشور است که چیزی کم از غنای فرهنگی، تاریخی و طبیعی ندارد. بخشی از منطقه با دریای سیاه مرز داشته و از طرف دیگر به منطقه سامگرلو- زمو سوانتی می‌رسد.
این منطقه برای اقامتگاه کوهستانی باخمارو و مناظر دیدنی و نفسگیر گومیسمتا شهرت دارد. این منطقه دارای اسب سواران برجسته و مشهوری است که توانسته‌اند در اروپا و آمریکا خودی نشان ندهند. گویش این منطقه حالت موسیقیایی داشته و کاملا منحصر به فرد و جدا از گویش‌های نواحی دیگر گرجستان است.

 

گوریا


سامگرلو -زمو سوانتی

همانطور که از نام آن پیداست، این منطقه شامل دو استان تاریخی سامگرلو و زمو سوانتی یا سوانتی بالایی می‌شود. این منطقه 7،441 کیلومتر مربعی با صدها آثار تاریخی و باستانی، مسیرهای پیاده‌روی چشمگیر، دریاچه‌های زیبا و طبیعتی بکر پوشیده شده است.
غذاهای این بخش از کشور نسبت به سایر نواحی کاملا متفاوت است. در غذاهای استان سامگرلو از دانه ذرت بسیار استفاده می‌شود، این در حالی‌ست که زمو سوانتی بیشتر غذاهایی با گوشت، خمیر و سیب زمینی را در فرهنگ غذایی خود دارد. به علاوه در این منطقه از پنیر به صورت گسترده‌ای در غذاها استفاده می‌شود. هر دوی این استان‌ها، سامگرلو و سوانتی بالایی زبان‌های مختص به خودشان را داشته و متفاوت از سایر نقاط کشور و گرجستانی مدرن صحبت می‌کنند.

 

سامگرلو -زمو سوانتی


امرتی

امرتی یکی از مناطق مهم کشور با تاریخ و فرهنگی غنی است و با این که در طول تاریخ توسط روس‌ها و تر‌ک‌ها مرتبطا مورد حمله قرار می‌گرفته اما هنوز توانسته زیبایی‌های خودش را حفظ کند. کوتایسی به عنوان پایتخت این منطقه یکی از شهرهای گردشگری گرجستان محسوب می‌شود که با غارهای گوناگون، ردپای دایناسور، میراث جهانی یونسکو، گلوگاه‌های چشمگیر، و شگفتی‌های طبیعی پوشیده شده است.
از لحاظ کشاوری این منطقه به دلیل شرایط آب و هوایی و زمین حاصل‌خیز کشت و زرع رونق داشته و قطب زنبورداری گرجستان نیز شناخته می‌شود. در واقع زنبورداری سنتی قدیمی در این قسمت است که قدمت آن به قرن 4ام میلادی باز می‌گردد.

 

امرتی


کاختی

کاختی تقریبا از مناطق تازه تاسیس گرجستان است که در دهه 1990 به تقسیمات کشوری اضافه شد. در حال حاضر کاختی شامل استان تاریخی کاختی و منطقه کوهستانی توشیتی می‌شود. این منطقه برای داستن زیباترین مناظر کوهستانی، یخچال طبیعی، شهرهای سیقناقی و تلاوی و زندگی سنتی شهرت دارد.
شما در اینجا می‌توانید از دیدنی‌های مختلفی مثل کلیسای دیوید گراجی، نکرسی و کلیسای جامع الاوردی که بعد ا کلیسای تثلیث تفلیس دومین محل مذهبی بزرگ در گرجستان است دیدن کنید. به علاوه یکی دیگر از مکان‌های مذهبی که برای مردم محلی معنای زیادی دارد بدبه محل دفن سنت نینو، کسی که مسیحیت را به این کشور آورد است.

 

کاختی


این منطقه از لحاظ غذایی به گزینه‌های گوشتی لذیذ شهرت دارد. در غذاهای این منطقه بیشتر از گوشت و سبزیجات کم استفاده می‌شود. به علاوه چیزی عجیب با ظاهر شمع مانند هم پیدا می‌شود که نوعی میان وعده و یا دسر است. این خوراکی که churchkhela نامیده می‌شود و در فروشگاه‌های تفلیس هم در دسترس هستند با گردو و آب انگور درست می‌شود.

مطالب مرتبط